123321123 a scris:
si in acest caz cum se tine gestiunea?
pe asociatie sau pe fiecare scara in parte?
Depinde ce intelegem prin gestiune.
Fiecare proprietar are fisa sa de intretinere, pagina sa in registrul de fond de rulment, pagina sa in registrul de penalizari, etc. Listele de plata se fac pe fiecare scara separat ca doar no sa afisam la o scara cu 30 de apartamente listele de plata a altor 7 scari cu 200 de apartamente.
Un singur registru de casa, un singur cont in banca, etc.
Facturile de la furnizori vin pe fiecare scara sau, in unele cazuri pe 2 scari ( daca de exemplu sunt 2 scari la acelasi bransament). La o scara mare avem o femeie de serviciu platita cu 400 lei iar la alta mica cu doar 250 lei.
Acestea se evidentiaza, se calculeaza, se repartizeaza separat pe fiecare scara.
Unele cheltuieli se repartizeaza pe toata asociatia ( indemnizatiile, salariul administratorului, cenzorul). Dar nu egal ci in functie de cota indiviza calculata conform suprafetei utile pentru fiecare apartament in parte.
Asa ca evidentele contabile se tin pe fiecare proprietar, pe fiecare scara si pe intreaga asociatie. Aceste evidente se tin incepand de la documentele primare pana la balante de verificare (in cazul contabilitatii in partida dubla) sau situatia soldurilor elementelor de activ si pasiv (in cazul contabilitatii in partida simpla).