avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 455 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Legal sau ilegal?
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Legal sau ilegal?

pina acum doi ani, in cadrul asociatiei noastre aveam ca angajati presedintele, administratorul (atestat pe banii asociatiei) si femeia de serviciu. in urma demisiei fostului presedinte, la masinatiunile si presiunile administratoarei (divortata, proprietara al unui apartament in asociatie) si unui membru al comitetului executiv (barbat insurat), s-au facut alegeri, respectivul fiind ales presedinte.
la revelionul 2008-2009, in urma unei certe puternice intre cei doi (deveniti amanti inca dinainte de numirea in functie), a fost chemata chiar si politia pentru aplanarea conflictului. in urma acestei noptide pomina, administratoarea si-a inaintat demisia, a predat actele si a si plecat din tara, pentru a putea scapa de rusinea vecinilor si de neobrazarea presedintelui.
dupa aceasta demisie a fost angajata o PFA (persoana fizica autorizata, pe care nu am regasit-o deloc la Registrul comertului) pentru calculul intretinerii si s-a solicitat gasirea unei persoane care sa fie angajata pe post de casier. cum nimeni nu a dorit sa colaboreze cu un asemenea specimen, comitetul executiv (marioneta presedintelui) a decis angajarea sotiei acestuia pe acest post
ulterior aceasta PFA, in urma incercarii presedintelui de a-i impune anumite ilegalitati, a solicitat rezilierea contractului (daca s-a facut intr-adevar pe baza acestui document), comitetul angajind apoi o firma care face calculul intretinerii.
ESTE LEGAL SAU ILEGAL ca asociatia sa functioneze in asemenea conditii, dat fiind faptul ca banii asociatiei sint pe mina familiei (el are drept de semnatura, ea incaseaza banii) iar controlul este facut de un cenzor in afara asociatiei pe catre nu-l cunoaste decit presedintele (poate chiar si comitetul executiv), firma ocupindu-se NUMAI de calculul intretinerii ?
intre timp s-au mai facut niste modernizari (zugravirea scarii, schimbarea tubulaturii de la ghena de gunoi, instalatie video), lucrari care nu au fost vizate de un administrator autorizat, ci de catre presedintele in cauza, tot el platind firmele pentru lucrarile prestate, numai el stie cum.

Cel mai recent răspuns: Adriantot , moderator 23:43, 16 Ianuarie 2010
Inainte de toate as vrea sa fac precizarea ca nu am niciun motiv sa tin partea presedintelui. Dumneavoastra ati intrebat daca este legal sau ilegal ca sotia presedintelui sa fie casiera. Legal, v-am raspuns ca poatea sa ocupe aceasta functie, iar dl. Adrian a explicat ca singurele incopatibilitati erau daca sotia era cenzor sau membru in comitetul executiv.
Apoi, sa continuam:
1. Calcularea listelor de intretinere nu intra in administrarea tehnica, asa ca o firma de contabilitate poate calcula lejer listele de intretinere, care tin de latura contabila.
Am observat articolele postate insa studiati si Art. 22 punctul (8) din HG 1588/2007, care sunt normele de aplicare la Leegea 230/2007:

"În situaţia în care asociaţia de proprietari angajează un casier, acesta răspunde de efectuarea operaţiunilor de încasări şi plăţi în numerar, cu respectarea prevederilor Regulamentului operaţiunilor de casă. La asociaţiile de proprietari care optează pentru conducerea contabilităţii în partidă simplă, administratorii de imobile pot cumula şi funcţia de casier. Pentru încasările în numerar asociaţia de proprietari are obligaţia să emită chitanţe care vor cuprinde obligatoriu următoarele date: numărul de ordine, în baza unei serii, care identifică chitanţa în mod unic; data emiterii facturii; denumirea/numele, adresa şi codul de înregistrare fiscală ale asociaţiei de proprietari pentru care se emite chitanţa"

Am ingrosat cuvantul pot pentru a scoate in evidenta ca nu este obligatoriu ca Administratorul sa cumuleze si functiile de casier si contabil.

Asa ca, pana la gasirea unui administrator atestat, comitetul executiv se ocupa de partea tehnica, in timp ce intocmirea listelor se face de catre o firma de contabilitate, iar de partea de casierie sotia presedintelui.

Raspuns:
1. Da, este legal ca o firma de contabilitate sa intocmeasca listele de plata
2. Da, este legal ca sotia presedintelui sa ocupe functia de casier, daca indeplineste prevederile din 22/1969..
domnule armenteros, sa-mi fie cu iertare, dar chiar dati dovada de rea intentie sau de lectura neatenta a ceea ce cititi. asadar o sa reiau o parte din citate si o sa resubliniez ce nu vreti sa intelegeti sau nu ati citit atent
1. Art. 35. - (1) Pentru activitatea de administrare care include activitati de administrare tehnica, de contabilitate si casierie , asociatia de proprietari poate angaja fie persoane fizice atestate pentru functia de administrator de imobile, fie poate incheia contract de administrare cu persoane juridice specializate si autorizate
deci, atit casieria cit si calculele se fac de catre persoane atestate sau autorizate. de asemenea si administrarea tehnica.
inteleg ca nu gasesti o persoana atestata pentru aceasta/aceste functii o luna, doua, trei, dar de peste un an se complace in situatia asta pentru ca ii convine ... are toti banii asociatiei pe mina familiei si niciun control care sa-i dea peste degete.
2. daca se dorea angajarea unei persoane atestate, la primaria sectorului 6 exista o lista mare cu administratori autorizati. mai sus v-am explicat motivele pentru care nu se doreste acerst lucru
3. comitetul este de fapt el. el ia deciziile si dupa aia prosteste comitetul ca deciziile lui au fost bune, chiar daca sint total gresite, el fiind un tip cu un debit verbal de exceptie si de o inversunare crunta in sustinerea ideilor proprii, indiferent daca sint bune sau nu
4. tare sint curios la cite din blocuri cheltuielile cu salariile lunare brute (angajati + firma cu calculele + cenzor extern) depasesc 4000 lei la un bloc cu 44 apartamente (22 cu 3 camere, 22 cu 4 camere). si mai sint curios citor persoane li s-a dublat salariul in ultimii doi ani. cheltuielile cu salariile nu depaseau 1800 lei inainte de preluarea mandatului de catre acest individ. acestea sint doar fapte care pot fi dovedite oricind prin actele asociatiei. si nu am vorbit de altele care , deocamdata, nu pot fi dovedite, dar se stiu

PS:
1. prin atitudinea dvs mi-am dat seama de care parte a baricadei va aflati.
"corb la corb nu-si scoate ochii!" este un vechi proverb, perfect adevarat ;)
2. citind acum si alt topic cu un subiect oarecum asemanator, am gasit citeva opinii interesante care s-ar putea sa va deschida ochii, domnule armenteros:
a)@elga50 "Manevrarea si evidenta banilor trebuie facuta de administrator si supravegheata de presedinte....si nu numai asta, ci in general activitatea administrativa trebuie supusa cenzurii comitetului executiv, presedintelui si cenzorului."
" Ei vor si presedinte si administrator aceeasi persoana, ceea ce nu se poate."
b) @adriantot "Nu este legal. Nu se poate ca presedintele sa ocupe si functia de administrator, decat in cazuri de exceptie, temporar.
In lege se prevede ca o exceptie preluarea atributiunilor administratorului de catre comitet, asa cum s-a citat mai sus articolul."
Ultima modificare: Vineri, 15 Ianuarie 2010
ContSters62736, utilizator
:offtopic:
:stunned:
Imi permit sa fac un comentariu offtopic sau, daca vreti, sa pun o intrebare :))
@carol_lorac aveti nevoie de administrator la asemenea salarii? :)) Daca as avea ce-mi trebuie m-as oferi eu....:) Zau ca merita sa iti omori nervii vreun an de zile pentru asemenea suma.....;)
Supralicitez. Ma ofer sa va efectuiez toate acestea la jumatate din pretul actual. Mai mult, voi avea posibilitatea sa ma mai sfatuiesc cu dl. Carol pe diverse teme tehnice, ca tot avem unele opinii diferite pe cate un subiect...
Domnule chiar ca nu aveti ce face cu banii? La noi oamenii sunt mai cumpatati, ex. la un bloc asemnator, singurul care face toate treburile enumerate de dvs. este administratorul care este remunerat cu 500 lei net (536 lei brut) - deci cam 14,84 lei / ap. cu 3 cam. si 11,06 lei/ap. cu 2 cam. La 3 luni comisia de cenzori primeste o suma bruta de 150 lei!
Noi am mai discutat despre preturile practicate in Iasi de catre firmele specializate in administrarea as. prop., cred ca @adriantot mai are pe site-ul asociatiei sale aceste preturi comparative. Cred ca un tarif de max. 0,50 lei/mp sup. utila ar fi indeajuns pentru tot personalul (pers. salariat + indemnizabili). Daca aveti si o persoana pentru curatenie, sigur tariful creste.
Domnule Carol

Eu nu mi-am exprimat decat o opinie. Ca nu sunteti de acord cu ea nu e nicio problema, insa pana la a-mi deschide ochii cred ca exagerati.

Si acum...
carol_lorac a scris:

deci, atit casieria cit si calculele se fac de catre persoane atestate sau autorizate. de asemenea si administrarea tehnica


Gresit, din punctul meu de vedere. Calcularea listelor si activitatea de casierie le poate face o firma de contabilitate. O persoana mai atestata in calcule si casierie decat un contabil nu poate sa existe.
Din articolul de lege pe care vi l-am supus atentiei scrie clar ca nu este obligatoriu ca administratorul sa detina functia de contabil si de casier.
Ca salariile sunt foarte mari, sunt de acord. Dar, ca tot vorbeati de deschis ochii, trebuia sa-i deschideti cand ati votat bugetul de venituri si cheltuieli. Ca in bloc la dvs. se voteaza cam cum semneaza primaru', asta e alta discutie.

Oricum, puteti sa-i schimbati prin votul membrilor adunarii generale.


In lege se prevede ca o exceptie preluarea atributiunilor administratorului de catre comitet, asa cum s-a citat mai sus articolul."


Art. 17, alin 8) din HG 1588/2007:
(8) Comitetul executiv preia toate obligaţiile şi răspunderile privind activitatea de management stabilite la art. 22 din prezentele norme metodologice pe perioada cât asociaţia nu are angajat un administrator sau a fost reziliat contractul de administrare, indiferent de cauze.

Ultima modificare: Vineri, 15 Ianuarie 2010
Armenteros, utilizator

Alte discuții în legătură

Cumul functii in asociatie de proprietari asociatiaproprietarilor5d asociatiaproprietarilor5d vrem sa desfiintam functia de administrator contabil si casier - detinuta pana in prezent de 1 singura persoana, Contabilitatea o vom incredinta unei firme ... (vezi toată discuția)
Atributiuni presedinte Viorel_Lucaciu Viorel_Lucaciu O asociatie de proprietari are hotararea adunarii generale de a pune presedintele sa se ocupe de toate problemele administrative, cu exceptia partii de ... (vezi toată discuția)
Cumul de functii emylyat emylyat Va rog sa-mi raspundeti la urmatoarele intrebari : presedintele asociatiei de proprietari , cu mai mult de 500 de persoane in condominiu , poate indeplini si ... (vezi toată discuția)