avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1018 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... repartizarea cheltuielilor la asociatia de proprietari
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

repartizarea cheltuielilor la asociatia de proprietari

Buna ziua.de 2 luni pun aceeasi intrebare si primesc raspunsuri diferite....va cer ajutorul! De ce administratorul asociatiei mele repartizeaza salariile femeilor de serviciu pe nr. de persoane,daca legea 230 spune ca se aplica cota indiviza la salariile personalului ANGAJAT sau contractat al asociatiei .De asemeni tot la nr. de persoane pune si viramentele aferente salariilor si comisionul datorat la C.E.C. Cum este corect? va multumesc anticipat
@w_v_w_v,
Dumneavoastra puteti sa postati aici toate cursurile si toate raspunsurile primite de pe undeva, inclusiv de la FAPR. Asa cum probabil v-ati lamurit ca citatul postat de dumneavoastra initial este dintr-un proiect si nu dintr-o lege sau o hotarare publicata in M.O. sper sa va lamuriti si acum cu ceea ce va spun.
Asociatiile de proprietari aplica HG 1588/2007.
In cuprinsul acestei hotarari sunt explicate modalitatile de repartizare a cheltuielilor unei asociatii foarte clar, pe capitole.
Asa se face ca la SECŢIUNEA a 2-a se explica "Repartizarea cheltuielilor pe număr de persoane". In acesasta sectiune nu o sa gasiti nici macar un cuvant precum ca s-ar repartiza vreo cheltuiala salariala sau cu personalu care lucreaza in asociatie, pe numar de persoane. Asa ca pentru apartamente se aplica
Art. 34. - Cheltuielile care sunt determinate de numărul persoanelor care locuiesc în condominiu şi nu pot fi individualizate pe fiecare proprietar pe baza unor dispozitive de măsură se repartizează proporţional cu numărul de persoane care locuiesc sau desfăşoară activităţi în clădire în luna pentru care se calculează lista de plată şi reprezintă cheltuielile asociaţiei pentru: apă rece, caldă şi canalizare; combustibil pentru prepararea apei calde de consum; energia electrică utilizată pentru funcţionarea instalaţiilor comune; colectarea deşeurilor menajere, vidanjare.

Iar pentru persoane juridice, firme de la parter, birouri de tot felul se aplica
Art. 37. -
(1) Cheltuielile care sunt determinate de numărul persoanelor care locuiesc în condominiu şi nu pot fi individualizate pe fiecare proprietar pe baza unor dispozitive de măsură se repartizează proporţional cu numărul de persoane care locuiesc sau desfăşoară activităţi în clădire în luna pentru care se calculează lista de plată şi reprezintă cheltuielile asociaţiei pentru: apă şi canalizare; combustibil pentru prepararea apei calde menajere şi a hranei; energia electrică utilizată pentru funcţionarea instalaţiilor comune; colectarea deşeurilor menajere; vidanjare. Modul de repartizare a acestor cheltuieli se stabileşte printr-o convenţie aprobată de comitetul executiv al asociaţiei de proprietari.
(2) Convenţia prevăzută are durată nedeterminată, fiind valabilă pe toată perioada activităţii desfăşurate de deţinătorii prevăzuţi la alin. (1), şi se actualizează periodic, în funcţie de elementele noi care intervin, în funcţie de numărul persoanelor care desfăşoară zilnic activităţi în spaţiul sau apartamentul respectiv, de numărul mediu zilnic de clienţi şi de obiectul de activitate. Numărul acestora se stabileşte de deţinătorul spaţiului şi se certifică de comitetul executiv al asociaţiei de proprietari. Acest număr se utilizează pentru calculul cheltuielilor pe persoană aferente spaţiului respectiv.

Oricum nu se discuta in aceasta sectiune de cheltuieli de personal.
SECŢIUNEA a 4-a se ocupa de "Repartizarea cheltuielilor pe cota-parte indiviză de proprietate"
Si aici este singura sectiune unde se spune despre repartizarea cheltuielilor de personal, forta de munca, salarii... Concret:
Art. 44. -
(1) Cheltuielile pe cota-parte indiviză de proprietate reprezintă cheltuielile asociaţiei cu privire la proprietatea comună, cu privire la: fondul sau fondurile pentru lucrări de întreţinere, service, reparaţii şi, după caz, de consolidare, reabilitare, eficienţă energetică, modernizare la părţile de construcţii şi instalaţii aflate în şi pe proprietatea comună, astfel cum este descrisă în cartea tehnică a construcţiei şi în acordul de asociere: subsolul; conductele de distribuţie şi coloanele instalaţiilor de apă, canalizare, încălzire, energie electrică; casa scării; podul; spălătoria; uscătoria; terasa; ascensorul; interfonul - partea de instalaţie de pe proprietatea comună; centrala termică proprie; crematoriul; tubulatura de evacuare a deşeurilor menajere; structura de rezistenţă; faţadele; acoperişul şi altele asemenea, conform prevederilor din acordul de asociere; personalul angajat sau contractat al asociaţiei: salarii sau remuneraţii pentru administrator, contabil, casier, instalator, electrician, portar, cheltuieli pentru curăţenie etc.; indemnizaţii acordate membrilor asociaţiei de proprietari ori persoanelor alese: preşedintele, membrii comitetului executiv şi ai comisiei de cenzori; prime; credite bancare; contracte sau poliţe de asigurări; alte servicii administrative către proprietatea comună.

Am subliniat sa vedeti ca dupa "personalul angajat sau contractat al asociaţiei" se pun doua puncte si se enumereaza clar, dupa presedinte, cenzori... si "cheluieli pentru curatenie". Deci aceste cheltuieli si orice alte cheltuieli de personal (observati ca se termina enumerarea cu etcetera), se repartizeaza pe cota parte indiviza.
Eu imi schimb toata filozofia interpretarii legislatiei asociatiilor de proprietari daca dumneavoastra imi aratati macar un singur articol in care sa se spuna ca se repartizeaza vreo cheltuiala salariala pe numar de persoane.
Eu v-am arata ca legea e clara si permite repartizare cheltuielilor cu salariile numai pe cota indiviza.
Va asteptam cu alte intrebari concrete.
@Elga50

nu va suparati pe acest forum se posteaza numai lucruri cu care sunteti de acord?

Am primit un mesaj de la un utilizator RICADINAS in care isi exprima si el opinia la problema de fata.
Ce era rau in faptul ca a aratat ca aceasta problema repartizarii a mai fost discutata pe un alt forum repartizarea cheltuielilor de curatenie si ca dv acum un an aveati alta parere personala si ca v-ati razgandit??

Mie unul linkul mi se pare foarte util [ link extern ] .
Omul invata din experienta.Care este rolul forumului daca nu dezbaterea?
Revenind la problema noastra @adriantot si la HG 1588/2007 si opinia FAPR.

1 Din punct de vedere al art 34 Salariul femeii de servici este o cheltuiala pe numarul de persoane daca femeia colecteaza deseurile menajere.
Care este cheltuiala daca nu salariul in actul ca femeia ridica deseurile menajere si le duce la gunoi?
Explicati-mi mi dv in cazul meu cum ar trebui sa procedez..
Asa cum vad ca a aratat userul RICADINAS al carui al 2-lea mesaj a fost sters si dv tindeti sa fiti de acord cu faptul acesta in mesajele anterioare in celeate discutii de acum un an.

Citez din mesajul dv postat pe 6mai 2009
Daca in alte locuri aveti cumva oameni angajati la asociatie care colecteaza gunoiul de la containere (ca doar din apartamente si-l duce fiecare proprietar la ghena sau container), si sa-l care la o oarecare distanta de bloc, la groapa de gunoi a orasului, atunci e normal sa platiti cu salariu acei oameni si sa repartizati cheltuiala cu aceste salarii pe nr de persoane.
Aveti asemenea situatii ?

La mine este exact aceeasi situatie si cred ca este sitiatia descrisa de DV si de FAPR.Cum ar trebui sa procedez?

2 cum ati dedus dumneavoastra ca articolul 37 este numai pentru
pentru persoane juridice, firme de la parter, birouri de tot felul se aplica.
Este numai o interpretare de a dv asa cum si ceea ce scriu aici este doar o intereptare de a mea.

3Referitor la articolul 44 accept iddea ca se poate intelege ca ar fi pe cota indiviza dar nu este clar
"Salarii sau remuneraţii pentru ....,cheltuieli pentru curăţenie" nu insemna neaparat salariul femii de serviciu.
Adevarat legea permite repartizare cheltuielilor cu salariile pe cota indiviza dar nu este cum spuneti dumneavoastra CLARA si nici nu permine NUMAI repartizarea pe cota indiviza.
Cum ati spus si dv anul trecut daca femeia cara gunoiul atunci cred ca se poate si pe numarul de persoane.

Acum inteleg de ce la adminterea la Facultatea de Administratie Publica din cadrul ASE si SNSPA se dadea admitere la Gramatica si Economie.
Ca sa facem analiza pe textele facute de ministerul Administratiei.

Nu stiu de ce nu acceptati faptul ca legiuitorul a facut legea neclara si in plus nu a avut in vedere corectitudinea situatiei .
Ati fost cumva printre legiuitori si stiti ce or fi vrut sa spuna?

Cred ca era mai usor sa analizam textul :
Adevarat iti spun astazi, vei fi cu mine in Rai
si sa vedem unde a vrut traducatorul sa puna virgula inainte sau dupa astazi ca sa stim cind a inviat ISUS.


In speranta ca acest post nu va fi sters dupa bunul plac al moderatoarei @elga50 sau de alt moderator va multumesc pentru raspunsuri si va spun ca accept ideea ca e posibil ca legiuitorul sa fi vrut repartizarea salariului tuturor salariilor numai pe cota indiviza ca doar din cauza asta am scris aici si nu pe celealte forumuri unde toti se gandesc din start sa repartizeze numai pe numarul de persoane.
O sa revin cu alte intrebari.
Multumesc
.



Ultima modificare: Joi, 28 Octombrie 2010
w_v_w_v, utilizator
w_v_w_v a scris:

Repartizarea cheltuielilor de curatenie sunt intradevar neclar precizate si intradevar consider ca un apartament cu mai multe persoane face mai multa mizerie decat un apartament cu mai putine persoane.
Restul intradevar mi se par simple desi nu sunt intotdeauna corecte.

Dumneavoastra aveti 2 mari probleme. Una din ele e modul cum rationati iar a doua e limba romana.

Ce vedeti dumneavoastra neclar in normele de aplicare la legea 230. Se specifica foarte clar chiar si pentru copii:

ART. 44

(1) Cheltuielile pe cota-parte indiviză de proprietate reprezintă cheltuielile asociaţiei cu privire la proprietatea comună, cu privire la:
...
personalul angajat sau contractat al asociaţiei: salarii sau remuneraţii pentru administrator, contabil, casier, instalator, electrician, portar, cheltuieli pentru curăţenie etc.;


Dumneavoastra faceti parte dintr-o categorie clasica de carcotasi, de genul celor care refuza sa plateasca reparatia acoperisului pentru ca stau la parter.

Daca pe un etaj stau 20 de persoane iar pe altul niciuna(apartamente nelocuite), credeti ca femeia de serviciu depune mai putin efort cand spala pe jos, sau cand spala geamurile, pe al doilea nivel ?
Sau in exemplul dumneavoastra, daca alea 6 persoane sunt toate bolnave si stau in casa, dupa logica dumneavoastra fac mai putina mizerie, deci ar trebui sa plateasca mai putin ca persoana ce sta singura.
Domnule, astea sunt intrebari idioate !. Daca exista o lege (facuta cu cap si nu aiurea), foarte clara si care se aplica de toata lumea, va gasiti dv mai cu mot s-o contraziceti. La dumneavoastra in asociatie hotarati cum vreti, puteti sa repartizati cheltuielile dupa numarul de pasi sau dupa inaltime, e problema dumneavoastra.

Insa nu mai dati sfaturi care pe langa faptul ca sunt in afara legii, mai grav e ca duc cititorii in eroare.
As vrea sa revenim la un ton al discutiei mai ponderat.
Sterg mesajele care nu au legatura cu subiectul.
Initial am raspuns mesajului mentionat de dv.@w_v_w_v, dupa care citind interventia lui @ricadinas si a mea mi-am dat seama ca era o prostie sa facem recurs la istorie.
Va spun numai atat: pe acest forum am invatat cat n-o sa invatati dv. la 10000 de FAPR-uri...si nu mi-e rusine s-o recunosc.
Cine e incremenit intr-o prostie si nu reuseste sa-si insuseasca din ideile si argumentele celorlalti este un prost si prost ramane. Eu am reusit sa-mi dau seama unde era gresita logica mea si mi-am schimbat punctul de vedere.
Si cu asta eu personal am pus punct discutiei privitoare la modul cum se imparte salariul femeii de serviciu.
Impartiti-l cum vreti in asociatia dv.!
Buna ziua,

Am urmarit cu interes aceasta discutie, intrucat am avut aceleasi probleme, ridicate cu acelasi ton si virulenta de catre unul dintre membrii asociatiei nostre de proprietari.
Desi i-am aratat HG 1588, l-am invitat sa-mi indice un alt articol in care se mentioneaza despre repartizarea cheltuielilor de curatenie (salariul + materiale curatenie), totusi mi-a fost greu sa-l conving.

Mie mi se pare logic ca aceasta cheltuiala sa fie repartizata pe cota parte intrucat chiar daca nu locuiesti in apartament, femeia de serviciu (sau firma de curatenie) este platita, curatenia se face pe scara si materialele se cumpara.
Mai mult, daca pe un palier nu locuieste nici o persoana, ingrijitorul nu "sare" la curatenie acel palier.
De asemenea ingrijitorul nu bate la usa sa vada cine locuieste/nu locuieste ca sa vada unde sa face/sa nu faca curatenie. El are responsabilitatea de a matura/spala intreaga scara, indiferent cate persoane locuiesc in aceea luna pe scara, si pentru asta este platit cu o suma lunara.

Legea spune clar: "personalul angajat sau contractat al asociatiei"...si apoi sunt enumerate tipurile de activitati. Curatenia se poate efectua de catre un ingrijitor (personal angajat) sau de catre o firma (personal contractat).

Desi nu mergem pe logica, ci pe litera legii, mi mi se pare foarte logica repartizarea acestei cheltuieli pe cota parte, din motivele enumerate mai sus.
Probabil legiuitorul a avut in vedere si alte motive....

Felicitari pentru forum ! Consider discutiile sunt foarte interesante si utile.

Alte discuții în legătură

Cum se plateste corect femeia de serviciu? dborsanu dborsanu Cum platiti femeia de serviciu? La noi discutia era sa se plateasca dupa cota-parte indiviza, adica cei cu 3 camere sa plateasca mai mult decat cei cu 2 ... (vezi toată discuția)
Calculul întreținerii Iuniik Iuniik Bună seara. Am și eu o întrebare in legătură cu repartizareA cheltuielilor intro asociație de locatari. La o primă ședință am hotărât să ... (vezi toată discuția)
Ce cheltuieli pot fi incluse la rubrica "cota indiviza/apartament" nicoleta_85 nicoleta_85 recent m-am mutat cu chirie intr-un bloc. am observat ca intretinerea pentru garsoniera in care m-am mutat este dubla fata de ce plateam pentru apartamentul ... (vezi toată discuția)