latka a scris:
Judecătorii interpretează cum vor și înțeleg ei, marea lor majoritate citesc superficial dosarele, sunt multe, stufoase, plângerile contraventionale "compuse" de tot felul de oameni. Art. 54 e în realitate un articol prost scris și ambiguu, la fel ca și regula priorității în sensul giratoriu ce se bazează tocmai pe acesta, după noile modificari ( nu ca înainte ar fi fost bine). Ce să-i faci , nici sa copiem de la alții nu suntem în stare.
Intradevar judecatorul nu are timp sa aprofundeze. Si eu am fost nevoit sa fac odata o contestatie contraventionala, pe care am argumentat-o si am documentat-o cat am putut de clar. Dar cand am ajuns in fata judecatorului habar nu avea despre ce e vorba. Clar ca nu o citise, a trebuit sa ii explic totul din nou.
Articolul nu e asa de prost scris doar ca nu e interpetat corect. E interpetat diferit. Iar daca se observa ca sunt interpretari diferite ar fi necesar inca un alt articol care sa clarifice. La fel cum a fost situatia in cazul sensului giratoriu.
Cu noile modificari din codul rutier, prin introducerea unei definitii, nu s-a modificat nici o regula de circulatie. Regulile erau aceleasi. Doar ca erau intepretate eronat de unii. Iara acum s-au clarificat. Ele “s-au modificat” pentru cei care le interpretau eronat.
Art 57 OUG 195/2002 (4) În intersecțiile cu sens giratoriu, semnalizate ca atare, vehiculele care circulă în interiorul acestora au prioritate față de cele care urmează să pătrundă în intersecție.
Si
135 din reg OUG 195/2002 Conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere și în următoarele situații: d) când urmează să pătrundă într-o intersecție cu circulație în sens giratoriu față de cel care circulă în interiorul acesteia;
Aceste articole stabilesc o simpla REGULA DE CIRCULATIE privind, doar prioritatea de trecere la intersectarea cu un sens giratoriu. Nu stabileste reguli privind circulatia pe benzi. Regulile privind circulatia pe benzi sunt aceleasi ca pe oricare drum, dar pot fi diferite de la intersectie la intersectie. Sunt date de catre marcaje si indicatoare (de obligare, „ circulatie in sens giratoriu”). Banda indica directia normala de deplasare pe drum, care de cele mai multe ori in sensul giratoriu nu e rectilinie ci e in curba la stanga. Marcajele sub forma de sageti pentru selectarea benzii (in cazurile in care acestea exista), pot modifica si ele regulile „normale” de circulatei pe benzi, deoarece au prioritate fata de regulile de circulatie, pot obliga la schimbarea directiei. Conform SR 1848-7 la patrunderea intr-un sens giratoriu mai pot exista macaje de selectare ale benzii specifice doar sensului giratoriu (sub forma de cerc cu sageti spre diferite directii) care obliga parasirea sensului in acele directii. Si acestea pot schimba la randul lor regulile de circulatie in interior.
Greseala in intepretare care se face ca nu se tina cont de semnificatia marcajelor. Iar multi credeau ca articolele 57 (4) si art 135 instinutie o SUPER REGULA de circulatie, ci nu doar o simpla regula de circulatie privind prioritatea de trecere. Iar in consecinta aceasta SUPER REGULA de circulatie si celelalte reguli privind circulatia pe benzi. Total ilogic.
Regula stabilita de Art 57 si art 135 nu e o SUPER REGULA DE CIRCULATIE ci e doar o „amarata” de regula de circulatie privind prioritatea de trecere. Chiar din continutul ei este clar se aplica doar atunci cand urmeaza sa se patrunda intr-un sens giratoriu, nu in interior.
E „amarata” pentru ca se aplica doar atunci cand nu avem indicatoare, semafoare sau politisti care dirijeaza circulatia. Pentru ca regulile de circulatie sunt ultimile care se aplica conform ordinii de prioritate stabilita de art. 31 din OUG.
Iar cum in 99,9 % din sensurile giratorii la intrare intalnim indicatoare de reglementare a prioritatii, sau chiar semafoare, aceasta regula aproape ca nu se aplica niciodata. Faptul ca coincide regula prevazuta de indicator cu aceasta regula, e alta chestiune. Probabil ca exista alte norme privind amenajare sensurilor giratorii care specifica ca sensurile giratorii trebuie semnalizate si cu indicatoare de pierdere a prioritatii. Dar aceasta obligatie nu apare in codul rutier. In concluzie, in 99,9 % din situatii, prioritatea de trecere de la intrare intr-un sens giratoriu, in realitate, este data de indicatoarele de pierdere a prioritatii sau de semafor. Nu de art 57 si 135.
Acest articol doar inlocuieste regula prioritatii de dreapta, in cazul sensurilor giratorii. Adica, la patrunderea intr-un sens giratoriu semnalizat cu indicatorul „circulatie in sens giratoriu”, in cazurile in care nu intalnim indicatoare de reglementare a prioritatii (cazuri extrem de rare) sau in situatii de egalitate (atunci cand intrarile sunt asa de apropiate incat vehiculele se intersecteaza chiar atunci cand patrund intr-un sens (cazuri de asemenea foarte rare), nu se va aplica regula prioritatii de dreapta, ci regula de la art 57.
Ce „ajuta” la interpetarea gresita e art 55 Intersecțiile sunt: cu circulație dirijată. În aceasta categorie sunt incluse și intersecțiile în care circulația se desfășoară în sens giratoriu.
Aici se creeaza confuzie pentru ca unii cred ca e dirijata datorita articolelor 57 sau 135. Dar ea e dirijata pentru ca intotdeauna exista indicatoare sau semafoare la intrarea intr-un sens giratoriu. Dar pot exista situatii exceptionale in care indicatorul de reglementare a prioritatii, din anumite motive lipseste (urma unui acident, poate l-a luat vantul, sau poate a fost furat), iar in situatia aceasta prioritatea e reglementata de art 57 si 135.