avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 932 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Codul rutier, contravenţii şi ... Am observat că sunt multe cazuri în care în ...
Discuție deschisă în Codul rutier, contravenţii şi probleme conexe

Am observat că sunt multe cazuri în care în situația unui ...

Am observat că sunt multe cazuri în care în situația unui accident auto produs într-o intersecție între un vehicul care virează stânga, într-un loc în care nu este interzisă această manevră, și un vehicul aflat în depășire neregulamentară peste marcajul continuu, poliția și unele instanțele stabilesc de cele mai multe ori că vinovat este și cel care virează stânga. Culpă comună.
Ceea ce mi se pare eronat. O optica eronata. Aș dori mai multe păreri pe acestă temă. Sunt aceste decizii justificate, sau problema e că nu sunt bine argumentate de cei care le contesta? Din ce am observat de obicei nu se invoca articolul 1(2) din codul rutier. Care lămurește scopul acestor dispoziții din codul rutier.
Nu sunt avocat. Daca am greșit sensul unor termeni, va rog corectați-mă. Eu doar am încercat sa interpretez într-o “logică” cât mai coerentă dispozițiile codului rutier. Vă rog folosiți contraargumente în cazul în care nu sunteți de acord cu mine.
După părerea mea situația e clară, dacă luăm în considerare următoarele 3 articole din codul rutier:
A. Articolul care pare că îl încriminează pe cel care virează stânga:
ART.54 (1) OUG 195/2002 Conducătorul de vehicul care executa o manevra de schimbare a direcției de mers, de ieșire dintr-un rând de vehicule staționate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o altă bandă de circulație sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmează să efectueze o întoarcere ori să meargă cu spatele este obligat să semnalizeze din timp și să se asigure că o poate face fără să perturbe circulația sau să pună în pericol siguranța celorlalți participanți la trafic.
B. Articolul care îl incriminează pe cel care efectuează depășirea neregulamentară:
ART.120 din regulament OUG 195/2002 (1) Se interzice depășirea vehiculelor:
i) când pentru efectuarea manevrei se încalcă marcajul continuu, simplu sau dublu, care desparte sensurile de mers, iar autovehiculul circulă, chiar și parțial, pe sensul opus, ori se încalcă marcajul care delimitează spațiul de interzicere;
C. Articolul care, după părerea mea, clarifica care este litera si spiritul legii, care este scopul acestor reglementari.
ART.1,(2) OUG 195/2002 Dispozițiile prevăzute în prezenta ordonanță de urgență au ca scop asigurarea desfășurării fluente și în siguranță a circulației pe drumurile publice, precum și ocrotirea vieții, integrității corporale și a sănătății persoanelor participante la trafic sau aflate în zona drumului public, protecția drepturilor și intereselor legitime ale persoanelor respective, a proprietății publice și private, cât și a mediului.

Conform interpretării, art. 54 OUG 195/2002, de către polițiști și unele instanțe, se pare că cel care virează stânga trebuie sa se asigure și în spate că nu perturbă circulația „neregulamentară” a celor care pun în pericol circulația rutieră, încălcând dispozițiile OUG 195/2002 privind depășirea. Aceasta este o interpretarea corecta, în spiritul legii a acestui articol? Acesta este scopul acestui articol? Vehiculul care a virat stânga a încălcat “dreptul” de trecere a celui care efectuează o manevra neregulamentară?
Acest drept nu există, acest drept este interzis în mod explicit de către OUG, prin semnificația marcajului continuu, conform art. 120 reg. OUG 195/2002. Neasigurându-se în spate, cel care virează stânga nu încalcă nici un drept. Nu pune în „pericol fluența și siguranța circulației” pentru că nu are nici o obligație legală de a ceda prioritatea de trecere celui care este în depășire. Iar obligația legală de „a se asigura că nu perturbă și nu pune în pericol”, prevăzută de art. 54 OUG 195/2002, se referă doar la participanții care circulă respectând dispozițiile OUG 195/2002 și față de care OUG dispune și obligația de a ceda prioritatea de trecere.
Nu este în acest caz chiar DREPTUL de a vira spre stânga protejat de semnificația marcajului continuu, prin interzicerea dreptului de a depăși, pentru vehiculele care se deplasau in spatele lui? Nu e rolul acestui marcaj de a asigura „fluenta si siguranța” acestei manevre conform art. 1(2) din OUG 195/2002? Iar nerespectând interdicția de a depăși, singurul care încalcă un drept și pune în pericol siguranța circulației, este doar cel care efectuează depășirea neregulamentară.
Cel mai recent răspuns: latka , utilizator 09:29, 29 Martie 2024
Tocmai, nu vreti sa pricepeti, am explicat deja.
Asa ca va las pe dvs. sa ne spuneti cum faceti sa va asigurati ca cel la vreo 3-4 masini in spate, care a pus semnalizare fata stinga vrea sa va depaseasca si nu vrea sa o ia tot la stinga, cind ii va veni rindul. :)

Nu am scris nicaieri ca te bagi daca "idiotul" a intrat deja in depasire neregulamentara.

Am scris doar ca prin sintagma culpa comuna in acest caz, prin reducere la absurd s-ar obtine exact opusul scopului principal al codului rutier, cel de fluidizare a traficului, adica un comportament ultra-prudent, de a te asigura si la manevre neregulamentare.

mitabiciclista a scris:


Te asiguri din față că nu vine nimeni, te asiguri in spate

Ultima modificare: Duminică, 24 Martie 2024
latka, utilizator
Instructor auto Mircea Crisan a scris:


Articolul nu e asa de prost scris doar ca nu e interpetat corect. E interpetat diferit. Iar daca se observa ca sunt interpretari diferite ar fi necesar inca un alt articol care sa clarifice. La fel cum a fost situatia in cazul sensului giratoriu.


Eu ramin la parerea mea, ca e un articol fara detalii precise, care trebuie modificat.

Iar in cazul circulatiei in sens giratoriu a schimbat prioritatea intre masina portocalie si cea verde, dar a introdus o mare prostie in codul rutier, posibilitatea blocarii traficului. Astfel, orice sens giratoriu care nu are marcaje speciale de ghidare si interdictie, mai ales la iesirea din sens, se blocheaza in anumite situatii.

Astfel, intr-un sens giratoriu "clasic" cu 4 intrari/iesiri in cruce, daca un sofer intra in sens de pe banda 1 (inelul exterior cel mai larg), el poate sa se roteasca cit doreste pe aceasta banda, pentru ca are prioritate la circulatia pe benzi si conform art. 54 referitor la manevra de schimbare a benzii, nimeni nu poate intra pe banda sa, pentru a parasi sensul. E foarte greu sa te asiguri in oglinda din dreapta, atunci cind circulatia se desfasoara circular.

N-as fi crezut asta, daca nu as fi vazut "smecheri" care intra cu viteza in sens si ies la a 3-a iesire. Dai sa iesi la a 2-a si te intersectezi cu el, ghinion, daca nu ai avut loc si timp sa schimbi banda.

Eu ramin la parerea ca circulatia in interiorul sensului giratoriu ramine insuficient reglementata de codul nostru rutier, adica : ai intrat pe prima banda, trebuie prin reguli sa iesi imediat la urmatoarea iesire, ai intrat pe a doua, sa fii obligat dupa prima iesire sa schimbi banda, daca vrei sa iesi la a doua samd. Adica regula de baza sa ramina : INTOTDEAUNA TREBUIE SA IESI DE PE PRIMA BANDA.

Altfel, sensul giratoriu trebuie completat cu marcaje speciale, dar ce te faci iarna.
Ultima modificare: Duminică, 24 Martie 2024
latka, utilizator
Mulțumesc Latka pentru că îmi dai dreptate:
"Nu am scris nicaieri ca te bagi daca "idiotul" a intrat deja in depasire neregulamentara."
Cu obiectiunea ca scopul principal al codului rutier nu este fluidizarea traficului ci ocrotirea vieții, integrității corporale și a sănătății persoanelor participante la trafic,așa cum bine au stabilit politia și au hotărât instanțele judecătorești împotriva celor care s-au "bagat" și au provocat accidentele.
Nu cred că acceptați decesul și rănirea oamenilor in scopul obținerii fluidizarii traficului.
Ultima modificare: Duminică, 24 Martie 2024
mitabiciclista, utilizator
@mitabiciclista
Nu v-am dat deloc dreptate si v-am rugat sa raspundeti la niste intrebari.

Nu exista ca scop al normelor rutiere sa te asiguri in fiecare secunda de faptul ca altii circula neregulamentar. Daca gasiti vreun rind in vreo lege care sa sugereze asta, sa dati de veste.
Altfel s-ar circula prin regula "negocierii", cum e in Vietnam. Codul rutier din Romania nu prevede asa ceva si chiar si acolo unde sunt zero reguli sau foarte putine , nimeni nu se uita la ce se intimpla in spate, ci pazeste fundul celui din fata, sau din raza vizuala apropiata.
Ultima modificare: Luni, 25 Martie 2024
Manuela Rășină, administrator
Articolul care pare că îl încriminează pe cel care virează stânga:
"ART.54 (1) OUG 195/2002 Conducătorul de vehicul care executa o manevra de schimbare a direcției de mers, de ieșire dintr-un rând de vehicule staționate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o altă bandă de circulație sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmează să efectueze o întoarcere ori să meargă cu spatele este obligat să semnalizeze din timp și să se asigure că o poate face fără să perturbe circulația sau să pună în pericol siguranța celorlalți participanți la trafic."
Unde scrie sa se asigura doar in fața?
Sau că se referă doar la siguranța participanților la trafic care executa manevre regulamentare?
Normal că producerea accidentului e imposibil de evitat dacă nu te asiguri și din spate.


Ultima modificare: Luni, 25 Martie 2024
Manuela Rășină, administrator

Alte discuții în legătură

Intoarcere in intersectie semaforizata - accident ceciortan ceciortan Stimate Doamne, Domni, am un gust foarte amar in legatura cu reglementarea pe cale amiabila a unui accident soldat, desigur cu pagune materiale. In fapt, tatal ... (vezi toată discuția)
Buna ziua, vestitul "rond" din iasi ca sens giratoriul nu este, ... allecsx allecsx Buna ziua, Vestitul \"rond\" din Iasi ca sens giratoriul nu este, aduce multe intrebari si nelamuriri . Va rog cei experimentati sa ne ajutati daca pentru ... (vezi toată discuția)
Prioritate corcita? vatafu vatafu Buna ziua! Am si eu o nelamurire legata de modul in care se circula intr-o anumita intersectie din Craiova. Este vorba de asa numita intersectie de la Consul, ... (vezi toată discuția)