Conform Legii 230/2007: "Daca dintre membrii asociatiei de proprietari nu se poate alege un cenzor sau comisia de cenzori, atunci adunarea generala a proprietarilor membri ai asociatiei de proprietari va mandata comitetul executiv pentru angajarea unui cenzor din afara asociatiei de proprietari, persoana fizica ori juridica de specialitate, pe baza de contract sau conventie de prestari de servicii".
Intrebarea mea este daca cenzorul extern trebuie sa fie macar persoana fizica autorizata, deoarece personalul biroului Indrumare a Asociatiilor de Proprietari din cadrul primariei sustine acest lucru.
Plecand de la prevederile art. 33. - (1) din Legea 230/2007 "Cenzorul sau comisia de cenzori a asociaţiei de proprietari are, în principal, următoarele atribuţii:
a) verifică legalitatea actelor şi documentelor, a hotărârilor, deciziilor, regulilor şi regulamentelor;"
ar rezulta ca respectivul cenzor trebuie sa fie si expert in drept, nu?
Nu orice om care cunoaste una sau mai multe legi, pentru ca lucreaza pe reglementarile din acestea, este expert. El verifica in primul rand contabilitatea asociatiei care trebuie sa se incadreze in legile care guverneaza asociatia de proprietari, legile contabilitatii, ceva legislatie pentru resurse umane.... Cam asa. :)
Imi puteti spune un articol legislativ in care se defineste termenul de expertiza contabila ?
Vad diverse raspunsuri pe internet, insa nici unul nu este argumentat prin legislatie. Clar este un termen juridic / contabil, cum doriti sa-i spuneti (adica, nu il gasim in dictionarul limbii romane) prin urmare ar trebui sa fie definit in legislatie, ca sa stim despre ce vorbim.
Ati citit legea despre care ne spuneati mai inainte si acolo cred ca gasiti definitia expertizei contabile.
Termenul de "expertiza" inseamna atat actiunea de a expertiza, cat si calitatea cuiva care are niste drepturi profesionale derivate din atestarea sa, in cazul nostru de CECCAR.
Deci unei verificari lunara a contabilitatii unei asociatii ii este prea pretentios spus expertiza, dar trebuie facuta de o persoana calificata ca atare pentru ca are drept de semnatura si stampila proprie.
Daca un contabil cu studii de specialitate nu este atestat in domeniu (de catre CECCAR) cred ca nu are drept de semnatura, cu atat mai putin stampila proprie.
Si divagand putin, pot sa va spun ca eu, pe baza experientei pe care o am, as putea sa va fac o verificare si pe 10 ani, dar imi lipseste "bomboana de pe tort", adica dreptul de a semna ca cenzor, fiind o persoana straina de asociatia dv. Semnatura mea nu ar avea nicio valoare, desi poate ca eu ajung la aceeasi concluzie ca si un expert contabil care v-ar fi facut aceasta verificare.
Idem pentru verificarea lunara, neavand drept de semnatura, degeaba v-as face aceasta verificare daca nu pot sa-mi pun semnatura pe lista de intretinere si pe raportul lunar.
Dar, drept sa va spun, nu va inteleg framantarea. Ori va gasiti in asociatie o persoana care poate, legea permite asta, ca pe baza unor cunostinte in domeniu sa va faca aceasta verificare lunara care, fie vorba intre noi, nu e mare lucru de facut si poate semna in baza unui contract de mandat acordat de AG acelei persoane, fie va angajati un contabil cu toate cele necesare, drept de semnatura, stampila si contract civil incheiat cu asociatia.
Mi se pare foarte simplu de ales.
Drept sa va spun, framantarea / cercetarea mea, etc. este din cauza ca ne-am certat in sedinta de comitet pe aceasta tema. Am putea sa punem "de forma" pe cineva din bloc, insa probabil doar si-ar pune semnatura. Unii vor sa luam o firma de experti contabili (dupa cum spuneti si dumneavoastra) iar eu (personal) as prefera o firma pe care o stiu demult, care tine si cursuri de administratori de bloc etc (deci, imi cer scuze daca insist putin)
In legea 65 / 1994 - nu se da o astfel de definitie (ce inseamna expertiza contabila) de aceea am si intrebat.
Daca e sa o luam dupa o logica simpla: in cazul in care, activitatea de cenzorat de la bloc s-ar numi "expertiza contabila" - n-ar avea cum sa o faca cineva care are studii medii.