trope_doi a scris:
Raspunsul - desi complicat :rofl: - e simplu: mentalitatea ii opreste pe oameni sa se vada egali, sa se considere frati si sa… spere ca sunt liberi.
"Mentalitatea" este o notiune prea larga. De fapt orgoliul si egoismul (si ele, ca toate notiunile, cu o oarecare relativitate a intelesurilor B-) ) sunt cele care ne impiedica sa ne privim ca intre crestini.
Cineva intreba cum erau oamenii inaintea crestinismului. Erau tot oameni. Unii mai buni, altii mai rai. Si acum putem observa in toate culturile si religiile, indiferent de gradul de cultura sau de educatie si instruire, oameni mai buni sau mai rai, mai blanzi si mai linistiti sau mai agresivi si mai nervosi, mai altruisti sau mai egoisti, mai calzi sau mai reci. Cei din primele categorii ale enumerarii au darul innascut al manifestarii spiritualitatii divine din ei si vor trai astfel intreaga viata, cu toate aspectele ei. Aceasta nu inseamna ca nu vor si gresi, nu vor suferi, nu se vor supara niciodata sau nu vor face orice altceva fac si ceilalti. Dar o vor face ...altfel decat ceilalti! Nu pentru ca aceia nu au si ei scanteia divina a naturii lor initiale, ci numai pentru ca
nu fac nimic sa o constientizeze, sa o dezvolte si sa o manifeste prioritar.
Pana la urma, asa cum aratam si in alte discutii din forum, este o chestiune de
alegere. Iar crestinismul nu a fost decat un moment in care, Dumnezeu insusi, din mare mila si intelegere pentru oameni, a hotarat ca nimic nu-i poate ajuta mai mult pe acestia sa
inteleaga cum trebuie facuta alegerea, decat intruparea Lui ca om si exemplul unei
vieti model pentru vesnicie! Numai ca, nici macar asa, omul care nu a vazut el insusi, nu poate trai "pe crezute". Iar cand va fi ..."pe vazute", va fi prea tarziu. In modul cel mai simplist, Hristos ne-a spus si chiar ne-a aratat ce trebuie sa facem pentru a fi vii in vesnicie. Iar noi, numai pentru ca... nu ne place asa,
facem cum ne place,
dar vom muri. Si nu pentru viata aceasta, ci pentru vsnicie! Exemplificind la fel de simplist pentru deplina intelegere, dar si pentru ca adevarata intelepciune
nu inseamna complexitate ci claritate si eficienta (rezultat atins), voi da exemplul unui copil mic tinut de mana de tatal sau, pe un trotuar. Daca mingea care ii place ajunge in strada, copilul se va duce dupa ea, chiar daca trece tramvaiul si il omoara. Pentru un copil prea mic, explicatia tatalui sau nu il poate opri, iar strangerea puternica si dureroasa de mana a acestuia nu-i va provoca placere. Dar
il va impiedica sa moara! Indiferent de placerea sau neplacerea copilului, de intelegerea sau neintelegerea lui, rezultatul bun nu poate fi atins altfel!
Bineinteles ca omul matur, nu este un copil, iar el, pentru justificarea a ceea ce ii este "sediul utilului si comodului" (P.Tutea) dar si al placerii (mai ales), va putea inchipui, crea si perfectiona, intr-un mod tangential cu arta si chiar desavarsirea, o sumedenie de cai, metode, filozofii, intr-un cuvant
argumente . Acestea nu-l vor face
decat sa para credibil si acceptabil in aproape orice situatie, dar nu-l vor scapa de la moarte!
Mai clar de atat nu pot fi. Iar sofisticat, filozofal si erudit nu vreau sa fiu in explicarea unui adevar atat de important pentru oameni si care vine de la Dumnezeu insusi, oricate incercari am face noi, sa ne convingem ca nu este asa!
Iar de minciuni mestesugite foarte, este plin pamantul!
Asa ca,
sa ne gandim mai mult la ce alegem, iar nu la cum justificam alegerea!
Cu drag, si paste fericit tuturor, cu un gand mai adanc la cuvantul Lui Dumnezeu!