avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 271 soluții astăzi

Conferință avocatnet.ro: Avalanșă de modificări în Codul muncii - analize și detalieri. Tot ce trebuie să știe angajatorii pentru conformare la noua legislație. Rezervă loc și participă → 

Acasă Subiect: controale anaf
Subiect: controale anaf
ACCES PREMIUM

UPDATE Fiscul începe să verifice și firmele care nu și-au conectat casele de marcat la sistemul ANAF până la 30 noiembrie

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
3 Decembrie 2021 | 2 | 12998 | Timp de citire: 2 min.

Fiscul începe să facă verificări în cazul firmelor mici și mijlocii care nu și-au îndeplinit obligația de a conecta casele de marcat la sistemul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) până la termenul-limită, 30 noiembrie 2021, potrivit unui comunicat de presă publicat recent pe site-ul instituției. Firmele vizate ar fi trebuit să facă acest demers, fără a risca amenzi de până la 10.000 de lei, până la data amintită, care a fost totodată și termenul-limită de raportare a aparatelor care continuă să funcționeze offline la acești contribuabili. În acest sens, peste 466.000 de aparate au fost legate la sistemul ANAF până la sfârșitul lunii noiembrie, după cum reiese dintr-un comunicat recent al Patronatului Caselor de Marcat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale fiscale: 12 chestiuni la care să fii atent în prezent în caz că vei fi verificat de ANAF

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Noiembrie 2021 | 2 | 15159 | Timp de citire: 2 min.

În ultimele luni, redacția noastră a scris în mai multe rânduri despre chestiunile urmărite în prezent la controale de către inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, venim azi cu o sintetizare a acestor teme de interes pentru autoritățile fiscale, pentru a le avea în vedere în eventualitatea unor verificări. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Problema sediilor fixe, încă prezentă în controalele ANAF, poate aduce companiilor sume uriașe de plată către stat

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
23 Noiembrie 2021 | 0 | 2169 | Timp de citire: 3 min.

Printre tendințele pe care specialiștii PwC România estimează că le vor vedea și în perioada următoare în controalele fiscale se numără problema sediilor fixe. Deși nu vorbim de o tendință generalizată, aceasta este de interes din cauza sumelor suplimentare considerabile ce pot fi stabilite în urma unui control al inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: Inspectorii ANAF care verifică persoanele fizice vor avea curând legitimații noi. Cum îi vei recunoaște la control

avocatnet.ro în PFA & Profesii liberale
23 Noiembrie 2021 | 1 | 4774 | Timp de citire: 2 min.

Personalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) care se ocupă de verificarea situației fiscale personale va folosi legitimații noi, conform unui ordin al ANAF publicat luni în Monitorul Oficial. Totuși, inspectorii pot folosi mai departe, timp de șase luni, legitimațiile actuale, până când acestea vor fi înlocuite. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Firmele care își deduc TVA mai vechi de 3 ani trebuie să notifice Fiscul, să înscrie suma în decont și să fie pregătite de o eventuală inspecție fiscală, spun specialiștii

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
22 Noiembrie 2021 | 0 | 5915 | Timp de citire: 5 min.

În cazul firmelor care aleg să deducă TVA-ul aferent unor facturi emise în urmă cu peste 3 ani, acestea au obligația de a notifica, în acest sens, Fiscul și de a înscrie suma respectivă în decontul de TVA, potrivit specialiștilor. De asemenea, firmele aflate într-o astfel de situație trebuie să fie pregătite și pentru o eventuală inspecție fiscală. În plus, situația specială a furnizorilor cu codul de TVA anulat, care aleg să se reînregistreze în scopuri de TVA, ar putea fi supusă, în egală măsură, obligației de notificare a Fiscului privind dreptul de deducere după mai bine de 3 ani. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Practică abuzivă

O impunere făcută de ANAF, care se baza pe aspecte de formă și ignora probele firmei, a fost anulată recent în instanță. Decizia, validată de ICCJ

PwC România în Contabil și fiscal
22 Noiembrie 2021 | 0 | 3220 | Timp de citire: 4 min.

Unul dintre cele mai mari grupuri multinaționale din industria auto a obținut recent o soluție favorabilă, pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ), care a respins recursul formulat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, ICCJ a validat soluția instanței de fond care, într-o cauză complexă care a implicat 15 spețe și în urma administrării unui amplu probatoriu cuprinzând înscrisuri și un raport de expertiză în specialitatea fiscalitate întocmit de o comisie de trei experți, a cenzurat impunerea realizată de organele fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Penalitatea de nedeclarare ar trebui redusă cu 75% din oficiu, de către autorități, și nu la cerere

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
15 Noiembrie 2021 | 0 | 2178 | Timp de citire: 2 min.

În ceea ce privește noutățile legislative pe care anul 2021 le-a adus în materia procedurii fiscale, una dintre acestea o reprezintă modificarea privind penalitatea de nedeclarare pe care contribuabilii o datorează pentru obligațiile fiscale principale, care ar trebui redusă de către autorități cu 75% din oficiu, și nu la cererea expresă a contribuabililor. Totuși, în practică încă se menționează în deciziile și în rapoartele de inspecție fiscală că această reducere se face doar la cerere, însă, dacă nu există nicio astfel de mențiune în raportul de inspecție, o eventuală decizie de impunere poate fi contestată, ea fiind nulă, spun specialiștii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controalele fiscale se axează în perioada asta și pe plățile fragmentate de dividende sau gestionarea deșeurilor. Sfaturile specialiștilor

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
12 Noiembrie 2021 | 0 | 5153 | Timp de citire: 6 min.

Când vine vorba despre inspecțiile fiscale, specialiștii au identificat, în ultima perioadă, că, în practică, inspectorii fiscali verifică, în mod recurent, anumite aspecte printre care se numără tichetele cadou, dosarul prețurilor de transfer, plățile fragmentate de dividende, dar și conectarea caselor de marcat la sistemul Fiscului. Astfel, trecem în continuare în revistă ce anume verifică Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în cadrul inspecțiilor efectuate în ultima vreme, dar și modul în care autoritățile fac analiza de risc fiscal pentru întocmirea unei liste de contribuabili care ar trebui verificați, precum și care ar fi recomandările practice ce se pot dovedi utile în cadrul pregătirii unei inspecții fiscale de către companii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Taxele & influencerii: Și cei care primesc bunuri sau servicii în schimbul promovării online trebuie să plătească impozite la stat

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 Noiembrie 2021 | 0 | 2345 | Timp de citire: 7 min.

Dacă ideea obținerii unor bani pentru că promovezi un produs sau serviciu poate să te ducă mai ușor cu gândul că statul ar putea să vrea să plătești taxe pentru banii respectivi, e posibil să nu fie la fel de clar și pentru obținerea de bunuri sau de servicii pentru a le promova. Când ar trebui să-și pună un influencer problema că statul vrea ca el să fiscalizeze, adică să plătească impozit și pentru produsele și serviciile pe care le primește de la diverși, în decursul unui an? Despre acest aspect, dar și despre ce ar însemna să fii prudent, în fața legii fiscale române, când vine vorba de astfel de venituri de la companii, în materialul de azi: Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Normele SAF-T, oficializate: Firmele mari vor folosi D406 din ianuarie sau iulie, cele mijlocii - din 2023 și cele mici - din 2025

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Noiembrie 2021 | 0 | 4959 | Timp de citire: 4 min.

Normele procedurale pentru fișierul standard de control fiscal (SAF-T - declarația 406) au fost publicate aseară în Monitorul Oficial de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Din ordinul ce le include reiese că marile firme vor fi obligate să transmită formularul din ianuarie 2022 (dacă au fost încadrate la această categorie și în 2021) sau din iulie 2022 (dacă devin mari contribuabili la 1 ianuarie 2022), în timp ce firmele mijlocii o vor face din ianuarie 2023 și firmele mici o vor face din ianuarie 2025. În rest, Fiscul mai prevede ce informații vor trebui raportate, cum și la ce termene. Citește articolul