Planul de prevenire și protecție este obligatoriu pentru firme, conform Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006 și normelor sale de aplicare. Documentul trebuie întocmit, așa cum am amintit într-un articol anterior, în baza evaluării riscurilor de SSM.
Potrivit legii, planul cuprinde „măsuri tehnice, sanitare, organizatorice și de altă natură”, iar angajatorii trebuie să-l aplice corespunzător condițiilor de muncă specifice firmei. În același timp, angajatorii trebuie să se asigure că salariații cunosc măsurile din plan și că le pun în aplicare.
Esențial este ca măsurile din planul de prevenire și protecție să fie monitorizate și îndeplinite, iar planul în sine să fie actualizat constant. Această activitate face parte din obligațiile persoanelor care se ocupă la firmă de prevenire și de protecție.
Concret, în normele Legii SSM scrie că actualizarea planului de prevenire și protecție se face „ori de câte ori intervin modificări ale condițiilor de muncă”, dar și „la apariția unor riscuri noi și în urma producerii unui eveniment”.
„Planul de prevenire și protecție se supune analizei lucrătorilor și/sau reprezentanților lor sau comitetului de securitate și sănătate în muncă, după caz, și trebuie să fie semnat de angajator”, este punctat în norme, unde mai scrie că planul trebuie să conțină un număr minim de elemente, printre care riscurile identificate, măsurile ce trebuie luate și termenele de implementare.
În fine, acolo unde există un comitet de SSM, angajatorul trebuie să prezinte, cel puțin o dată pe an, un raport scris cu situația SSM la nivel de firmă, măsurile luate și eficiența lor în anul încheiat, dar și propunerile pentru următorul an.
În fișierele anexate articolului de față găsești modelul de plan de prevenire și protecție inclus în normele Legii SSM și un model de plan oferit de Inspecția Muncii.
Notă: Acest articol face parte dintr-o campanie informativă dedicată informării angajatorilor despre obligațiile pe care le au în domeniul SSM. Toate articolele din serie pot fi citite aici.