Practic, proiectul-pilot pregătit de Primăria Alba Iulia împreună cu certSIGN și partenerii de implementare va fi o alternativă la mersul la ghișeu. Persoanele fizice, care vor face un singur drum pentru a-și lua datele de acces pentru semnătura electronică gratuită oferită de primărie, iar firmele, care deja folosesc semnătura electronică, vor putea interacționa numai online cu autoritățile locale, printr-un portal de servicii electronice.
Cu alte cuvinte, folosirea semnăturii electronice va eficientiza atât munca funcționarilor publici, cât și activitatea persoanelor fizice și a firmelor care trebuie să facă drumuri constant la primărie în momentul de față. În plus, integrarea semnăturii electronice în portalul de servicii se va face cu costuri mai mult decât acceptabile.
„Proiectul este gândit ca o alternativă a drumurilor către primărie în vederea efectuării formalităților la ghișeu, miza fiind depunerea, dar și obținerea documentelor într-un proces 100% online. Nu implică niciun cost datorită faptului că o parte dintre cetățeni dețin deja semnătura electronică, iar pentru cei care nu au, portalul de servicii online va avea integrat serviciul certSIGN care va da posibilitatea cetățeanului să semneze electronic direct în contul său în momentul depunerii documentelor. Astfel, primăria vine în sprijinul comunității locale cu această noutate pentru zona publică din România într-un proiect-pilot în care vom urmări împreună rata de adopție a acestor servicii, având deja stabilit ca pe termen mediu să extindem numărul de servicii electronice și cel al utilizatorilor”, a explicat Aurel Meiroșu, Director Dezvoltare Afaceri la certSIGN.
Însă ce fel de documente vor putea fi cerute și obținute direct online de la Primăria Alba Iulia, cu ajutorul semnăturii electronice? În esență, vorbim despre:
- eliberarea de certificate de urbanism și autorizații de construire;
- eliberarea de certificate de atestare fiscală pentru persoane juridice;
- eliberarea de autorizații privind desfășurarea activității de alimentație publică;
- eliberarea de acorduri de funcționare pentru firme;
- eliberarea de autorizații de acces în zone cu restricții de tonaj;
- prelungirea abonamentelor pentru parcările de reședință;
- programarea online a cununiilor civile;
- raportarea de incidente semnalate pe domeniul public sau privat al Municipiului Alba Iulia;
- plăți electronice.
Specialistul a subliniat că proiectul va însemna că persoanele fizice și firmele vor avea posibilitatea de a accesa serviciile primăriei la orice oră și că vor aștepta mai puțin pentru a obține documente. Totodată, munca unor funcționari publici va fi eficientizată digital, iar primăria va reduce costurile acolo unde actele se transmit acum prin poștă.
„Reușim astfel să îndeplinim câteva dintre obiectivele stabilite: accesarea serviciilor primăriei 24/7, degrevarea personalului și eficientizarea costurilor primăriei cu o serie de procese clasice, la ghișeu, accelerarea procesului de obținere a documentelor de către cetățean etc. Un alt obiectiv complementar pe care îl vom atinge este contribuția, pe cât posibil, la diminuarea traficului și a poluării orașului (generate de drumurile către diverse instituții realizate cu autoturismul)”, a spus Aurel Meiroșu.
În completare, Liviu Stanciu, Manager comunicare proiect Alba Iulia Smart City și membru în echipa de proiecte a Municipiului Alba Iulia, a spus că vorbim de un prim pas în digitalizarea serviciilor publice ale autorităților locale:
„Ca orice soluție digitală dedicată cetățenilor, semnătura electronică va contribui în mod efectiv la reducerea timpilor de lucru și la integrarea digitală a oamenilor cu serviciile administrației locale. Fără să apelăm la un limbaj tehnic sau la un argou administrativ, semnătura va scuti omul de un efort în plus, pentru care nu are timp: mersul la primărie pentru a depune niște acte. Ținând cont că poți solicita diverse documente direct de pe telefon, după care le semnezi digital cu semnătura electronică de la certSIGN, vorbim de un prim pas în digitalizarea serviciilor publice. Și spunem un prim pas pentru că până departe mai este drum lung. Semnătura electronică deschide și nivelează acest parcurs în aventura digitalizării administrațiilor publice.”
Evident, degrevarea funcționarilor de anumite sarcini clasice va permite o eficientizare, adică implicarea acestora în alte activități utile primăriei. Doar pentru că o primărie se digitalizează, asta nu înseamnă că oamenii vor sta mai mult degeaba sau că își vor pierde joburile.
„Nu cred că putem vorbi despre degrevarea de munca de ghișeu a funcționarilor publici prin introducerea unei soluții digitale, ci despre eficientizarea activității acestora și mai mult timp pentru ceea ce se face în back office. Pentru că și acea muncă trebuie considerată, chiar dacă nu se vede. Noi mizăm și contribuim prin tot ceea ce facem -- încă de la startul proiectului-pilot Alba Iulia Smart City -- la promovarea de politici publice care să motiveze angajații din administrație să se implice în activități care aduc beneficii orașului, atunci când o parte din munca lor se digitalizează”, a lămurit Liviu Stanciu.
Așadar, digitalizarea primăriei trebuie privită ca o modalitate de a aduce câștiguri de ambele părți: funcționarii din primării își eficientizează activitatea, iar persoanele fizice și firmele scapă de nevoia de a sta la cozi și a aștepta obținerea documentelor de care au nevoie.
Proiectul-pilot pe care Primăria Alba Iulia împreună cu certSIGN și partenerii de implementare îl pregătesc este acum în faza de testare, urmând să fie pus în practică în perioada următoare. Acesta este finanțat cu fonduri europene prin Programul Operațional Capacitate Administrativă.
„Un oraș inteligent înseamnă implementarea de politici în folosul comunității, iar fiecare dintre acestea trebuie să conțină cel puțin două componente: indicatori de performanță și predictibilitate. Pornind de la acestea, împreună cu municipalitatea am reușit să construim un proiect inovator și să setăm un reper minim pentru ceea ce va urma să se întâmple în zona administrației publice locale din România”, a conchis Aurel Meiroșu de la certSIGN.
Comentarii articol (1)