ACCES PREMIUM
De ce premium?
UPDATE: Dacă-și vor promova netransparent propriile produse, marketplace-urile vor putea fi sancționate drastic în curând
Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță aplicabilă din 12 aprilie 2021, o amendă de până la 1% din cifra de afaceri ce poate fi aplicată companiilor care au marketplace-uri, dacă acestea abuzează de poziția lor pentru a se autopromova (într-un mod netransparent) în detrimentul comercianților utilizatori ai platformelor respective. Măsura vine în contextul în care, din 2020, există reguli speciale care se aplică relațiilor dintre marketplace-uri și comercianții care își promovează produsele pe asemenea platforme (este vorba de un regulament european). În condițiile în care aceste platforme dețin o poziție privilegiată în ceea ce privește comerțul electronic, noile reguli urmăresc apărarea comercianților de posibilele comportamente abuzive ale platformelor online.
Articolul continuă mai jos
Regulamentul 1.150/2020 se aplică direct în statele UE din 12 iulie 2020, iar cei interesați
pot afla mai multe despre acesta de aici. Însă actul normativ
nu prevedea nicio sancțiune pentru abaterile de la regulile acestuia, lăsând în sarcina statelor membre implementarea lor.
În acest context, Guvernul României a oficializat azi OUG 23/2021. Ordonanța implementează la noi Regulamentul 1.150/2020 și
prevede o serie de sancțiuni concrete, aplicabile, din 12 aprilie 2021, firmelor care au marketplace-uri. Discutăm de amenzi drastice, de până la 1% din cifra de afaceri totală a celui care deține platforma pe care un comerciant își promovează produsele, obținută în anul anterior celui în care va fi impusă sancțiunea.
Probabil că unul dintre cele mai dificile obstacole în vânzarea produselor unui comerciant pe un marketplace este
concurența din partea produselor proprii ale platformei pe care are loc promovarea. Cunoscută și ca „
self-preferencing”, această practică vizează, în esență, plasarea propriilor produse, de către platforma de promovare, în topul rezultatelor căutărilor utilizatorilor. Dacă, în unele situații, impactul asupra unor firme nu este așa mare, pot exista cazuri concrete în care asemenea situații afectează puternic potențialele vânzări pe care le-ar putea face o firmă.
„
În cazul în care un furnizor de servicii de intermediere online oferă anumite bunuri sau servicii consumatorilor prin propriile sale servicii de intermediere online sau prin intermediul unei întreprinderi utilizatoare de servicii de intermediere online și pe care o controlează, respectivul furnizor poate concura direct cu alte întreprinderi utilizatoare de servicii sale de intermediere online pe care nu le controlează, ceea ce poate reprezenta pentru furnizor un stimulent economic și posibilitatea de a utiliza controlul său asupra serviciilor de intermediere online pentru a oferi avantaje tehnice sau economice propriei oferte sau ofertelor prezentate prin intermediul unei întreprinderi utilizatoare de servicii de intermediere online pe care o controlează și pe care le-ar putea refuza întreprinderilor utilizatoare de servicii de intermediere online concurente”, este precizat în preambulul Regulamentului 1.150/2019.
De aceea, una dintre sancțiunile pe care le stabilește OUG 23/2021 vizează exact asemenea comportamente din partea marketplace-urilor. În concret, pot fi sancționate cu o
amendă între 0,1% și 1% din cifra de afaceri totală a marketplace-urilor comportamentul
netransparent în ceea ce privește acordarea unui tratament diferențiat propriilor produse (ori ale unei întreprinderi afiliate, dar controlate de cel ce deține platforma).
Atenție! Nu se sancționează tratamentul diferențiat în sine, ci lipsa de transparență în ceea ce privește un astfel de comportament.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.