- 32 de zile calendaristice, pentru cei care au o vechime cumulată (și nu în serviciu, cum era prevăzut anterior) de până la 10 ani;
- 38 de zile calendaristice, pentru cei care au o vechime cumulată (și nu în serviciu, cum era prevăzut anterior) de peste 10 ani.
În plus, pentru polițiștii de penitenciare nou-încadrați și pentru cei care nu au lucrat pe tot parcursul anului, durata concediului de odihnă se stabilește proporțional cu perioada de activitate prestată și în raport cu vechimea în muncă, prevedere care nu era cuprinsă în HG-ul abrogat. În egală măsură, perioadele de incapacitate temporară de muncă și cele aferente concediului de maternitate, concediului de risc maternal și concediului pentru îngrijirea copilului bolnav se consideră, la stabilirea concediului de odihnă anual, perioade de activitate prestată.
Programarea de principiu a concediilor se face până la sfârșitul anului calendaristic în curs, și nu până la 15 decembrie, cum prevedea HG nr. 1.946/2004, pentru anul următor, cu consultarea polițiștilor de penitenciare și se aprobă de șeful structurii respective. Aceste concedii se programează eșalonat, ca și până acum, în tot cursul anului, ţinându-se seama de activitățile specifice desfășurate și de nevoile personale ale polițiștilor de penitenciare, fără ca numărul celor aflați în același timp în concediu de odihnă să depășească o treime din efectivul structurii.
De asemenea, dacă o persoană al cărei concediu este reglementat prin HG-ul publicat urmează să îndeplinească activități profesionale specifice postului ocupat, prezența acesteia fiind indispensabilă, efectuarea concediului anual de odihnă îi va fi reprogramată sau amânată, acesta fiind un alt element de noutate adus de HG nr. 604/2021.
Situațiile în care concediul de odihnă poate fi întrerupt sunt, conform documentului publicat, următoarele:
- situația în care concediul a fost amânat sau reprogramat pentru că polițistul urma să îndeplinească activități profesionale specifice postului ocupat, prezența acestuia fiind indispensabilă ori este în concediu medical pentru incapacitate temporară de muncă;
- când femeia polițist de penitenciar intră în concediu de maternitate;
- pentru nevoi de serviciu neprevăzute; ori
- la cererea polițistului, pentru motive obiective, cererea urmând a fi aprobată de către conducătorul penitenciarului, situație nouă, introdusă în HG nr. 604/2021.
Această prevedere se aplică și în situația celui pentru care raportul de serviciu cu unitatea a încetat ca urmare a împlinirii limitei de vârstă, dar fără drept la pensie, precum și în cazul încetării raportului de serviciu ca urmare a decesului. Astfel, noul HG indică, în mod expres, situațiile în care acești bani nu se restituie.
Însă, pentru orice alte situații, așa cum apare în documentul amintit, polițistului îi revine obligația să restituie cotă-parte din aceste drepturi bănești, corespunzătoare perioadei nelucrate din anul pentru care i s-a acordat concediul.
HG nr. 604/2021 păstrează prevederea anterioară conform căreia, pe lângă concediul de odihnă anual la care au dreptul, polițiștii de penitenciare care își desfășoară activitatea în locuri de muncă cu condiții deosebite (vătămătoare, grele sau periculoase), stabilite astfel potrivit legii, au dreptul, potrivit documentului publicat, în fiecare an calendaristic, la un concediu de odihnă suplimentar, cu o durată cuprinsă între 3 și 14 zile calendaristice.
De asemenea, “pentru alte motive temeinic fundamentate”, așa cum se prevede în noul HG, în mod excepțional, polițiștii de penitenciare au dreptul la concedii fără plată, cu durată maximă de 90 de zile calendaristice, anual, pentru rezolvarea unor situații personale. În legislația anterioară, pentru această situație era prevăzută o "durată însumată între 30 şi 90 de zile calendaristice".
Comentarii articol (0)