ACCES PREMIUM
De ce premium?
Pot fi obligați telesalariații să revină fizic la sediul firmei? Cum se poate proceda, conform specialiștilor
Revenirea la birou, din telemuncă, presupune modificarea tipului de contract individual de muncă (CIM), printr-un act adițional semnat atât de angajator, cât și de salariat, fără de care angajații nu pot fi obligați să muncească exclusiv de la sediul firmei, spun specialiștii. O altă variantă ar putea fi emiterea, de către angajator, a unei decizii obligatorii față de întreg colectivul, însă comunicarea eficientă între părți rămâne, în continuare, cea mai bună soluție în cadrul raporturilor de muncă.
Articolul continuă mai jos
Așadar, pe scurt, răspunsul ar fi, potrivit specialiștilor, că
telesalariații nu pot fi obligați de către angajator să revină fizic la sediul companiei. Sau, oricum, aceștia nu pot fi obligați să presteze activitatea în mod exclusiv de la sediul firmei, dacă nu sunt de acord cu acest lucru.
Mai mult,
în cazul în care dorește revenirea tuturor angajaților la birou, pentru a renunța la
activitatea de telemuncă,
angajatorul trebuie să își motiveze această decizie.
„
În primul rând, este necesar ca angajatorul să motiveze în mod clar și obiectiv motivul pentru care se revine la munca desfășurată exclusiv de la birou, întrucât aceasta presupune o modificare a tipului de contract de muncă. Pentru a reveni asupra modului de desfășurare a activității salariatului, părțile trebuie să încheie un nou act adițional care să cuprindă modificările raportului de muncă”, au punctat, pentru avocatnet.ro,
Irina Stănică, Senior Managing Associate, și
Diana Ursuleanu, consultant legal, din cadrul KPMG Legal - Toncescu și Asociații.
Mai mult, au adăugat specialistele, ”
[î]n cazul în care salariatul refuză semnarea unui nou act adițional, primul pas este analiza actului adițional încheiat în legătura cu telemunca pentru a stabili dacă s-a agreat, spre exemplu, o perioadă determinată pentru telemuncă, astfel ca la expirarea acesteia, salariatul va reveni la condițiile de muncă stabilite anterior telemuncii. Fără acordul salariatului pentru semnarea actului adițional referitor la revenirea la birou, angajatorul nu poate modifica în mod unilateral CIM al salariatului. O posibilă soluție ar fi emiterea unei decizii obligatorii față de toți salariații privind desfășurarea activității exclusiv de la locul de muncă organizat de angajator, iar față de salariații care refuză în mod nelegitim se poate analiza oportunitatea demarării unei cercetări disciplinare”.
Chiar și luând în considerare aceste aspecte, totuși, în lipsa încheierii unui act adițional la CIM, așa cum au subliniat și expertele din cadrul KPMG Legal, salariații nu pot fi obligați să muncească exclusiv de la birou.
De aceea, au insistat specialistele, cea mai potrivită soluție în cadrul raporturilor de muncă rămâne comunicarea eficientă între angajator și salariați.
Pe de altă parte, în ceea ce privește riscurile la care salariații se expun dacă refuză revenirea la birou, în condițiile în care părțile au semnat anterior un act adițional la CIM de trecere la telemuncă/muncă la domiciliu, Irina Stănică și Diana Ursuleanu avertizează că „
(...) unul dintre riscurile identificate este cel al cercetării disciplinare a salariatului față de refuzul nejustificat al acestuia în privința revenirii la birou. Evident, fiecare situație trebuie analizată în parte, cu particularitățile ei, pentru a avea o imagine completă a implicațiilor unui astfel de refuz”.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (1)