Sigur, parcul auto național este încă destul de îmbătrânit, însă autoturismul este un „produs de folosință îndelungată”, respectiv „un produs complex, constituit din piese și subansambluri, proiectat și construit pentru a putea fi utilizat pe durată medie de utilizare și asupra căruia se pot efectua reparații sau activități de întreținere”, așa cum este prevăzut în cadrul art. art. 2 lit. i) din Legea 449/2003.
În același timp, garanția comercială reprezintă „orice angajament asumat de vânzător față de consumator, fără solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a prețului plătit de consumator, de reparare sau de înlocuire a produsului cumpărat, în cazul în care acesta nu corespunde condițiilor enunțate în declarațiile referitoare la garanție sau în publicitatea aferentă.”
Garanția comercială este obligatorie din punct de vedere juridic pentru ofertant, în condițiile specificate în declarațiile referitoare la garanție și în publicitatea aferentă.
Chiar dacă termenul general de garanție este de 2 ani și se calculează de la data livrării produsului, consumatorii pot pretinde remedierea sau înlocuirea produselor care nu pot fi folosite în scopul pentru care au fost realizate ca urmare a unor vicii ascunse apărute în cadrul duratei medii de utilizare, în condițiile legii.
Mai mult, condițiile de garanție asumate de ofertant (vânzător și/sau producător) prin declarațiile sale ori în publicitatea produsului devin obligatorii și pot fi invocate inclusiv în fața instanței.
La rândul său, cumpărătorul are de îndeplinit anumite obligații în perioada de garanție, iar în cazul celei privind coroziunea elementelor de caroserie ale autoturismelor este obligatorie prezentarea în atelierele agreate de producător/vânzător la anumite intervale de timp prevăzute în carnetul de service și garanție.
Deși acordarea garanției este condiționată de prezentarea autoturismului la un reparator autorizat, nu întotdeauna este efectuată și revizia anticoroziune, aceasta fiind prevăzută distinct în carnetul de service și garanție, iar necompletarea rubricii respective ar putea conduce la anularea garanției împotriva coroziunii, însă în funcție de particularitățile fiecărei situații, simpla omisiune a vizării rubricii respective nu conduce în mod automat la anularea garanției.
Certificatul de garanție, emis pe baza garanției comerciale, trebuie să precizeze elementele de identificare a produsului, termenul de garanție, durata medie de utilizare, modalitățile de asigurare a garanției - întreținere, reparare, înlocuire și termenul de realizare a acestora, inclusiv denumirea și adresa vânzătorului și ale unității specializate de service.
Astfel, dacă reparatorul autorizat să efectueze reviziile periodice omite să înștiințeze consumatorul că pentru a beneficia de garanția împotriva coroziunii sunt prevăzute operații și/sau costuri suplimentare și nici nu le efectuează, instanța poate constata că măsura rezoluțiunii contractului de garanție este disproporționată atunci când consumatorul a acționat cu bună-credință în îndeplinirea obligațiilor sale.
Prezentarea autoturismului la un reparator autorizat pentru efectuarea reviziei, dacă termenele prevăzute atât pentru revizia generală, cât și pentru cea privind verificarea elementelor care fac obiectul garanției împotriva coroziunii coincid, obligă service-ul să informeze consumatorul cu privire la toate operațiunile care sunt necesare conform instrucțiunilor producătorului și costurile aferente.
Omisiunea profesionistului, fie de a-l informa pe consumator, fie de a menționa operațiunile efectuate, fie ambele, nu atrage răspunderea consumatorului și nu-i poate anula acestuia garanția comercială.
Concret, dacă un autoturism beneficiază, conform declarației producătorului/ vânzătorului și/sau a publicității pe care a făcut-o, de garanție împotriva coroziunii de XX ani, cumpărătorul are obligația de a se prezenta într-un service autorizat la intervalele de timp precizate în carnetul de garanție (a se verifica pentru fiecare marcă/model în parte).
Chiar dacă sunt prevăzute rubrici distincte în carnetul de service și garanție, atunci când un termenele de efectuare a reviziilor coincid ori nu există o diferență foarte mare între acestea, profesionistul are obligația de a informa consumatorul dacă va efectua sau nu ambele revizii.
Acum în concret: în cadrul reviziei efectuate în anul V, reprezentanții atelierului au constatat că toate cele patru uși ale autoturismului erau oxidate (ruginite) și, deși exista o garanție anticoroziune pentru 12 ani, atât vânzătorul, cât și importatorul și producătorul au refuzat înlocuirea pieselor neconforme.
Motivul invocat de aceștia a fost lipsa vizei care să confirme efectuarea reviziei obligatorii la patru ani de la momentul vânzării, deși mașina fusese în atelierul autorizat cu aproximativ o lună înainte de împlinirea celor patru ani pentru efectuarea reviziilor prevăzute în carnetul de service și garanții.
În momentul prezentării autoturismului în atelierul autorizat, a fost solicitată efectuarea reviziei conform specificațiilor producătorului, fără a se menționa distinct și expres care sunt operațiunile pe care clientul le dorea, formularea fiind generală – „efectuarea reviziei prevăzute de producător”, însă reprezentantul atelierului a omis să efectueze revizia anticoroziune și nici nu a informat clientul că pentru efectuarea verificării există costuri suplimentare.
Fiind în discuție modul în care atelierul autorizat și importatorul și distribuitorul au acționat în relația cu clientul, instanța a reținut că nu-i este imputabilă consumatorului nesolicitarea expresă a fiecărei operațiuni, considerând că din momentul prezentării în service, reprezentanții acestuia au obligația de a-l informa cu privire la toate operațiunile pe care producătorul le impune în vederea menținerii garanției și costurile acestora, în vederea obținerii acordului.
Instanța a apreciat că, în mod rezonabil, consumatorul este îndreptățit să considere că în momentul prezentării autoturismului pentru efectuarea operațiunilor de întreținere la termenul prevăzut ori cu puțin timp înainte de acest termen, profesionistul cunoaște și va respecta toate indicațiile producătorului, așa cum sunt ele prevăzute în contractul de garanție.
În cadrul litigiului au avut un rol important documentele care atestau efectuarea întocmai și la timp a reviziilor anterioare, dar și dispozițiile legale care impun profesioniștilor să informeze complet și corect consumatorul cu privire la operațiunile care trebuie efectuate conform indicațiilor producătorului, dar și costurile aferente.
Practic, posesorul/proprietarul unui autoturism are obligația de a se prezenta la atelierul autorizat, iar reprezentanții acestuia trebuie să cunoască și să respecte indicațiile producătorului privind întreținerea și repararea defectelor constatate. Cu alte cuvinte, nu șoferul îi indică mecanicului ce piese trebuie să schimbe sau ce verificări trebuie să facă, așa cum nu pacientul îi spune doctorului ce tratament trebuie să-i prescrie.
Soluția instanței, menținută și în apel a fost obligarea atelierului, în solidar cu importatorul și distribuitorul, la înlocuirea pieselor oxidate (ruginite) și la plata cheltuielilor de judecată.
Deși o astfel de acțiune durează uneori chiar trei ani, așa cum a fost în acest caz, exercitarea drepturilor pe care legea le recunoaște consumatorilor nu ar trebui omisă, fiind astfel descurajate practicile incorecte.
Garanția împotriva coroziunii pieselor de caroserie este un element care poate convinge consumatorii să aleagă o marcă și/sau un model cu gândul că pe toată perioada precizată de producător, inclusiv în cadrul reclamelor (5, 7, 10 sau 12 ani), elementele de caroserie ruginite vor fi înlocuite fără costuri suplimentare.
Garanția poate fi totuși anulată în cazul în care consumatorul nu s-a prezentat cu autoturismul la un service autorizat de producător la termenele prevăzute în contract, însă nu și atunci când, deși s-a prezentat, carnetul nu a fost vizat corespunzător ori nu a fost informat că sunt necesare și alte operațiuni care pot fi efectuate contra cost.
Proprietarii au obligația de a se prezenta la service în termenele prevăzute în carnetul de garanție și reparații, acest lucru fiind suficient, însă pentru a evita un eventual posibil litigiu, pot solicita informații suplimentare și ar trebui să verifice dacă au fost efectuate și consemnate corespunzător toate operațiunile efectuate.
Comentarii articol (1)