ACCES PREMIUM
De ce premium?
Clasificarea contribuabililor în funcție de risc și recompensarea celor corecți, promisiuni din 2019 încă restante
Două măsuri anunțate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în anul 2019 încă figurează la capitolul „restanțe”, așa cum reiese dintr-o analiză punctuală a redacției noastre. Însă, pentru a compensa, autoritățile fiscale au fost deosebit de preocupate în ultima vreme cu digitalizarea relației cu contribuabilii, măsură care, privind în ansamblu, este mult mai importantă.
Articolul continuă mai jos
Prima
promisiune restantă din 2019 este
clasificarea contribuabililor în funcție de risc. Administrarea creanțelor fiscale se va face în funcție de riscul fiscal al contribuabililor, așa cum
s-a stabilit prin lege încă din 2019. Asta înseamnă că vom avea o clasificare a firmelor și a persoanelor fizice în funcție de riscul fiscal (mic, mediu sau ridicat). Totuși, deși regulile clasificării ar fi trebuit să apară în 2019, acestea au fost amânate succesiv (la nivel declarativ) pentru
2020,
2021 și, cel mai recent, pentru
perioada 2022 - 2026. Cea mai recentă amânare a venit pentru că autoritățile au prins măsura în Planul Național de Redresare și Reziliență.
A doua promisiune la care ne referim este
recompensarea contribuabililor corecți. Firmele și persoanele fizice autorizate care își achită integral și la termen impozitele și taxele vor obține bonificații - bonificație anuală sau lunară de 3% din sumele plătite integral și la termen ca obligații fiscale. Deși aplicarea măsurii părea iminentă în 2019, autoritățile n-au mai venit cu nimic concret pe subiect.
Mai este și o a treia promisiune care merită amintită, dar care a fost îndeplinită doar parțial -
publicarea online a procedurilor de control și a problemelor găsite la verificări. De ce parțial? Pentru că autoritățile au promis că vor publica online o multitudine de proceduri de control, însă până acum avem
numai procedura stabilită prin ordin ANAF pentru întocmirea raportului de inspecție fiscală. În același timp, deși se vorbea despre o informare lunară privind problemele găsite la contribuabili, Fiscul
a publicat de puțin timp un prim raport de acest gen, dar care este semestrial.
În altă ordine de idei, față de
situația din 2020, trebuie menționat că în 2021
a fost dezvoltat Call center-ul ANAF (pentru uniformizarea practicii la asistența fiscală telefonică), o promisiune tot de prin 2019. Suplimentar, avem o nouă modalitate de a relaționa la distanță cu Fiscul -
un serviciu online de chat. În fine, nu trebuie să uităm că în anul 2021
s-au făcut pași foarte mari în direcția digitalizării ANAF, prin implementarea facturării electronice și a fișierului standard de control fiscal, precum și prin conectarea caselor de marcat la sistemul național de monitorizare și trecerea la o relație aproape exclusiv online cu contribuabilii.
Așadar, chiar dacă are unele restanțe din 2019, Fiscul a pus la punct între timp proiecte mult mai importante pentru mediul de afaceri.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)