Dacă particularitățile situației, dincolo de aprecierea pe care a făcut-o sau nu angajatorul în primă fază, duc la concluzia că salariatul - conductor auto este detașat transfrontalier pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii Europene (sau pe teritoriul mai multor state), atunci firma trebuie să îi asigure acestuia nivelul salarial minim stabilit în statul sau statele respective (dacă există unul, desigur). Totodată, aprecierea trebuie să se facă proporțional cu timpul cât este detașat în statul respectiv, iar nu privire la întreaga lună, desigur.
Chestiunea drepturilor salariale totale este una dintre principalele probleme pe care și le pun cei care se ocupă de salarizarea conducătorilor auto detașați transfrontalier. Cu cât detașarea, într-o lună, implică mai multe state, cu atât mai dificilă calcularea remunerației minime ce trebuie plătită de angajator.
După o serie de modificări din 2020, în Legea nr. 16/2017 a apărut remunerația aplicabilă pe teritoriul altui stat membru UE (nu vom găsi în lege acum conceptul de salariu minim aplicabil în alt stat membru, ci de remunerație): „suma de bani stabilită de dreptul intern și/sau practicile naționale ale statului membru pe teritoriul căruia este detașat lucrătorul, reprezentând toate elementele constitutive ale remunerației care sunt obligatorii conform dreptului intern, actelor cu putere de lege și actelor administrative sau convențiilor colective sau sentințelor arbitrale, care au fost declarate cu aplicabilitate generală”.
„Remunerația minimă este practic, o noțiune mai largă, care include, pe lângă salariul minim și alte elemente, inclusiv indemnizația de delegare și detașare”, a subliniat Mihai Anghel, avocat asociat TZA, în cadrul unui recent webinar organizat de avocatnet.ro pe tema diurnelor și detașărilor în transporturi. Faptul că indemnizația de e inclusă în remunerația minimă nu înseamnă însă că urmează și regimul salariului în mod automat, chestiunea trebuind văzută mai mult ca o schemă de calcul pentru a atinge ținta de remunerație minimă aplicabilă pe teritoriul altui stat membru. „Voi lua în calcul care e salariul de bază din contractul de muncă plus indemnizația de detașare; îmi dă o sumă, iar dacă suma este peste minimul remunerației minime din statul de detașare atunci ar trebui să fiu în regulă, iar din punct de vedere fiscal indemnizația de detașare/delegare va urma regimul fiscal prevăzut de legislația fiscală din România”, a explicat Mihai Anghel.
„Indemnizația de detașare este specific prevăzută ca parte din remunerația minimă în scop social, adică atunci când facem un calcul al remunerației minime, directiva UE și legislația domestică ne spune că diurna, respectiv indemnizația de detașare, poate fi luată în considerare. Atâta timp cât indemnizația nu include costurile de cazare și transport; este acordată în vederea compensării incovenientelor legate de detașare și nu este acordată în scopul acoperirii cheltuielilor respective”, a mai precizat în cadrul webinarului avocatnet.ro Andreea Florian, Tax Manager TZA.
Ce se întâmplă, de pildă, în cazul unui conducător auto care e detașat pe teritoriul mai multor state membre în decursul unei luni de zile? Avocatul Mihai Anghel a explicat, în cadrul aceluiași eveniment, că trebuie respectate remunerațiile minime aplicabile din fiecare stat la calculul salarial pe luna respectivă - dacă, de exemplu, a fost detașat patru zile în Franța și șase zile în Ungaria, atunci, în mod proporțional, vor fi avute în vedere remunerațiile minime pentru fiecare dintre aceste state.
Atenție! Ca urmare a Legii nr. 72/2022, sunt impozabile, ca salarii: indemnizația de delegare, indemnizația de detașare, inclusiv indemnizația specifică detașării transnaționale, prestațiile suplimentare primite de salariați în baza clauzei de mobilitate, precum și orice alte sume de aceeași natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare, primite de salariați potrivit legislației în materie, pe perioada desfășurării activității în altă localitate, în țară sau în străinătate, în interesul serviciului, pentru partea care depășește plafonul neimpozabil stabilit astfel: (i) în țară, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizație, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul autorităților și instituțiilor publice, în limita a 3 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat; (ii) în străinătate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurnă, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, în limita a 3 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat. Plafonul aferent valorii a 3 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat se calculează prin raportarea celor 3 salarii la numărul de zile lucrătoare din luna respectivă, iar rezultatul se multiplică cu numărul de zile din perioada de delegare/detașare/desfășurare a activității în altă localitate, în țară sau în străinătate; |