avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 931 soluții astăzi
Acasă Subiect: pachet mobilitate I transporturi
Subiect: pachet mobilitate I transporturi
ACCES PREMIUM

CJUE confirmă valabilitatea Pachetului Mobilitate, dar anulează una dintre obligațiile impuse transportatorilor. Acțiunile României și ale altor state UE au fost respinse

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Octombrie 2024 | 0 | 560 | Timp de citire: 4 min.

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a pronunțat vineri o decizie semnificativă în dosarele conexate reprezentând opozițiile mai multor state membre UE la adresa măsurilor din Pachetul Mobilitate. CJUE a confirmat în mare măsură valabilitatea reglementărilor adoptate de Parlamentul și Consiliul UE în 2020, dar a anulat o obligație esențială din pachetul de măsuri: aceea a întoarcerii vehiculelor la fiecare opt săptămâni la centrul operațional. Decizia afectează în mod direct companiile de transport rutier din statele membre ale UE, inclusiv România, care se află printre contestatarii pachetului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Detașarea în mai multe state membre UE - la ce nivel trebuie plătiți salariații într-o lună?

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
16 Aprilie 2022 | 0 | 2019 | Timp de citire: 3 min.

Pentru deplasările transfrontaliere în Uniunea Europeană (UE) ce presupun detașarea pe teritoriul mai multor state membre firmele trebuie să se asigure că le oferă angajaților detașați, pentru perioadele respective, drepturile salariale minime impuse în acele state - dacă există, desigur. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Mai există, pe viitor, riscul ca inspectorii să se uite greșit la indemnizațiile de deplasare și să reconsidere sumele de bani acordare șoferilor?

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Aprilie 2022 | 0 | 1788 | Timp de citire: 5 min.

În ce măsură recenta Lege nr. 72/2022, care a pus același regim fiscal pe toate cele trei tipuri de indemnizații de deplasare, va curma orice neînțelegeri ale inspectorilor asupra situației conducătorilor auto în transportul transfrontalier, rămâne de văzut, iar speranța specialiștilor în fiscalitate și dreptul muncii, acum că reglementarea din Legea 72 este încă „proaspătă” este că peste cinci ani nu ne vom trezi din nou în situația de a trebui să vedem o amnistie fiscală pentru a scăpa firmele de niște datorii uriașe impuse prin reconsiderarea unor sume de bani. Pentru că problema în cazul șoferilor s-a pus mereu de la aspectul locului de muncă (fix-mobil), ar trebui ca și organele de control, în special Inspecția Muncii, să nu se rezume pe viitor, când se uită la situațiile acestor angajați, doar la prevederile Codului muncii, ci și la reglementările specifice la nivel european. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Detașări transfrontaliere: Regulile aplicabile cabotajului și operațiunilor cross-trade și de ce transporturile fără încărcătură trebuie atent analizate

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Aprilie 2022 | 0 | 1473 | Timp de citire: 3 min.

Dacă pentru operațiunile de cabotaj și pentru cele de transport în contul terților (cross-trade) noile reguli impuse printr-o directivă europeană, parte a „Pachetului Mobilitate I” sunt destul de clare - sunt cazuri de detașare transnațională - firmele de transport trebuie să acorde o atenție deosebită transporturilor fără încărcătură, care pot fi și situații de detașare, și excepții de la detașare, de la caz la caz. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce tratament fiscal aplicăm cheltuielilor cu masa în cazul angajaților detașați transfrontalier?

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 Aprilie 2022 | 1 | 2222 | Timp de citire: 3 min.

În cazul salariaților în deplasare în afara granițelor se pune problema acoperirii mai multor tipuri de cheltuieli, iar unele dintre ele sunt cele privind masa. Cum considerăm cheltuielile cu masa ale salariatului detașat din punct de vedere a includerii în sumele de natură salarială? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Mai considerăm detașare transfrontalieră o deplasare scurtă, cu întoarcerea în țară în aceeași zi? Explicații

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Aprilie 2022 | 0 | 1380 | Timp de citire: 3 min.

În ce măsură o firmă de transport transfrontalier ar trebui să diferențieze între șoferii care se întorc în aceeași zi (chiar în aceleași 12 ore) pe teritoriul României și cei care sunt plecați mai mult de o zi? Cu ocazia unui webinar recent organizat de avocatnet.ro pe tema detașărilor transfrontaliere, s-a pus problema dacă putem vorbi de detașări și de acordarea indemnizației corespunzătoare în cazul deplasărilor scurte, iar specialiștii au explicat că legislația nu după durata deplasării face distincții între ce reprezintă detașare și ce, nu. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce documente vor să vadă inspectorii fiscali în control la firmele de transporturi internaționale. Ordinul de deplasare trebuie să fie cel special

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
7 Aprilie 2022 | 0 | 1888 | Timp de citire: 2 min.

Inspectorii fiscali vor să vadă, atunci când vin în control la firmele de transport unde se fac și deplasări transfrontaliere mai multe documente care să ateste delegarea, detașarea sau altă situație de mobilitate a angajaților, iar unul dintre documentele cerute este ordinul de deplasare special pentru transporturi internaționale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Detașări transfrontaliere în transporturile rutiere: Cum recunoaștem situațiile de detașare și cum încadrăm toate celelalte situații?

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Aprilie 2022 | 0 | 1904 | Timp de citire: 5 min.

Deplasările transfrontaliere pe care le fac conducătorii auto angajați ai firmelor de transport din România nu sunt întotdeauna încadrabile ca detașări. Esențialul, pentru cei care se ocupă de salarizare în cazul acestor angajați, e să analizeze foarte bine situațiile, de la caz la caz, pentru a putea face încadrarea corectă: este sau nu detașare? Și dacă nu e detașare, ce altceva? La aceste întrebări, printre altele, au încercat să ofere lămuriri Mihai Anghel, avocat asociat TZA, și Andreea Florian, tax senior manager TZA, în cel mai recent webinar organizat de avocatnet.ro pe tema diurnelor și detașărilor în transporturile rutiere transnaționale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Detașări transfrontaliere în transporturile rutiere: Se poate acorda o indemnizație de detașare neimpozabilă pentru a ajunge la nivelul salariului minim din țara gazdă?

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Aprilie 2022 | 0 | 1671 | Timp de citire: 4 min.

În contextul în care, din februarie, transportatorii rutieri transfrontalieri sunt vizați de un pachet substanțial de noutăți legislative la nivelul Uniunii Europene, precum și al recentei legi care modifică regimul fiscal aplicabil inclusiv indemnizațiilor de deplasare, chestiunea remunerațiilor minime ce trebuie plătite angajaților care sunt detașați transfrontalier a redevenit extrem de important. Cu această ocazie, am discutat recent cu doi specialiști despre noutățile legislative din domeniu: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cât trebuie păstrate evidențele timpului de lucru de către firmele de transport rutier transfrontalier. Autoritățile vor să vadă respectarea obligațiilor privind repausul

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Februarie 2022 | 0 | 2338 | Timp de citire: 3 min.

Anul 2020 a adus multe modificări relevante atât pentru transportatorii rutieri transfrontalieri de mărfuri, cât și pentru transportul rutier de persoane. Deși suntem deja în 2022, vorbim încă de relevanța noutăților din 2020 din mai multe motive, unul fiind și acela că legislația la nivel european în materia transporturilor rutiere transfrontaliere s-a tot completat de atunci, iar ultimul „val” de modificări legislative a venit chiar în februarie anul acesta. Citește articolul