Chiar dacă recenta Lege nr. 72/2022 pentru anularea unor obligații fiscale și pentru modificarea unor acte normative a adus multe plusuri - în privința diurnelor recalificate în ultimii cinci ani (amnistierea datoriilor) și a tratamentului fiscal aplicabil pe viitor indemnizațiilor de deplasare - , inspectorii fiscali veniți în control la firmele de transport vor vrea să vadă în continuare că sunt respectate formalitățile și că firmele au toate documentele care reflectă situația din practică a șoferilor angajați.
„Din experiența noastră din ultimii ani, de cele mai multe ori, documentele justificative solicitate de inspectori sunt contractele de muncă, ce trebuie să reflecte prevederile legale privind delegarea, detașarea sau situația de mobilitate, ordinul de deplasare întocmit corect și aici trebuie neapărat să atragem atenția că pentru deplasările șoferilor avem un ordin special - un formular special pe care, de cele mai multe ori, inspectorii doresc să îl vadă și nu pe cel normal, al angajaților obișnuiți. Mai solicită foile de prezență, documentele de transport, înregistrările de pe tahograf”, a explicat Andreea Florian, tax senior manager TZA, în cel mai recent webinar organizat de avocatnet.ro pe tema diurnelor și detașărilor în transporturile rutiere transnaționale.
Dacă ne uităm în Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile, vom vedea listat în mod distinct acest ordin de deplasare (delegație) în străinătate pentru sectorul transporturilor - ordinele trebuie păstrate timp de cinci ani, cu începere de la data încheierii exerciţiului financiar în cursul căruia au fost întocmit, potrivit actului normativ antemenționat. Un model al acestui ordin este atașat mai jos.