OUG nr. 67/2022 a stabilit că, de la 1 iunie până la final de an, angajatorii pot să le ofere 200 de lei netaxabili celor plătiți cu salariul minim la normă întreagă (2.550 de lei brut și nici măcar un leu un plus, salariații nemaifiind eligibili dacă au peste valoarea stabilită prin HG pentru anul acesta a salariului minim).
Am observat, până acum, că sunt angajatori care nu consideră că e vorba de o modificare efectivă a brutului, ci doar de acordarea unor bani în plus care au un regim special (cum ar fi, să zicem, banii pentru acoperirea cheltuielilor de telemuncă), alții care consideră că o decizie dată de angajator și care să vizeze toți salariații e suficientă și care se tem de operarea unor modificări prin acte adiționale la contractele existente, alți angajatori care iau în considerare chiar ipoteza de a modifica în minus unele salarii cuprinse între 2.550 și 2.750 de lei pentru ca angajații respectivi, momentan neeligibili, să se încadreze și ei la beneficiul unui net mai mare în a doua jumătate a acestui an. Sunt, totodată, angajatori care se tem că nu pot duce în spate cheltuiala suplimentară pe toată perioada celor șase luni și care nu sunt siguri că, odată modificat salariul prin act adițional, se mai pot întoarce, peste o lună sau două, la salariul brut anterior - cu alte cuvinte, nu știu dacă pot acorda banii doar o lună sau două sau e nevoie să dea pe toate cele șase luni.
1. Prima nelămurire ridicată de cei care ar vrea sau ar avea capacitatea financiară să acorde acești bani și, de fapt, cea mai importantă chestiune: prin ce act fac asta și dacă e nevoie de acordul părților sau doar de o decizie unilaterală, colectivă pentru toți cei care se află în această situație într-o firmă? Două opinii pe acest subiect:
„Părerea mea este ca majorarea salarială ar trebui prevăzută print-un act adițional. OUG 67/2022 vizează modificarea legislației fiscale fără a aduce clarificări prin raportare la prevederile din Codul Muncii. Cât timp acest act normativ (Codul Muncii - n.red.) prevede că orice modificare a elementelor de baza ale contractului individual de muncă – deci și salariul – se face numai prin act adițional, în lipsa unor derogări exprese, consider că singura soluție este, așadar, încheierea unui act adițional de modificare a salariului”, a explicat pentru avocatnet.ro Anca Iulia Zegrean, avocat partener și coordonatorul practicii de dreptul muncii în cadrul Biriș Goran SPARL. Prin urmare, ar fi nevoie de un act adițional așa cum este întotdeauna când vorbim de o modificare a salariului.
De cealaltă parte, consilierul juridic specializat în relații de muncă Dan Năstase ne arată de ce crede că ar fi suficientă și o decizie unilaterală: „Dispozițiile OUG 67/2022 se referă exclusiv la majorarea voluntară, deci nu este adusă în discuție partea esențială a unui raport de muncă, negocierea urmată de acordul părților, iar soluția pe care actul normativ o oferă, indirect, este decizia unilaterală a angajatorului.
Chiar dacă discutăm despre o decizie unilaterală și care aduce un beneficiu salariatului, nu excludem comunicarea ei salariaților care vor beneficia de această măsură socială temporară; prin urmare, ea va fi comunicată și trebuie să cuprindă clar și perioada. Avem o decizie unilaterală de modificare a salariului în mod voluntar și în baza unui act normativ cu caracter special, dar discutăm în realitate despre o modificare a contractului de muncă pentru o perioadă determinată. Chiar dacă sintagma «angajatorii majorează voluntar» ne indică clar partea care decide, nu poate fi exclusă situația în care salariatul adresează angajatorului o astfel de solicitare, însă nu discutăm despre o obligație și nici despre situația în care s-ar putea negocia o sumă mai mică sau mai mare, condiția fiind fermă, majorarea să fie cu 200 de lei”.
2. Și ajungem, astfel, la perioada de acordare a acestor bani. O altă întrebare comună multor angajatori este dacă ar trebui să prevadă expres că se aplică în perioada de referință a ordonanței (sau una mai mică, în cazul celor care, să zicem, nu-și permit să acorde banii aceștia în plus șase luni) ori dacă trebuie făcută vreo referire la acest act normativ dat de Guvern.
„În viziunea mea, prin actul adițional se va specifica faptul că are drept cauză juridică prevederile OUG 67/2022 și se va majora salariul cu suma de 200 lei brut urmând să i se aplice regimul de taxare în vigoare, anume tax-free până la finalul anului curent și eventual cu taxare începând din 2023 (sau nu după cum va decide legiuitorul). Cu alte cuvinte este risc asumat de salariat, nu de angajator”, potrivit Ancăi Zegrean.
Nu există nicio urmă de îndoială că aplicarea facilității de netaxare este limitată temporal - iunie-decembrie 2022. Totodată, nimic din prevederile OUG 67 nu indică faptul că cei care au angajați la 1 iunie cu minimul brut de 2.550 de lei sunt obligați să acorde cei 200 de lei pe toată perioada celor șase luni (în ordonanță scrie că majorarea poate opera „oricând” în perioada 1 iunie - 31 decembrie, asta însemnând că putem lucra și cu fracțiuni de lună). Totodată, facilitatea e deschisă și celor care abia de acum încolo angajează oameni cu acest salariu de 2.550 de lei, asta putând fi și în iunie, și în august, și în noiembrie.
„Salariul poate fi majorat oricând în perioada prevăzută (01.06 – 31.12.2022), însă condiția este ca la data de 01.06.2022 salariul de bază să fie cel minim, respectiv 2.550 de lei. Cu alte cuvinte, momentul de referință este 1 iunie atât în privința salariului, cât și a normei și a funcției de bază, iar astfel pot fi întâlnite și situații în care salariile aflate în intervalul 2.551 de lei și 2.750 de lei sunt reduse la minimul prevăzut pentru a beneficia de cei 200 de lei, însă numai prin acordul părților (...)
Fiind o măsură temporară și prevăzută ca atare în actul normativ, în momentul expirării (31 decembrie) se va proceda identic, iar contractul va reveni la forma inițială, dacă părțile nu convin altfel sau dacă nu sunt incidente alte dispoziții legale”, a explicat Dan Năstase.
Oricum, punctează Anca Zegrean, angajatorii nu au motive să se teamă de ce se va întâmpla de la 1 ianuarie și că ar trebui să revină la salariile anterioare, pentru că, cel care „pierde” este salariatul, care de la 1 ianuarie, în lipsa unor alte dispoziții legale, ar primi mai puțin pentru că cei 200 de lei ar urma regimul de taxare al restului de salariu și netul ar fi astfel diminuat.
3. O altă întrebare îi vizează pe cei nou-angajați: firmele le trec direct în contracte 2.750 de lei?
„Cei 2.750 de lei reprezintă salariul minim brut pe țară garantat în plată pentru anul 2022, stabilit prin HG 1071/2021, plus cei 200 de lei scutiți de contribuții și impozit în perioada prevăzută de OUG 67/2022, însă aici vorbim despre acordul părților, nu despre o majorarea voluntară și unilaterală, ca la angajații actuali, iar o modificare ulterioară presupune tot acordul părților.
Coroborând dispozițiile lit. a) și b) din cadrul art. 1 alin (1) din OUG 67/2022, observăm că pentru persoanele nou-angajate în perioada 01.06.2022 – 31.12.2022, salariul de bază ar trebui să fie direct 2.750, fiind exclusă varianta în care s-ar stabili un salariu de 2.550 și acesta ar fi majorat voluntar cu cei 200 de lei. Asta pentru că lit. a) face referire exclusiv la contractele aflate în executare la 01.06.2022, deci numai cele încheiate anterior pot fi majorate oricând în acest interval.
În aceste condiții, putem anticipa fie o prelungire a termenului, fie chiar o majorare a salariului minim de la 01.01.2023 a salariului minim cu cel puțin 200 de lei și stabilirea unui alt regim de impozitare și/sau de calcul al contribuțiilor cu aplicabilitate generală, pentru că altfel, prin eliminarea facilităților fiscale, salariații ar urma să încaseze un salariu net mai mic.
Sigur, în această perioadă pot fi încheiate contracte individuale de muncă la nivelul salariului minim sau până la 2.749 de lei, dacă acesta rezultatul negocierii părților, însă salariații nu pot beneficia de măsura socială prevăzute de OUG 67/2020, așa cum nu pot beneficia nici cei care la data 01.06.2022 au un salariu de bază aflat în intervalul 2.551 de lei și 2.750 de lei și nici cei încadrați cu timp parțial sau cei care, deși au un contract cu normă întreagă, nu au funcția de bază la acel loc de muncă”, a explicat pentru redacția noastră Dan Năstase.
Atenție! Facilitatea din OUG nr. 67 se aplică, în cazul contractelor deja existente, exclusiv celor care au salariul de 2.550 de lei. Firmele ar trebui să evite să modifice la grămadă, prin decizii unilaterale, contractele de muncă unde sunt aplicate salarii puțin peste acest nivel, trebuind să ia în considerare că e obligatorie negocierea cu salariatul și adoptarea unui act adițional. Operațiunea aceasta de modificare a brutului în minus, pentru a se ajunge la 2.550 de lei, este o chestiune total distinctă de operațiunea de majorare prevăzută de OUG 67 și necesitatea unui act adițional este de necontestat. OUG nr. 67 nu vorbește de „nivelarea” salariilor existente pentru a se ajunge la minimul pe economie, ci de ajutarea celor care au minimul pe economie ca salariu brut și atât.
4. De asemenea, o altă condiție impusă e că facilitatea se aplică doar acolo unde e stabilită funcția de bază, iar aplicabilitatea e doar pentru cei cu normă întreagă. S-ar putea face modificări cu privire la funcția de bază? Nimic nu împiedică salariații care au mai multe contracte să ceară schimbarea și stabilirea funcției de bază la alt angajator.
„În practică pot să apară situații în care salariații vor dori să schimbe opțiunea privind funcția de bază, însă aici sunt în discuție și aspectele care, din punct de vedere fiscal, au legătură cu funcția de bază, cum ar fi tichetele de masă.
De asemenea, o astfel de modificare ar trebui să se facă înainte de 01.06.2022 pentru a nu exista situații în care s-ar considera că nu erau îndeplinite, cumulativ, condițiile prevăzute de actul normativ.
Și în cazul contractelor de muncă cu timp parțial, dacă părțile au în vedere încadrarea în condițiile legale pentru a beneficia de această măsură, modificarea timpului de muncă (normă întreagă) ar trebui să se facă tot înainte de 1 iunie 2022 și să fie înregistrată și transmisă în registru în termenul prevăzut de art. 4 alin (2) din HG 905/2017, respectiv cel târziu în ziua anterioară producerii modificării”, a explicat consilierul juridic Dan Năstase.
În fine, ar trebui spus că, oricare ar fi modalitatea de implementare a majorării, modificarea salariului se înregistrează în registrul electronic și se transmite în cel mult 20 de zile lucrătoare de la data producerii modificării.