Persoanele ce dețin acte personale expirate în perioada în care s-a aplicat starea de alertă, încheiată în 8 martie 2022, au beneficiat de prelungirea automată a valabilității acestora cu 90 de zile și trebuie să le preschimbe până la sfârșitul acestei zile. Astfel, de mâine, actele cu valabilitatea prelungită automat nu vor mai putea fi folosite, de pildă, la încheierea unor contracte de muncă sau pentru contractarea unor împrumuturi bancare, în cazul actelor de identitate, în timp ce conducerea unei mașini cu permisul auto expirat va putea aduce șoferilor amenzi de peste o mie de lei. Cu toate astea, potrivit autorităților, sunt circa 250.000 de posesori de acte de identitate expirate ce n-au solicitat până acum preschimbarea lor.
Utilizarea în continuare a documentelor expirate în perioada în care s-a aplicat starea de alertă e posibilă
până la sfârșitul zilei deoarece, așa cum stabilește Legea 55/2020,
“valabilitatea documentelor eliberate de instituțiile și autoritățile publice, precum și de entitățile private autorizate conform legii se menține pe toată perioada stării de alertă, precum și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acestei stări”.
Așadar, actele personale expirate în perioada stării de alertă trebuie schimbate până la sfârșitul acestei zile, iar de mâine își pierd valabilitatea.
Expirarea actelor aduce o serie de limitări deținătorilor, atunci când vine vorba despre interacțiunea cu autoritățile și nu numai. De exemplu, apar probleme la încheierea unor contracte. Astfel, dacă până azi se putea încheia un
contract individual de muncă în baza unui act de identitate cu valabilitatea prelungită automat, de mâine, acest lucru nu mai este posibil.
Salariații ce-și preschimbă actele de identitate trebuie să ofere angajatorului o copie a noului document, potrivit atât
HG 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților, cât și Codului muncii (Legea 53/2003).
Și în cazul contractelor de credit vor apărea, începând de mâine, probleme pentru cei ce au actele de identitate expirate, pentru că și aceste acte se află pe lista documentelor necesare la semnarea unui contract de împrumut bancar.
Apoi, e bine de știut că, de asemenea,
actele de identitate expirate nu pot fi folosite ca documente de călătorie. De fapt, un cetățean român poate călători în străinătate în baza paşaportului individual sau, cel puțin în cazul țărilor membre ale Uniunii Europene, cu cartea de identitate în termen de valabilitate. Nu se poate călători în străinătate pe baza buletinului de identitate sau a cărții de identitate provizorie.
În cazul în care nu-și preschimbă actul de identitate expirat, cetățenii riscă să primească de la polițiști amenzi cuprinse între
40 și 80 de lei. Atunci când vine vorba despre expirarea termenului de valabilitate a unui act de identitate, solicitarea unui nou document trebuie făcută cu cel mult 180 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate, dar nu mai puțin de 15 zile, potrivit OUG 97/2005.
În seria actelor personale ce și-au prelungit automat valabilitatea cu 90 de zile de la încetarea stării de alertă, adică până azi, intră și permisele de conducere. Astfel, începând de mâine,
polițiștii pot sancționa șoferii prinși că circulă cu permise auto expirate în perioada stării de alertă.
Potrivit Codului rutier, pentru
“conducerea unui autovehicul și tractor agricol sau forestier cu permis de conducere a cărui valabilitate a expirat” se pot primi amenzi din clasa a III-a de sancțiuni (de la șase la opt puncte-amendă), respectiv cuprinse între
870 și 1.160 de lei.
Procedura detaliată pentru preschimbarea actului de identitate expirat
se găsește aici, iar cea pentru preschimbarea permisului de conducere expirat
poate fi găsită aici.
Potrivit
datelor Ministerului Afacerilor Interne, la ridicarea stării de alertă, erau înregistrate aproximativ 387.000 documente de identitate expirate în perioada 01.03.2020 – 07.03.2022, iar până la data de 28.05.2022 pentru aproximativ 267.000 nu a fost solicitată preschimbarea.
Comentarii articol (0)