De fapt, vorbim de o completare a prevederii pe care o găsim acum la alineatul 10 al articolului 7 din Codul de procedură fiscală, care a mai suferit modificări până acum. În prezent, această dispoziție stabilește numai că va exista acea clasificare în funcție de risc, fără să se precizeze dacă și cum ar putea fi comunicată încadrarea fiecărui contribuabil.
„Se propune modificarea art. 7 din Codul de procedură fiscală după cum urmează: (...) introducerea unei norme care vizează instituirea unui mecanism de conformare voluntară a contribuabililor prin comunicarea către aceștia, la cerere, a clasei/subclasei de risc, prin orice mijloc de comunicare care asigură dovada primirii informației, cu excepția cazului în care obiective de interes general justifică restrângerea accesului la această informație. Astfel, creșterea conformării voluntare se poate realiza și prin furnizarea informațiilor care au condus la încadrarea contribuabilului în clasa/sublcasa de risc fiscal, astfel încât acesta să remedieze/corecteze neconformitățile”, scria în nota de fundamentare ce a însoțit ordonanța în forma sa de proiect.
Conform inițiatorilor, sistemul de clasificare a contribuabililor în funcție de riscul fiscal urmează să devină operațional, cel mai devreme, în ianuarie 2026. Cu alte cuvinte, ANAF va pune la punct până atunci o aplicație care va derula automat analiza de risc și va stabili, pentru fiecare contribuabil, o clasă de risc fiscal. Din acest motiv, este nevoie de o prevedere care să permită comunicarea la cerere a încadrării de risc, deși ANAF va putea uneori să refuze solicitările de acest gen.
„Având în vedere că operaționalizarea aplicației informatice pentru analiza de risc este programată a fi realizată în trimestrul IV al anului 2025, în prezent derulându-se etapele de achiziție/dezvoltare/implementare, încadrarea în clase/subclase de risc a contribuabililor este condiționată de operaționalizarea acestui sistem care va permite efectuarea automatizată a analizei de risc. Termenul stabilit pentru implementarea acestui sistem este 31 decembrie 2025, iar posibilitatea încadrării contribuabililor în clase/subclase de risc se va putea realiza după această dată”, mai scria în nota de fundamentare, ca motivare pentru faptul că prevederea despre comunicarea încadrării de risc va intra în vigoare abia în ianuarie 2026.
Așa cum precizam mai sus, alineatul 10 al articolului 7 a mai suferit modificări până acum. O lege în vigoare de la începutul anului 2019 a stabilit că ANAF va clasifica și va administra contribuabilii în funcție de gradul de risc pe care îl prezintă aceștia, numai că, la acel moment, se dorea ca încadrările să fie publicate direct online și să fie disponibile pentru oricine.
După ce au analizat cu mai multă atenție potențialele efecte ale măsurii, parlamentarii au revenit asupra chestiunii aproape doi ani mai târziu, pe final de 2020. Practic, s-a eliminat prevederea referitoare la publicarea online a încadrărilor de risc. Deși motivau că această informație ar trebui comunicată, individual, numai la cerere, parlamentarii n-au introdus și o precizare în acest sens în Codul de procedură fiscală.
Și așa s-a ajuns acum la modificarea din OUG 188/2022, care a introdus, în sfârșit, posibilitatea de a cere informații despre încadrarea de risc fiscal. Din păcate, însă, vechea nemulțumire a mediului de afaceri legată de posibilitatea de a contesta încadrarea de risc rămâne și după această ajustare a Codului.
Cu toate că implementarea clasificării și a administrării contribuabililor era gândită inițial pentru anul 2019, reprezentanții ANAF n-au dus-o la bun sfârșit nici până acum. Abia în 2021 au apărut noi informații din care reieșea că aplicația de analiză automatizată de risc este prinsă în finanțările din Planul Național de Redresare și Reziliență.