După ce România a cerut în ianuarie 2022 o derogare pentru ca sistemul e-Factura să fie obligatoriu pentru toate firmele (adică în relația B2B), o decizie în acest sens a fost oficializată joi de Consiliul UE, aceasta fiind aplicabilă de la 1 ianuarie 2024. Concret, persoanele impozabile stabilite în România vor trebui să emită numai facturi electronice între ele, ceea ce înseamnă că toate vor trebui transmise în sistemul e-Factura.
Decizia Consiliului UE 1.553/2023 a fost publicată joi în Jurnalul Oficial al UE, după aprobarea sa în data de 25 iulie 2023. Astfel,
România va putea să treacă, din 1 ianuarie 2024, la o obligativitate generalizată de folosire a sistemului e-Factura în relația B2B (acum, obligativitatea este numai pentru bunurile riscante vândute în relația B2B).
În esență, România a obținut o derogare de la articolele 218 și 232 din Directiva de TVA. Primul prevede că statele membre UE trebuie să accepte ca facturi documente și mesaje atât în format tipărit, cât și în format electronic, iar al doilea prevede că folosirea facturii electronice implică obținerea acordului destinatarului.
Prin urmare, decizia autorităților europene stabilește, în primul rând, că
„România este autorizată să accepte numai facturi emise de persoane impozabile stabilite pe teritoriul României sub formă de documente sau mesaje în format electronic”. În al doilea rând, se stabilește că
„România este autorizată să prevadă că utilizarea facturilor electronice emise de persoane impozabile stabilite pe teritoriul României nu face obiectul acceptării de către destinatarul stabilit pe teritoriul României.”Cu alte cuvinte, firmele vor putea emite între ele numai facturi electronice, fără a mai fi necesar acordul destinatarului, acestea urmând să fie transmise autorităților prin e-Factura. Derogarea este valabilă, de principiu,
între ianuarie 2024 și decembrie 2026 (aceasta depinde și de
planurile viitoare ale UE pentru facturarea electronică), iar măsura
nu se va aplica persoanelor impozabile nestabilite pe teritoriul României. Acum, decizia trebuie
implementată de autoritățile noastre printr-un act normativ.
În aceste condiții, specialiștii recomandau companiilor să înceapă pregătirile pentru generalizarea obligativității de a folosi e-Factura încă de la apariția proiectului de decizie a Consiliului UE (acum aproximativ o lună), din moment ce aprobarea și oficializarea erau considerate doar niște formalități.
„Contribuabilii trebuie să se pregătească pentru implementarea sistemului e-Factura începând din 1 ianuarie 2024, aprobarea propunerii Comisiei de către Consiliul UE fiind în acest moment doar o formalitate. Firmele vor trebui să își implementeze procesul de facturare electronică, să adapteze și să implementeze noi aplicații informatice pentru prelucrarea acestora și pentru transmiterea și recepția pe formatul impus de Fisc. În acest sens, este nevoie să identifice în cel mai scurt timp posibil soluțiile informatice cele mai potrivite pentru modelul lor de afaceri. În mod evident, aceste procese vor atrage de la sine investiții din partea contribuabililor, însă schimbările vor permite, în viitor, eliminarea cât mai multor declarații și formalități fiscale, aspect care va simplifica povara fiscală a tuturor”, au atenționat, într-un articol remis redacției noastre acum o lună,
Adrian Teampău, Director, și
Radu Todiraș, Manager, ambii de la Deloitte România.
România a cerut derogarea încă din
ianuarie 2022, însă abia acum vedem o decizie oficială pentru aprobarea acesteia. Inițial, autoritățile de la noi voiau o derogare și de la articolul 178 din Directiva de TVA, astfel încât
deducerile de TVA să fie posibile numai în baza facturilor electronice originale, însă până la urmă
au renunțat la intenție.
„Potrivit României, principalele obiective vizate de punerea în aplicare a sistemului obligatoriu de facturare electronică sunt combaterea fraudei și a evaziunii fiscale, eficientizarea colectării, în special în domeniul TVA, îmbunătățirea competitivității operatorilor economici și reducerea costurilor administrative atât pentru contribuabili, cât și pentru administrația fiscală. Informațiile cuprinse în facturi vor fi raportate administrației fiscale, care va obține, prin urmare, aceste date în timp real. Acest lucru îi va permite administrației fiscale să efectueze în timp util o verificare automată a coerenței dintre TVA-ul declarat și plătit și facturile emise și primite. Această posibilitate va ajuta România să sporească eficiența și eficacitatea combaterii fraudei și evaziunii în domeniul TVA”, explicau autoritățile europene în
expunerea de motive a proiectului ce a devenit Decizia 1.553/2023.
De la 1 iulie 2022, sistemul e-Factura este obligatoriu pentru domeniul achizițiilor publice, adică în relația B2G, și pentru vânzările de produse riscante în relația B2B. În relația B2B, momentan nu există nici termene de raportare a facturilor, nici amenzi pentru ignorarea obligației de a face raportări, însă ambele chestiuni ar putea fi stabilite de Guvern până la termenul din ianuarie 2024.
Atenție! Decizia Consiliului UE trebuie transpusă pentru ca România să poată implementa obligația generalizată de folosire a e-Factura în relația B2B. În acest sens, autoritățile trebuie să vină cu un act normativ de implementare a deciziei oficiale a Consiliului UE și apoi cu ordinele procedurale necesare.