O întrebare recurentă în toată discuția recentă despre suportarea, ca obligație de SSM, a costului ochelarilor pentru angajați atunci când există recomandare pentru portul acestora, este în ce măsură angajatorii trebuie să suporte și costul ramelor; ori dacă se poate ca angajatorul să-și fixeze o limită în privința suportării cheltuielii totale - lentile și rame.
„Ar fi bine ca la nivelul angajatorului să existe prevăzut modul în care acorzi și suporți costul ochelarilor, ca să eviți situațiile în care te expui (...) E important nu numai din perspectiva bugetului angajatorului, ci și din perspectiva riscului fiscal” este recomandarea făcută recent de Anca Iulia Zegrean, partener și coordonatorul practicii de dreptul muncii în cadrul Biriș Goran SPARL, cu ocazia recentei conferințe organizate de avocatnet.ro despre relațiile de muncă în 2023.
Pentru că prețul lentilelor poate să varieze destul de mult în funcție de tipul acestora, de corecții, filtre ș.a. caracteristici, deficiențele angajaților putând fi diferite și putând antama costuri complet diferite, ar fi util ca angajatorul să stabilească că suportă un cost care să fie optim pentru salariat. Altfel spus, e posibil ca lentilele unui angajat să coste și de trei, patru ori mai puțin ca lentilele altui angajat, iar asta nu neapărat pentru că unul s-a aruncat la o cheltuială mai mare, ci pentru că avea nevoie de respectivele lentile și acela era costul lor mediu. Cât despre rame, recomandarea este ca prețul acestora să fie suportat într-o limită de buget care să fie rezonabilă.
„Ar trebui ca pentru viitoare inspecții ANAF să avem foarte bine documentată situația: de la evaluarea de risc, coroborată cu poziția și recomandările date de cei care se ocupă de SSM, cu recomandările și rețeta date de medicul oftalmolog și cu toate documentele justificative (...) dacă susții costuri cu ochelari pentru un director care nu lucrează cu ecran de vizualizare și decontează 5.000 de euro pe ochelari anual, s-ar putea să ai o problemă să nu le poți justifica”, e de părere Anca Zegrean.
Ce se întâmplă dacă angajatul pierde sau își distruge ochelarii la scurtă vreme după ce au fost achiziționați? „Ar fi bine să stabilești că suporți costurile cu ochelarii, dar nu mai des decât periodicitatea recomandării de la medic. Oricum faci control anual, iar dacă salariatului nu i s-au modificat dioptriile și nu sunt alte modificări de la an la an, ci apar abia la doi-trei ani, îi schimbi ochelarii la doi-trei ani”, a mai precizat avocata.