Așa cum scrie în ordonanță, „Platformă înseamnă orice software, inclusiv un site web sau o parte a unui site web, și aplicații, inclusiv aplicații mobile, care sunt accesibile utilizatorilor și care permit Vânzătorilor să fie conectați cu alți utilizatori în scopul realizării unei Activități Relevante, în mod direct sau indirect, pentru acești utilizatori. Termenul include, de asemenea, orice aranjament pentru colectarea și plata unei Contraprestații pentru realizarea Activității Relevante”, cu precizarea că activitățile relevante vizează următoarele:
- închirierea de bunuri imobile, inclusiv rezidențiale și comerciale, precum și de orice alte bunuri imobile și spații de parcare;
- prestarea de servicii personale (un serviciu care implică o muncă pe bază de intervale de timp sau sarcini, prestată de una sau mai multe persoane care acționează fie independent, fie în numele unei persoane juridice și nu numai, realizată la cererea unui utilizator, fie online, fie offline, după ce a fost facilitată prin intermediul unei platforme online);
- vânzarea de bunuri;
- închirierea oricărui mijloc de transport.
Într-un comentariu recent referitor la introducerea raportării DAC7, René Schöb, Partner, Head of Tax & Legal la KPMG România, spune că „analiza încadrării în definiția operatorilor de platforme digitale, potrivit textului ordonanței, ar trebui să reprezinte primul pas în analiza implicațiilor regulilor aduse de DAC7 la nivelul operatorilor de platforme digitale, concluzia nefiind întotdeauna una la care se ajunge facil”. Astfel, câteva dintre serviciile digitale care pot fi acoperite de noua raportare sunt:
- platforme de tipul marketplace, în care se pune la dispoziție o gamă largă de produse și servicii (îmbrăcăminte, bunuri de larg consum, mobilă, electronice, electrocasnice etc.);
- platforme pentru servicii de închiriere de mașini (așa-numitele platforme de car sharing);
- platforme pentru servicii de catering;
- aplicații de live streaming prin care se pot accesa diverse evenimente în baza unor sume plătite de utilizatori;
- furnizori de cursuri online acreditate;
- platforme digitale de închiriere în regim hotelier (cu unele excepții).
Prin implementarea Directivei DAC7, Fiscul va putea să identifice mai ușor evazioniștii și să calculeze corect impozitele și taxele datorate statului. Raportările făcute anual includ atât operațiunile transfrontaliere, cât și cele de la nivelul României.