O campanie națională dedicată
În derulare în trimestrele I-IV din acest an este o campanie privind verificarea modului în care se respectă legislația în domeniul relațiilor de muncă în transportul rutier. Inspectorii vor verifica dacă se respectă normele privind timpul de muncă și de odihnă în cazul conducătorilor auto, legislația europeană aplicabilă direct sau transpusă la noi în materie de detașări transfrontaliere.
De principiu, aceste controale se vor încheia prin dispunerea de măsuri obligatorii și prin amenzi. Așa cum știm, dacă măsurile dispuse nu sunt puse în aplicare și problemele identificate nu sunt remediate, atunci inspectorii pot reveni în control și aplica amenzi.
Verificarea respectării normelor de SSM în domeniul transporturilor rutiere interne de marfă și călători (CAEN 49)
Din cauza numărului mare de accidente de muncă, în special în cazul operațiunilor de încărcare și descărcare la sediul angajatorului beneficiar al transportului, dar și în considerarea faptului că, în cazul transportului de persoane, numărul de pasageri este în creștere, o campanie națională de control va fi desfășurată în trimestrele II și III ale acestui an de către inspectorii de muncă.
Obiectivul: diminuarea numărului de accidente, identificarea riscurilor asociate operațiunilor de încărcare/descărcare și a măsurilor de prevenire necesare, precum și respectarea instrucțiunilor privind verificarea tehnică a autovehiculelor înainte de plecarea în cursă.
„Riscurile identificate în activitatea de control și de cercetare a evenimentelor:
- Manipularea manuală (transport de sarcină) este cauza principală a accidentelor de muncă și a bolilor profesionale (afecțiuni musculo-scheletice și dureri de spate scăzute) pentru conducătorul auto, precum și pentru personalul desemnat pentru activități de încărcare/descărcare;
- Căderile de la înălțime sunt responsabile pentru aproape un sfert din accidente. De obicei apar în timpul urcării sau coborârii cabinei sau a remorcii, sau pe cheiurile de încărcare/descărcare;
- Depăşirea numărului maxim admis de călători, funcţie de tipul de autovehicul, în transporturile rutiere de călători.
- Căderile la același nivel”, scrie în planul de acțiune al Inspecției pe 2023.
Acțiuni teritoriale de control pe zona SSM
Avem, totodată, o acțiune de control privind verificarea respectării cerințelor minime de SSM în activitățile care implică folosirea macaralelor portuare, cod CAEN 5222 (servicii anexe pe apa), cod CAEN 5224 (manipulări), cod CAEN 5210 (depozitari), cod CAEN 50 (transport pe apă).
Acțiunea se va desfășura în Mehedinți, Dolj, Giurgiu, Călărași, Brăila, Galați, Tulcea și Constanța.
Anul 2022 a adus noutăți pentru detașările transfrontaliere și pentru angajații mobili
Începând cu cea mai recentă chestiune ce merită amintită, solicitarea formularului A1 a fost mult simplificată - avem acum o singură cerere de depus. Verificarea îndeplinirii condițiilor de emitere a formularului A1 se va face pe baza informațiilor trecute de solicitanți prin declarațiile pe propria răspundere, fără a mai fi nevoie să fie prezentate documente suplimentare. A1 este singurul document prin care se poate demonstra că asigurările sociale sunt plătite în ţară în care se află angajatorul care a detaşat un salariat, astfel nemaifiind necesară o plată a taxelor sociale şi în statul în care salariatul îşi desfăşoară propriu-zis activitatea. Pe durata desfăşurării activităţii în străinătate, lucrătorul trebuie să prezinte documentul A1 autorităţilor din statul membru gazdă, întrucât în absenţa acestuia, autorităţile respective pot impune afilierea la sistemul local de securitate socială şi plata contribuţiilor aferente. Casa Naţională de Pensii Publice este instituţia competentă să elibereze documentul portabil A1, în situaţia în care legislaţia în materie de securitate socială aplicabilă unei persoane este cea din România.
Apoi, o altă noutate importantă a fost aceea că transporatorii români care detașează în alte state ale Uniunii Europene (UE) trebuie să completeze, obligatoriu (din 2 februarie 2022) declarații de detașare, conform Directivei (UE) nr. 2020/1057. Completarea acestora se face printr-o platformă specială, la nivel european, unde fiecărei societăți îi corespunde un singur cont. Obținerea acestor declarații prin platformă este imperioasă înaintea deplasării, întrucât, în timpul unui control în trafic, autoritatea din statul membru în care este detașat conducătorul auto poate solicita o copie a respectivei declarații, fie în format electronic, fie pe hârtie.
În primăvara anului trecut, avocatnet.ro a organizat un eveniment dedicat detașărilor în transporturile rutiere transnaționale, unde în prim-planul discuțiilor au fost aspecte precum:
- nivelul salarial minim în cazul celor detașați în mai multe state UE în aceeași lună;
- acordarea unei atenții deosebite transporturilor fără încărcătură, care pot fi și situații de detașare, și excepții de la detașare, de la caz la caz;
- tratamentului fiscal aplicabil în cazul cheltuielilor cu masa în cazul angajaților detașați transfrontalier;
- cum recunoaștem situațiile de detașare și cum încadrăm toate celelalte situații.