Deoarece prima raportare DAC7 se face la începutul anului viitor (31 ianuarie), ANAF a început demersurile necesare implementării noii obligații. Pentru moment, avem în Monitorul Oficial Ordinul 1.226/2023, care detaliază, în esență, ce face ANAF pentru a se asigura că operatorii de platforme online transmit raportări cu informații complete și corecte despre activitatea comercianților și prestatorilor. Documentul este în vigoare de la data apariției, adică din 16 august 2023.
În primul rând, se prevede că reprezentanții ANAF pot derula controale la operatorii de platforme online, pentru a se asigura că aceștia își îndeplinesc obligațiile legale.
„Verificările privind respectarea procedurilor de diligență fiscală și de raportare se efectuează atât pe baza informațiilor raportate de către operatorii de platforme prin formularul pus la dispoziție de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, cât și pe baza surselor de informare deschise”, scrie în noul ordin, fiind detaliat că scopul este identificarea operatorilor de platforme care se află în următoarele situații:
- n-au determinat ce contribuabili care le folosesc serviciile se califică drept excluși (adică neincluși în raportarea DAC7);
- n-au colectat informațiile pentru raportarea DAC7;
- n-au verificat informațiile despre comercianți și prestatori;
- n-au determinat statul/ele membru/e al/ale UE de rezidență al/ale comercianților și prestatorilor;
- n-au colectat informațiile privind bunurile imobile închiriate, acolo unde este cazul;
- n-au respectat termenele de finalizare și de valabilitate ale procedurii de diligență fiscală impuse de OG 16/2023;
- au încredințat unui prestator de servicii terț îndeplinirea procedurii de diligență fiscală, însă fără a respecta obligațiile impuse de OG 16/2023;
- n-au respectat calendarul și modalitatea de raportare;
- n-au raportat către ANAF informațiile despre comercianți și prestatori.
În al doilea rând, ordinul dispune că ANAF poate verifica dacă raportările transmise de operatorii de platforme sunt complete și corecte: „Verificările privind raportarea completă și corectă se efectuează atât pe baza informațiilor raportate de către operatorii de platforme prin formularul pus la dispoziție de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, cât și pe baza surselor de informare deschise.”
Dacă se descoperă că raportările sunt incorecte și/sau incomplete, ANAF transmite o notificare către operatorul vizat și îi explică ce informații sunt incorecte și/sau incomplete, astfel încât acesta să ia măsurile necesare pentru a rezolva problema. Dacă în 15 zile de la transmiterea notificării nu se iau măsurile necesare, operatorii riscă amendarea.
De ce este necesară raportarea DAC7? În esență, pentru ca autoritățile să aibă la dispoziție informațiile necesare pentru a se asigura că vânzătorii și prestatorii care se folosesc de platforme digitale își îndeplinesc obligațiile fiscale pe care le au.
„Digitalizarea economiei, care a avansat într-un ritm alert, mobilitatea contribuabililor, precum și numărul semnificativ al tranzacțiilor transfrontaliere, desfășurate în contextul globalizării, au condus la necesitatea adoptării unor norme standardizate, cu scopul de a reglementa schimbul de informații în domeniul fiscal între statele membre ale UE și pentru a evalua și controla în mod corect și unitar veniturile realizate din activitățile comerciale desfășurate prin intermediul platformelor digitale.
Actul normativ sus-menționat prevede obligația ca operatorii de platforme să transmită noi tipuri de raportări către ANAF, prin care să declare anual activitatea economică derulată de persoane juridice și fizice prin intermediul acestora, și are ca scop asigurarea transparenței fiscale, în vederea prevenirii fraudei fiscale, a fenomenului de evaziune fiscală și/sau evitării declarării obligațiilor fiscale, rezultate din activitățile economice desfășurate prin intermediul platformelor digitale”, scria în referatul de aprobare ce a însoțit forma de proiect a Ordinului ANAF 1.226/2023.