În România, Black Friday nu e doar o zi pe an, ci definește mai degrabă o întreagă perioadă în care magazinele oferă reduceri semnificative la o gamă vastă de produse, iar pentru a profita la maximum de acestea, consumatorii trebuie să fie informați și să ia unele măsuri de precauție. Reducerile mari de preț sunt atractive pentru consumatori și profitabile pentru operatorii economici și nu rare au fost situațiile în care prețurile prezentate de vânzători ca fiind reduse să fie înșelătoare.
Din punct de vedere legal, regula care stă la baza reducerilor de prețuri este simplă: acestea se aplică la prețul de referință, cel mai mic practicat în ultimele 30 de zile. Puteți afla în detaliu care sunt reglementările în vigoare, care sunt produsele exceptate de la această regulă și care sunt obligațiile comercianților cu privire la acest subiect aici. Nu de puține ori, însă, practicile comercianților au încercat să eludeze aceste obligații, fie de-a dreptul grosolan, prin afișarea unor false reduceri, fie printr-o politică de prețuri anterioară perioadelor de reduceri, care a vizat o scumpire prealabilă a prețurilor care să permită practicarea finală a unui discount care, de fapt, nu este altceva decât revenirea prețului de vânzare la valoarea sa inițială, reală.
Referitor la aceste aspecte, avocatnet.ro a solicitat punctul de vedere al directorului general al Direcției control și supraveghere piață din cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC), Paul Anghel: ”aproape toți cei care oferă discounturi în anumite perioade din an au fost depistați de inspectorii noștri în situația în care întâi au «umflat» prețurile, ca să aibă de unde scădea mai apoi. Singura opțiune pe care o are cumpărătorul este aceea de a solicita returnarea banilor și înapoierea produsului către comerciant. De aceea, recomand o verificare a prețurilor, oricine putând accesa instrumente de comparare a prețurilor, aflate la îndemâna tuturor, pe internet. Ulterior nu mai pot face nimic altceva decât să returneze produsul și să își primească banii înapoi, însă au pierdut ocazia de a face o achiziție la un preț discountat cu adevărat”.
În ceea ce privește returnarea, legislația prevede clar faptul că returnarea unui produs cumpărat online se poate face în termen de 14 zile, fără ca cel care a cumpărat să fie nevoit să își motiveze decizia, iar vânzătorul este obligat să ramburseze toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, fără întârziere și nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de cererea de retur din partea consumatorului. Mai multe detalii cu privire la returnarea și garanția produselor achiziționate de Black Friday puteți citi pe avocatnet.ro, accesând acest articol.
Mai mult, începând din luna iulie a acestui an, consumatorii beneficiază de înlocuirea directă a bunurilor “în cazul în care neconformitatea acestora este constatată la scurt timp după livrare, fără a depăși 30 de zile calendaristice”. Altfel spus, dacă bunul achiziționat nu este bun, comerciantul este obligat ca, în termenul menționat, să îl schimbe, așa cum puteți citi în acest material.
În plus, cadrul legal al vânzării de produse către consumatori presupune și garanția de durabilitate, ce poate fi oferită direct de către producătorul bunurilor cumpărate de consumatori, care poate garanta astfel condiții mai favorabile decât comerciantul. Vă recomand să vă informați cu privire la garanția de durabilitate aici și aici.
O practică înșelătoare des întâlnită este aceea a prezentării unor recenzii false, referitoare la anumite produse. Recenziile false sau fals pozitive pot determina cumpărătorii să achiziționeze un anume produs. Este bine de știut că, începând de anul trecut, legislația prevede anumite obligații ale comercianților cu privire la recenzii, iar articolul de aici vă va oferi toate detaliile privitoare la acest aspect.
Comentarii articol (0)