În esență, versiunea actualizată conține următoarele noutăți față de versiunea inițială:
- a fost extinsă lista tipurilor de facturi ce nu trebuie transmise în sistem;
- a fost actualizată secțiunea ce detaliază sancțiunile aplicabile de la 1 iulie 2024, precum și faptul că de la această dată intervine un termen de transmitere a facturilor de cinci zile calendaristice (față de cinci zile lucrătoare până la 30 iunie 2024);
- au apărut precizări despre ce se întâmplă la nefuncționarea e-Factura;
- au apărut unele precizări suplimentare despre anexele facturilor în format XML;
- secțiunea de utilizare a aplicației gratuite de generare a facturilor în format XML este mai detaliată.
„Implementarea facturării electronice va contribui la sporirea transparenței, la monitorizarea precisă a tranzacțiilor și la raportarea în timp real către autoritățile fiscale. Acest instrument va consolida eforturile noastre de a proteja bugetul public și de a asigura o concurență echitabilă între contribuabili. Facturarea electronică oferă avantajul unei înregistrări precise și verificabile a tranzacțiilor comerciale, simplificând procesele de verificare și audit. Astfel, ne asigurăm că tranzacțiile respectă reglementările fiscale și nu sunt supuse manipulărilor frauduloase. Prin impunerea facturării electronice, eliminăm riscul utilizării facturilor false sau duplicate, deoarece fiecare tranzacție este înregistrată în mod unic. În contextul implementării acestei măsuri, sprijinul acordat contribuabililor este esențial, tocmai de aceea lansăm un ghid care să răspundă tuturor întrebărilor pe care le-am primit în ultimul timp”, a declarat în decembrie Marcel Boloș, Ministrul finanțelor.
În linii mari, ghidul autorităților fiscale conține:
- informații generale despre e-Factura (relațiile vizate de sistem - B2B, B2G; rolurile părților implicate în procesul folosirii sistemului);
- informații despre accesarea și folosirea e-Factura;
- informații despre folosirea aplicației gratuite de generare a formatului XML acceptat în e-Factura;
- o secțiune de întrebări și răspunsuri;
- cum se pot afla informații suplimentare de la autoritățile fiscale.
În a doua etapă, începând cu data de 1 iulie 2024, emitenții facturilor electronice au obligația de transmitere a acestora către destinatari utilizând numai sistemul e-Factura. De la acea dată, pentru operațiunile realizate între persoane impozabile stabilite în România, sunt considerate facturi numai cele care îndeplinesc condițiile prevăzute de cadrul legal al e-Factura (OUG 120/2021).
Notă: Informații pe larg despre implementarea în România a sistemului e-Factura pot fi găsite constant în secțiunea noastră specială de aici.