ACCES PREMIUM
De ce premium?
Controale ANAF: Temporar, inspectorii ar putea să ceară în continuare facturile raportate în e-Factura, spun specialiștii
De la 1 iulie 2024, e-Factura va deveni unicul canal de transmitere a facturilor în relația B2B, ceea ce înseamnă că aceste documente vor fi automat în posesia Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Totuși, temporar, este posibil ca inspectorii să le ceară în continuare la controale, motiv pentru care firmele ar trebui să fie pregătite în acest sens.
Articolul continuă mai jos
„Din perspectiva controlului fiscal, noi am zice la o primă vedere, deși nu s-a schimbat nimic în procedura de control, că autoritățile n-ar mai trebui să ceară facturi. Sau cel puțin facturile care sunt raportate prin e-Factura n-ar mai trebui să fie solicitate, pentru verificare, în cadrul inspecțiilor fiscale, pentru că informația e deja disponibilă la nivelul ANAF, cu toate detaliile aferente. Totuși, având în vedere experiența anterioară cu organele fiscale, e posibil ca, cel puțin pentru o perioadă de șase luni - un an, acestea să fie solicitate în continuare în formă tipărită (cu acea conversie din format XML în format PDF) pentru ușurarea controlului”, a precizat, la
o conferință recent organizată de avocatnet.ro,
Alexandru Comănescu, Tax Director la KPMG România.
Aceeași părere o au și specialiștii de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax. Aceștia au amintit că legislația de procedură fiscală a fost modificată tocmai pentru ca
inspectorii să nu mai ceară contribuabililor documente pe care deja le au. Însă, cel puțin până ce e-Factura ajunge să fie folosit pe scară largă și autoritățile își duc la bun sfârșit proiectele de digitalizare, este posibil ca facturile transmise prin sistem să mai fie cerute la controalele ANAF.
„Menționăm faptul că în Codul de procedură fiscală a fost introdusă la finalul anului 2022 o prevedere specifică în acest sens, conform căreia documentele/informațiile suplimentare ce pot fi solicitate de autorități și pe care contribuabilul are obligația să le furnizeze să vizeze doar acele documente/informații care nu sunt deținute deja de organul fiscal. Mai mult, conform notei de fundamentare a actului normativ ce a introdus această nouă prevedere, modificarea a venit și în contextul implementării SAF-T, e-Transport, e-Factura, prin intermediul cărora autoritatea fiscală va putea avea acces în mod direct la o parte importantă de documente ale persoanelor impozabile.Cu toate acestea, având în vedere faptul că, din informațiile publice la acest moment, autoritățile nu dețin toate instrumentele pentru a putea filtra toate documentele/informațiile raportate de persoanele impozabile, nu putem exclude ca, cel puțin în următorul an, să fie solicitate facturile emise/primite prin sistemul e-Factura de către organele de control. Recomandăm, astfel, arhivarea cu diligență a tuturor acestor documente, pentru a putea fi puse la dispoziție organelor de control, dacă va fi cazul”, ne-a spus,
într-un interviu recent,
Teodora Rusu, Tax Senior Consultant la Țuca Zbârcea & Asociații Tax.
În acest context, contribuabilii ar trebui să se asigure că descarcă și arhivează atât facturile pe care le încarcă în e-Factura, cât și facturile pe care le primesc prin sistem. Cu alte cuvinte, să nu se bazeze pe Spațiul Privat Virtual (SPV) ca pe un serviciu de arhivare.
„Pentru că a fost o întrebare, apropo de arhivare, primită de la aproape toți clienții noștri... Nu vă bazați pe SPV că va arhiva facturile - atât cele emise, cât și cele primite. SPV va păstra, pentru fiecare contribuabil, facturile în format XML doar 60 de zile. Desigur, ele nu sunt șterse, ci ANAF le va stoca, le va avea undeva, doar că noi, ca contribuabili care accesăm SPV, nu vom putea vedea facturi mai vechi de 60 de zile (conform procedurilor, acestea se pot obține ulterior termenului numai în baza unei cereri exprese - n. red.). Deci, această idee că putem «arhiva» facturile în SPV nu este corectă. Din acest motiv, este foarte important să vă asigurați că descărcați toate facturile - dacă nu și cele încărcate, măcar cele pentru achiziții (formatul XML cu sigiliul Ministerului Finanțelor)”, a precizat, la conferința amintită,
Vladimir Zoican, Senior Tax Manager la KPMG.
În relația B2B, în perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2024, facturile trebuie doar raportate în e-Factura, dar se pot comunica și pe canalele clasice, conform Legii 296/2023. De la 1 iulie 2024, însă, e-Factura devine unicul canal de transmitere a facturilor în relația B2B. Astfel, de la jumătatea anului curent, exemplarul original este considerat numai factura electronică sigilată de Ministerul Finanțelor în urma trimiterii în e-Factura.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.