ACCES PREMIUM
De ce premium?
CCF: Excepția ce permite agențiilor de turism să aplice regimul normal de TVA, nu cel special, pentru transportul de călători trebuie eliminată
În urma unei ordonanțe recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), Guvernul ar trebui să elimine din normele Codului fiscal excepția ce permite agențiilor de turism să aplice regimul normal de TVA, nu cel special, pentru transportul de călători. Atenționarea vine de la Camera Consultanților Fiscali (CCF), care solicită modificarea rapidă a legislației.
Articolul continuă mai jos
„La data de 25 iunie 2024, CJUE a emis o ordonanță în cauza C-763/23 Dragoram Tour, prin care, în sinteză, Curtea a decis că prevederile naționale care permit agențiilor de turism să aplice opțional regimul normal de TVA pentru vânzarea de bilete de călătorie de persoane contravin prevederilor art. 306 alin. (1) și art. 308 din Directiva 112/2006.Cu alte cuvinte, vânzarea de bilete de transport, pentru care normele de aplicare a Codului fiscal prevăd opțiunea de a aplica regimul normal de TVA de către agențiile de turism, dacă nu sunt însoțite de alte servicii turistice -- ceea ce înseamnă aplicarea unei scutiri cu drept de deducere în cazul curselor externe --, contravine, potrivit interpretării CJUE, prevederilor Directivei 112/2006, fiind obligatorie aplicarea regimului special al marjei.Este de subliniat faptul că CJUE a emis doar o ordonanță în cauza Dragoram Tour, potrivit art. 99 din Regulamentul de procedură, considerând că nu este cazul să fie emisă o nouă decizie, deoarece jurisprudența precedentă permite stabilirea cu claritate a răspunsului la întrebările preliminare”, scrie într-o
adresă recentă a CCF către Ministerul Finanțelor.
Așa cum s-a stabilit prin
ordonanța respectivă a CJUE, Directiva europeană de TVA trebuie interpretată în sensul că
„prestația unei persoane impozabile care constă în cumpărarea de bilete de avion de la terțe persoane impozabile și în revânzarea acestora unor persoane fizice la un preț care include un comision intră sub incidența regimului special de taxă pe valoarea adăugată aplicabil agențiilor de turism, independent de faptul că această prestație nu este însoțită de alte servicii suplimentare decât serviciile de informare și de consiliere”, fiind adăugat că prevederile Directivei de TVA
„se opun unei legislații naționale care instituie o excepție de la aplicarea regimului special de taxă pe valoarea adăugată pentru agențiile de turism prin acordarea acestora din urmă a unui drept de opțiune pentru aplicarea regimului normal de TVA în cazul transportului internațional de persoane.”Astfel, reprezentanții CCF sunt de părere că este necesară o modificare rapidă a
normelor Codului fiscal - și anume eliminarea, de la alineatul 6 al punctului 85, a excepției ce permite aplicarea regimului normal de TVA pentru transportul de călători (atunci când vorbim de un transport vândut fără alte servici turistice). Inclusiv în această situație trebuie aplicat regimul special de TVA pentru agențiile de turism, ce este prevăzut la articolul 311 din
Codul fiscal.
„Totodată, datorită impactului major al acestei ordonanțe a CJUE, este necesar să informați mediul de afaceri cu privire la aplicarea retroactivă sau nu a acestui caz. În opinia noastră, ordonanța CJUE în cauza C-763/23 nu are efect retroactiv, fiind aplicabilă numai de la data pronunțării ordonanței Curții, aspect motivat de faptul că legislația națională conținea o prevedere contrară favorabilă mediului de afaceri.
Or, operatorii economici, luând în considerare principiul legitimei așteptări și principiul securității juridice în raport cu norma legală internă, nu pot fi sancționați pentru operațiunile derulate până la data apariției acestei ordonanțe pentru faptul că au aplicat legislația națională, care a reglementat un regim fiscal mai favorabil, și, în consecință, optând pentru regimul normal de TVA, au aplicat scutirea cu drept de deducere pentru biletele de transport de persoane pe curse externe. Singura măsură care apreciem că poate și trebuie luată este modificarea normelor care contravin Directivei 112/2006, această modificare fiind de competența Legiuitorului național”, punctează fiscaliștii.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.