Buna ziua,
Am și eu o nelămurire referitoare la avizul DSP pentru continuarea activității unei companii. Cazul se prezintă după cum urmează:
Compania are aprox. 500 de angajați. Pe 21.04 erau deja cca. 50 de angajați confirmați cu COVID-19 și apăruse un deces. Alti angajați erau în curs de testare, în special cei cu domiciliul în jud. Ilfov, dintre care proveneau cea mai mare parte a confirmaților. Cei cu domiciliul în București nu au fost, încă, testați nici pana în prezent. Cu toate ca la data de 21.04 nr. total de confirmați din companie reprezenta 5% din totalul cazurilor pe București - iau în calcul sediul companiei, nu domiciliul angajaților - fiind practic un focar puternic, Nimeni nu știe și nici nu exista vreo dovada ca DSP-ul și-ar fi dat acordul privind continuarea activității. Un lucru ce mie mi se pare a depăși cadrul legal, mai ales în contextul stării de urgenta.
Prin urmare, data fiind situația prezentata, este necesar avizul DSP privind continuarea activității și ca acesta sa fie adus la cunoștința angajaților prin afișare în loc vizibil?
Buna ziua.
Daca esti in somaj tehnic, ceea ce presupune intreruperea activitatii companiei si plata in conditiile epidemiologice curente (75% din salariul mediu de la stat si restul de catre companie pana la 75% din salariul pe post) insa prestezi ore de munca (suport IT) de la domiciliu, compania este obligata la plata de ore suplimentare?
Buna ziua.
Lucrez într-o companie unde s-a hotărât ca personalul sa intre pentru câteva zile (ATENȚIE!!! doar 4 zile) în șomaj tehnic. Bineînțeles ca în opinia mea asa ceva nu este legal. Dacă ar fi fost o perioada mai lunga as mai fi crezut, dar asa.... Mai mult coincide cu câteva zile legate de Sărbătorile Pascale și acordarea de bonusuri, aceasta fiind de fapt o inginerie financiara de a lua bani de la stat, cei 75% pentru plătiți pentru salariul mediu, iar diferența pana la 75% din salariul individual, acoperita de firma. In felul asta acoperindu-si fapt bonusul de Paste.
Întrebări:
1. Este legala o asemenea șmecherie? Șomaj tehnic de patru zile????
2. Având în vedere ca am CO restant pe mai multi ani, am dreptul sa cer CO în loc de somaj tehnic? Adica sa-l plătească firma, nu statul care are nevoie de bani pentru medici și pacienți. Sincer, nu vreau sa fiu părtaș la o asemenea țigănie romanească, imorala în aceste condiții.
Citez: "Criteriile de evaluare a activității profesionale a salariatului sunt cele prevăzute în politicile interne ale angajatorului (inclusiv în Regulamentul Intern) care au fost comunicate salariatului în conformitate cu legislatia aplicabila. Pe durata derulării raportului de muncă, criteriile de evaluare pot fi modificate în mod unilateral de către Angajator, urmând să fie comunicate salariatului, cu respectarea tuturor prevederilor legale"
Din cate știu acestea trebuie sa fie prevăzute la angajare în conținutul CIM, nu în ROI sau alte regulamente, ce pot fi modificate unilateral de către angajator. Și asta datorită faptului ca modificările CIM nu se pot face decat cu acordul părților.
Este legala asemenea specificare in CIM?
Buna ziua,
In cazul in care societatea pentru care imi desfasor activitatea nu a organizat cursuri de pregatire profesionala (asa cum prevede legea, din doi in doi ani, pt ca are un nr. de peste 21 angajati) si nici nu dispune de un plan privind pregatirea profesionala, am dreptul la demisie fara preaviz?
Buna ziua.
Intrebari de 1000 de puncte, in cadrul urmatorului context: lucrez intr=o companie multinationala (sa spunem firma A), intr-un departament de suport, ca personal externalizat (consultant), fiind practic angajat la o firma de leasing (firma B) cea cu care am de fapt, contractul individual de munca, bineinteles legal.
1. care ROI mi se aplica, de la firma A sau de la firma B, cu care am CIM?
2. care CCM mi de aplica, de la firma A sau de la firma B?
3. pe cine informez de CO/invoiri/concedii? Firma A sau firma B?
4. o persoana de la firma A cu care eu personal nu am contract. fiind practic detasat, are dreptul sa-mi aprobe CO-ul? Semnand practic pe un formular cu antetul firmei de leasing... MIe mi se pare abuz in serviciu si atribuire de alte calitati ... caz penal, in cazul in care persoana respectiva nu este imputernicita de firma B.
5. cu cine negociez salariul, fisa postului, cim-ul, anexele etc? Cu firma A sau firma B?
6. cine raspunde legal privind indeplinirea/neindeplinirea conditiilor contractuale? Firma A sau firma B?
Sper ca veti avea placerea de-a raspunde la aceste intrebari, deoarece odata cu patrunderea modei externalizarii personalului in RO, sunt multe persoane in situatia mea, insasi legislatia avand multe neclaritati pe acest domeniu dand astfel nastere la multe abuzuri.
Buna ziua.
O fisa a postului poate fi modificata fara acordul titularului postului, prin adaugarea de noi atributii? Dar fara sa se schimbe denumirea jobului.... Din punctul meu de vedere nu se poata, deoarece la angajare, s-au negociat atributiile postului, in nr. de x. Aceasta constituind un acord comun intre angajator si angajat, drept pt care si angajatul si angajatorul convin tot de comun acord pentru remuneratia acordata. Adaugarea de noi atributii, inseamna automat o cantitate de munca suplimentara, drept pt care si remuneratia trebuie acordata in conformitate cu noile atributii. Altfel la angajare, negociezi, x atributii specifice si dupa un timp ti se baga pe gat de 5 ori mai multe, pe acelasi salariu si pe acelasi timp de lucru. In plus de asta, fisa postului fiind anexa la CIM, inteleg ca nu sepoate modifica de nici un fel, decat dupa informarea angajatului printr-o nota informativa, apoi in urma acelei note informative, angajatul isi da acordul sau nu, se face act aditional la CIM si abia apoi angajatul semneaza fisa postului cu noile atriutii incluse. Nu i se arunca in fata o fisa modificata si pe care i se spune ca este obligat s-o semneze... In cazul in care nu s-au respectat pasii de mai sus, daca angajatul a semnat, este o semnatura legal valabila sau este lovita de nulitate prin faptul ca nu s-au respectat pasii legal prevazuti?
Si o a doua intrebare "Indeplineste orice alte activitati si atributii specifice postului de care raspunde,rezultate din dispozitii ale conducerii societatii". Cat de legala este aceasta prevedere? Pt ca nu contine nimic concret, nici ca atributii, nici ca responsabilitati si nici ca intindere pe timp si spatiu. Adica se pot introduce o infinitate de sarcini ... fara ca angajatul sa poata protesta, legal desigur. La urma urmei daca vrei sa scapi de el, ii dai 5o de taskuri intr-o zi in virtutea acestei formulari. Mie mi se pare un abuz imens....
Buna ziua. Va rog sa ma lamuriti, daca in calitate de asigurat, fiind deci angajat cu cotizatia la zi, pot obtine o adeverinta din partea angajatorului cum ca mama este coasiguratul meu, neobtinand venituri/pensie. Mentionez ca tata este pensionar cu venituri.
Buna ziua.
Am cateva intrebari in legatura cu pauza de masa care a fost scoasa in afara timpului normal de lucru:
1. pot considera ca este timp privat (adica timpul meu in care pot face efectiv ce vreau EU)?
2. are cineva dreptul legal, sa ma impiedice sa folosesc acel timp pentru a parasi incinta companiei?
3. inchiderea portilor in acel interval de timp si impiedicarea personalului angajat sa iasa pe domeniul public, se poate considera ca intra sub incidenta legii penale privind savarsirea urmatoarelor infractiuni:
a) sechestrare de persoana;
b) abuz in serviciu
4) pentru acel interval de timp se poate impune angajatului sa solicite bilet de voie - asta pe motiv de SSM?
Buna ziua.
Vreau sa ma autorizez ca Persoana Fizica Independenta (PFI) ca sa nu mai am de-a face cu sistemul, asta desi denumirea/activitatea PFI in cazul medicilor, a caror profesie este considerata a fi una liberala, nu este foarte corecta din punct de vedere legal, totusi ea transpare din dispozițiile Legii nr. 95/2006 care menționează expres posibilitatea desfășurării unei activități in acest sens.
Ideea de baza este de a desfasura o activitate pe cont propriu, cu asumarea tuturor riscurilor de decurg din acesta, dar fara a investi inutil banii intr-un CMI cu echipamente care nu au legatura cu medicina muncii, ci sa ma deplasez la sediile/punctele de lucru ale clientilor.
Inteleg ca se intocmeste un dosar de autorizare care trebuie sa contina:
1) Declarația fiscala corespunzătoare – 070
2) Copie act identitate - (realizat)
3) Copie a certificatului de membru emis de colegiul medicilor competent, vizat la zi - (realizat)
4) Contractul de colaborare cu persoana fizica/juridica unde medicul își va desfășura activitatea.
5) Copia actului de spațiu (vom redacta un contract de comodat) in cazul in care medicul dorește autorizarea sa la domiciliul sau. (realizat)
In urma studierii conditiilor am urmatoarele nelamuriri:
Pentru pct (1):
a) Ce cod CAEN trebuie sa trec in Declaratia 070 pentru medicina muncii?
b) Denumirea PFI poate fi "Dr. AVA" sau trebuie sa trec numele intreg?
Pentru pct (4):
a) Contractul de colaborare trebuie sa fie neaparat cu un furnizor de servicii medicale de medicina muncii? Pt ca asa n-am facut nimic?
b) In cazul in care am deja un contract de prestari servicii medicale de medicina muncii pentru o firma IT, este valabil la dosar?
c) Am inteles ca PFI-urile trebuie sa evite situatia in care desfasoara activitate dependenta fata de un singur client/partener de afaceri - asta inseamna ca trebuie sa am mai multe contracte de prestari servicii medicale cu mai multe firme. Exista o limita de timp in care sunt obligat sa fac dovada ca nu am o activitate dependenta (asimilat unui angajat)? Nu de alta, dar totusi nu gasesti clientii asteptand la coltul strazii si nici nu-ti bat la usa rugandu-te sa-i iei de clienti.
Pentru pct (5)
a) este suficient un contract de comodat intre mine si mama mea, pentru stabilirea domiciliului fiscal? De mentionat ca la aceeasi adresa mai figureaza si domiciliul fiscal al firmei fratelui meu (firma IT mentionata, care are angajati)?