Potrivit art.81 din Contract nr. 2895/2006 - Contract colectiv de muncă unic la nivel naţional pe anii 2007-2010, Publicat in Monitorul Oficial, Partea V nr. 5 din 29/01/2007
Art. 81. - (1) La aplicarea efectivă a reducerii de personal, după reducerea posturilor vacante de natura celor desfiinţate, măsurile vor afecta în ordine:
a) CIM ale salariaţilor care cumulează două sau mai multe funcţii, precum şi ale celor care cumulează pensia cu salariul;
b) CIM ale persoanelor care îndeplinesc condiţiile de vârstă standard şi stagiu de cotizare şi nu au cerut pensionarea în condiţiile legii;
c) CIM ale persoanelor care îndeplinesc condiţiile de pensionare la cererea lor.
(2) La luarea măsurii de desfacere a CIM pentru motive ce nu ţin de persoana salariatului vor fi avute în vedere următoarele criterii minimale:
a) dacă măsura ar putea afecta doi soţi care lucrează în aceeaşi unitate, se desface contractul de muncă al soţului care are venitul cel mai mic, fără ca prin aceasta să se poată desface contractul de muncă al unei persoane care ocupă un post nevizat de reducere;
b) măsura să afecteze, mai întâi, persoanele care nu au copii în întreţinere;
c) măsura să afecteze numai în ultimul rând pe femeile care au în îngrijire copii, bărbaţii văduvi sau divorţaţi care au în îngrijire copii, pe întreţinătorii unici de familie, precum şi pe salariaţii, bărbaţi sau femei, care mai au cel mult 3 ani până la pensionare la cererea lor.
(3) În cazul în care măsura desfacerii CIM ar afecta un salariat care a urmat o formă de calificare sau de perfecţionare a pregătirii profesionale şi a încheiat cu unitatea un act adiţional la contractul de muncă, prin care s-a obligat să presteze o activitate într-o anumită perioadă de timp, administraţia nu-i va putea pretinde acestuia despăgubiri pentru perioada rămasă nelucrată până la împlinirea termenului, dacă măsura desfacerii contractului de muncă nu-i este imputabilă.
(4) În ipoteza în care două sau mai multe persoane salariate sunt în aceeaşi situaţie, disponibilizarea se va face cu consultarea sindicatelor.
PROBLEME MAJORE CU PRIVIRE LA APLICAREA O.G.63/2010 CU PRIVIRE LA SERVICIILE COMUNITARE DE EVIDENŢÃ A PERSOANELOR!!!
• Potrivit art.25 din Ordonanţa Guvernului nr.84/2001:
„Art. 25. - (1) În unităţile administrativ-teritoriale în care nu funcţionează formaţiuni de evidenţă informatizată a persoanei serviciile publice comunitare locale se înfiinţează şi se organizează eşalonat, o dată cu dotarea şi asigurarea resurselor necesare, potrivit legii.
(2) Până la constituirea în toate localităţile a serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor, activitatea de evidenţă a persoanelor, pentru unităţile administrativ-teritoriale în care nu funcţionează astfel de servicii publice comunitare, va fi asigurată de serviciile publice comunitare la care sunt arondate în prezent aceste localităţi.
(3) Modificarea arondării actuale, în funcţie de înfiinţarea şi organizarea serviciilor publice comunitare potrivit prevederilor alin. (1), se stabileşte prin hotărâre a consiliului judeţean, la propunerea serviciului public comunitar judeţean, cu avizul D.E.P.A.B.D.”
• Potrivit NOMENCLATORULUI LOCALITÃŢILOR – ROMÂNIA - M.A.I. - C.N.A.B.D.E.P. – versiunea iulie 2009, transmisă în teritoriu cu radiograma INEP nr.503924/16.07.2009, SPCLEP-urilor din ţară le-au fost arondate unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale deservite, acolo unde nu sunt înfiinţate SPCLEP-uri proprii.
• Potrivit pct.1 din Anexa la O.U.G. nr.63/2010, serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor SUNT EXCEPTATE de la stabilirea prin raportarea la media numărului locuitorilor din unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială.
• Astfel, la calculul numărului de posturi aferent serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor trebuie să fie luat în considerare numărul total al populaţiei efectiv deservite, atât din unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială din raza acestuia, cât şi din unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale arondate, conform legii.
• Punctual, într-o primă variantă de calcul, s-a solicitat de la DIRECŢIILE JUDEŢEENE DE STATISTICÃ comunicarea numărului total al populaţiei stabile, la care să fie raportate conform Pct.2 din anexa la O.U.G. nr.63/2010 numărul de posturi aferente servicilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor: .
• Sesizăm faptul că la calculul numărului populaţiei stabile DIRECŢIILE JUDEŢENE DE STATISTICÃ nu ia în considerare următoarele categorii de persoane:
1. persoanele plecate de la domiciliu (la lucru, la studii, etc.) în alte localităţi din ţară pentru o perioadă mai mare de 6 luni;
2. persoanele plecate în străinătate pentru mai mult de 12 luni;
3. persoanele care la momentul de referinţă al recensământului erau temporar prezente în localitate, pentru perioadă mai mică de 6 luni;
4. cetăţenii străini sau fără cetăţenie veniţi în localitate de mai puţin de un an.
• Indicele populaţiei cu domiciliul stabil în unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială este numărul oficial al populaţiei care este luat în considerare la înctomirea conform Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, Legii nr. 38/2005 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, cât şi a Legii nr.67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, a listelor electorale permanente de către Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, actualmente Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date (H.G. nr.1367/2009).
• Registrul Naţional de Evidenţă a Persoanelor (RNEP) este suport unic pentru furnizarea de date, în condiţiile legii, pentru toate sistemele informatice care prelucrează date nominale privind persoana fizică, conform art.5, alin.(4) din O.U.G. nr.97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români.
• Astfel, SERVICIILE JUDEŢENE DE ADMINISTRARE A BAZELOR DE DATE PRIVIND EVIDENŢA PERSOANELOR sunt instituţiile competente să extragă din Registrul Naţional de Evidenţă a Persoanelor (RNEP) numărul persoane cu domiciliul stabil în unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale la care să fie raportate conform Pct.2 din anexa la O.U.G. nr.63/2010 numărul de posturi aferente servicilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor.
• În măsura în care la numărul de posturi aferent serviciului public comunitar local de evidenţă a persoanelor nu va fi luat în calcul întreaga populaţie deservită în prezent conform nomenclatorului de către SPCLEP-uri există riscul major ca începând cu data aprobării noiilor organigrame, SERVICIILE PUBLICE COMUNITARE DE EVIDENŢÃ A PERSOANELOR să deservească numai populaţia aferentă unităţii sale administrativ-teritoriale şi punct.
• Aceasta însă nu este soluţia corectă, fiindcă cetăţenii din unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale arondate în prezent la SPCLEP-uri trebuie să îşi facă actele de identiate la SPCLEP-urile unde sunt arondaţi şi nu pot fi privaţi de acest serviciu public din cauza unei proaste interpretări a dispoziţiilor legale ale OUG nr.63/2010.
• În cele din urmă dispoziţiile OUG nr.63/2010 vin în conflict şi cu prevederile Hotărârii Guvernului României nr.2104/2004 pentru aprobarea Metodologiei privind criteriile de dimensionare a numărului de funcţii din aparatul serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor, constituirea patrimoniului şi managementul resurselor umane, financiare şi materiale, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 1146 din 03/12/2004, potrivit cărora SERVICIILE PUBLICE COMUNITARE AU FOST NORMATE ÎNCÃ DE LA ÎNFIINŢARE ÎN FUNCŢIE DE NUMÃRUL DE PERSOANE DESERVITE, atât din localitatea în care îşi are sediul SPCLEP, cât şi din localitaţile arondate respectivului SPCLEP, iar H.G. nr.2104/2004 nu a fost abrogată în mod expres prin noul act normativ.
• Vă întreb în aceste condiţii, mai există stat de drept în România, sau trăim într-o dictatură “ne”constituţională? Mai sunt respectate dispoziţiile legale şi care, dacă emitem acte normative peste acte normative, cu încălcarea Legii nr.24/2000? Facem administraţie pe picior sau gândim şi adoptăm soluţii în favoarea cetăţeanului şi nu împotriva lui?
Minunat punctat =D> Cica s-a descentralizat sistemul. Apropo si detasatii (politisti si contractuali) nu ai dreptul sa faci nimik cu ei. E jale mare, prost conceput, prost pus in practica, de fapt cam tot ce au scos gyvernantii nostri e sub orice critica.
Aici ar mai fii de adaugat si faptul ca se face diferentiere intre SPCLEPuri si Politia Comunitara in sensul ca pe acestia ii ia la comun pe tara,adica 1/1000 in schimb la SPCLEPuri ii ia diferentiat unii sunt 1/6500,iar altii,adica Bucurestenii sunt
1/ 5000.Ma intreb eu ,oare de ce?Bucurestiul nu e din Romania ? Sau poate ca noi nu suntem din Romania ,numai la alegeri.