avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1145 soluții astăzi
Forum Discuţii diverse Cultură generală Comentarii literare - satire - parodii - pamflete - ...
Discuție deschisă în Cultură generală

Comentarii literare - satire - parodii - pamflete - fabule

Dacă Andreea E a ajuns în manualul de istorie alternativă, de ce nu ar ajunge şi maneliştii în manualele de literatură română? Probabil asta s-a întrebat persoana care a compus următorul comentariu literar.
Este vorba despre un text care circulă pe internet. Cu speranţa că nu vom apuca ziua când vom vedea acest text într-o lucrare de bacalaureat, vă prezentăm în continuare... comentariul litarar al unei manele.

"Trei luni de senzaţii" de Florin Peşte - Comentariu literar

Încă din primele versuri, autorul plasează acţiunea într-un mediu feeric.
"Ce miracol şi ce vrajă /Stau cu gagica pe plajă"
Prin folosirea cuvintelor miracol şi vrajă, poetul ne trimite într-o lume magică, interzisă muritorilor de rând. Efectul este completat de plasarea celor doi protagonişti pe plajă - trimitere directă la infinitul mării, care ar putea sugera şi iubirea nesfârşită, dar şi eternitatea. Nisipul ne duce cu gândul la scurgerea timpului, autorul reuşind astfel să îmbine prin folosirea unui singur cuvânt, atât infinitul cât şi perenul.
În următoarele două versuri, poetul doreşte să împace relativa bipolaritate dintre infinit şi peren:
"Am chef de distractie/ 3 luni de senzatie"
Conştient de clipa fermecată pe care o trăieşte, autorul îşi avertizează ascultătorul (cititorul) că iubirea nesfârşită, dragostea profundă, infinitultul, alfa şi omega, arde intens, asemeni razelor unei zile însorite de vară, comprimându-se în "3 luni de senzaţie". Necuprinsul este asfel încadrat în limite foarte bine delimitate - trei luni - iar profunzimea sentimentelor umane îmbracă forma senzaţiilor.
Iubirea magică nu are suişuri sau coborâşuri. Aşa cum spune şi poetul, cuvintele de ordine în cazul unei asemenea iubiri sunt cheful şi distracţia alături de gagiu sau gagică.
Folosirea cuvintelor nu este deloc întâmplătoare. Elementele de argou: gagiul, gagica vin să sugereze faptul că cel care vorbeşte este un om asemeni nouă, care însă, conform preceptului biblic, şi-a pus în valoare, talanţii, reuşind să pătrundă într-o lume de vis.
A doua strofă a cântecului descrie opulenţa de care se bucură eroul.
"Dau o cheie la Mertan Si am plecat pe litoral/Mi-am pus plinul de benzina/ Si in dreapta o blondina"
"Merţan"-ul face trimitere la stilul de viaţă al marilor padişahi. Folosirea expresiei "plinul de benzină" nu este deloc întâmplătoare. Ea ilustrează verticalitatea convingerilor personajului principal. El nu operează cu jumătăţi de măsură. Totul sau nimic pare a fi deviza după care se conduce.
Noţiunea “plin” are şi un sens metaforic. Ea prezintă maturitatea dragostei dintre cei doi, care tind spre perfecţiune. Acest lucru este confirmat şi de termenii cu care este descrisă marea iubirea a personajului nostru. Fata cu care se iubeste eroul principal nu este o fată oarecare. Ea este o "blondină" - simbol al frumuseţii feminine, aşezate la dreapta bărbatului. Afirmaţia este întărită în versul al doilea din cea de a treia strofă.
"Am mertanul de mult timp/ Si-o blondina prototip/ E a mea numai a mea/Si-mi petrec vara cu ea"
Hiperbola "blondină prototip" descrie în profunzime calităţile greu de egalat ale iubitei, ea fiind o fiinţă unică. Prin folosirea unui termen tehnic pentru a-şi descrie iubita - "prototip" - autorul ne reaminteşte că dragostea lui este asemenea ţinuturilor exotice, fascinante dar încă neexplorate în profunzime, afirmaţia fiind întărită şi de plasarea poveştii în anotimpul de vară.
Ultima strofă descrie actul de iubire dintre cei doi. În primele două versuri, ne este prezentată atmosfera care domneşte între îndrăgostiţi.
"Marea neagra e calduta/ Blonda-i sexy si finuta"
Iubirea se consumă în apa caldă a mării. Cristalinul mării descrie sentimentele celor doi iar căldura apei descrie relaţia dintre ei. Dragostea dintre cei doi este imună la scurgerea timpului.
"Ziua stau cu ea la soare/Noaptea o scot la plimbare"
Succesiunea zi-noapte nu poate perturba trăirile profunde alte tinerilor îndrăgostiţi, dar autorul lasă o portiţă de ieşire din această idilă aproape perfectă. Folosirea termenului "noaptea" din ultimul vers avertizează cititorul că totul poate fi perfectibil, chiar şi iubirea, iar dacă peste iubirea dintre cei doi s-ar lăsa întunericul, eroul va trece şi peste acest obstacol. Este vorba doar de trei luni de distracţie.




Cel mai recent răspuns: POPA GHEORGHE , Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca 17:05, 9 Mai 2017
Scuze de mass!
Multumesc pe aceasta cale tuturor celor care trimit mass-uri si pps-uri pline de umanism uns cu lapte si miere.
Daca stergi acest mesaj dupa citire, vei avea un an de ghinion, vei ramane fara prieteni, te va calca masina de calcat, nu-ti va mai merge netu', nu vei mai avea nici o zi ideala, vei asculta numai Andreea Balan si Inna, vei citi numai Cohelio, vei munci 20 h zilnic, te vei uita numai la "Dansez pentru tine”, iti va creste par pe nas, te va musca cel putin un caine o data pe luna, vor intra mascatii peste tine in casa si nu-si vor cere scuze ca nu au batut la usa, te vei ingrasa peste masura, iti va creste colesterolul cu toate ca vei manca numai soia, vei munci in weekend, te va calca masina de calcat (din nou!), nu-ti vor mai merge jocurile pe caculator, telefonul nu va mai avea semnal, se vor strica apometrele, te vei electrocuta cand vei schimba bateria la ceas, vei fi concediat si-ti vei gasi un nou serviciu dupa 86.400 s departe de tot, la Monte Carlo, si o sa faci naveta zilnic pana o sa-ti gasesti casa acolo!

1. Am citit de 800 de ori ca voi fi sters cu cont cu tot de pe yahoo.
2. Am cam 34.000 de ani plini de ghinion in fatza mea si am murit deja de 6.764 de ori pentru ca nu am dat toate mass-urile mai departe.
3. Sunt blestemat sa nu gasesc adevarata dragoste pentru ca nu am dat restart la computer, nu m-am dat de 3 ori peste cap si nu am apasat shift de 99 de ori!

Daca NU citesti acest mesaj vei primi 1 milion de euro. Prea tarziu! L-ai citit. Trimite mai departe, e incredibil! Chiar functioneaza! Si eu l-am citit si nu am primit 1 milion de euro.

Sursa: e-mail
Ultima modificare: Vineri, 16 Noiembrie 2012
trope_doi, utilizator

Avantaje pe un site de matrimoniale :

Pentru Barbati:
1. Poti fi un lingau jalnic ce se roaga de fufele aruncate la reciclat de un fost izbit cu doua clase primare.
2. Numai aici te poate injura o femeie care are cei 7 ani de acasa lipsa, dar 130 de kilograme
3. Doar aici trebuie sa-ti calci in picioare propria demnitate, pentru a te bucura de o femeie ce-ti arata sanii la web.
4. ”Centura” este mai aproape. Fete ce ofera sex contra cost gasesti cu usurinta.
5. Femeile ''hot'' etaleaza poze care mai de care mai sexy... aproape porno pe alocuri.
6. Miloage care cer bani pe mess poti gasi tot aici.
7. Poti fi de un penibil exagerat si sa te afunzi in vise de dragoste cand privesti la o poza.
8. Jocurile seductiei te acapareaza si fac din tine un taur comunal ce va insamanta toate femeile de pe site.
9. Poti fi un prost... sau esti... depinde...
10. Poti face donatii financiare pentru necunoscute... Prostia se plateste.

Pentru Femei:
1. Numai aici poti fi injurata ca la usa cortului daca nu vrei sa dai mess-ul.
2. In fiecare zi afli ca esti frumoasa si inimaginabil de sexy.
3. In fiecare zi cineva ar face crima pentru tine si-ti jura credinta vesnica.
4. In fiecare zi poti afla fanteziile sexuale ale delincventilor prieteni cu mana.
5. Esti criminala, o asa bunaciune nu poate scapa ochiului ager al abstinetului din care urletul lipsei de sex rasuna ca o trambita.
6. Poti castiga 50 de cafele, 40 de cola, 10 ceaiuri si numai o cina... deh... criza financiara.
7. Invitatiile la cafea duc neaparat la sex... Adica vrei cafea... tre’ sa faci ceva pentru ea, eventual o tavaleala.
8. Poti fi Angelina Jolie sau Baba Cloanța... aici esti o minune a naturii nedescoperita.
9. Poti flitui pe cine vrei tu... Intotdeauna mai sunt cel putin 100 de indivizi gata sa te ceara de sotie.
10. Lipsa de respect a barbatului duce la lipsa de respect a femeii si usor dar sigur o sa devenim cu totii o ferma, a animalelor, evident...

PERLELE DE AZI, GOGOªILE DE MÎINE
[ link extern ]
(Curentul, 28 iunie 2007)
În fiecare an, pe aceste călduri bestiale, am examene cu studenţii. Corectez sute de lucrări şi, de la an la an, mi se par tot mai rele. Voi oferi cîteva mostre. Nu vreau să fac umor ieftin şi nu sunt maliţios. Dar am dreptul să fiu îngrijorat de carenţele grave de gîndire şi de informaţie ale unor oameni tineri, cu bacalaureatul luat şi nişte ani de studenţie parcurşi.

Lucrările din care voi cita aveau, printre altele, ca subiect, „ediţia critică”. Reamintesc celor care vor fi uitat cu ce se mănîncă această noţiune că e vorba de o modalitate mai savantă, mai complexă de editare a unei cărţi importante, oferindu-se, în subsolul paginilor, aşa-numitele „variante” (adică ezitările de pe manuscris ale autorului, ştersături, cuvinte înlocuite, pasaje tăiate şcl.); o asemenea ediţie cuprinde, de regulă, şi un amplu „aparat critic”, adică texte auxiliare care facilitează înţelegerea cărţii: studiu introductiv, note explicative, dicţionar de termeni specifici etc. Astea fiind zise, să vedem ce scrie studentul român din 2007:

Ediţia critică este o ediţie printată.  Ediţia de carte este cea mai complexă ediţie de carte. În această ediţie intră un bun ochi critic.  Ediţia critică este o ediţie perfecţionată, conţinînd adaosuri, modificări, adnotări sau omisiuni realizate de autor. [Autorul realizează omisiuni. Ediţia le conţine.]  Definitoriu pentru o ediţie critică este că aceasta se atribuie unui autor.  Ediţia critică aduce modificări manuscrisului, în timpul elaborării acestuia. [De observat logica bolnavă: ediţia critică e văzută ca un fel de diriginte, care, peste umărul autorului, îi schimbă textul chiar în timp ce el îl scrie!]  Ediţia este definită ca fiind o apariţie de prima mînă, scrisă sau audio-vizuală. [Greu de spus ce-o fi însemnînd „de prima mînă”.]  Prin ediţia critică se înţelege critica cărţii făcută de oameni pe măsură, începînd cu prefaţa, conţinutul operei, note, dicţionar, pînă la ambalajul cărţii, coperta şi altele. [Lăsăm deoparte cacofonia şi naivitatea primei „idei”, că o ediţie critică ar însemna o „critică a cărţii”, şi adăstăm cu stupefacţie la bazaconia cu „critica făcută de oameni pe măsură (!)... ambalajului (?!)”.]  Ediţia critică se ocupă cu lucrările critice.  Ediţia reprezintă totalitatea amănuntelor scoase dintr-o carte. Totalitatea exemplarelor reprezintă forma finită a unei vieţi dintr-un anumit loc şi timp. [E ca o beţie de cuvinte. Care „amănunte”? de ce „scoase”? şi duse unde?! Ce au a face exemplarele cu ciudăţenia quasi-filosofică „forma finită a unei vieţi”?]  În ediţia critică, un anumit autor studiază operele unui alt autor. Este cea mai importantă ediţie. Ea apare dimineaţa, la prînz - ediţia print şi seara. [Aici e o confuzie copilărească între ediţia unei cărţi şi ediţia unui ziar. O carte nu poate apărea dimineaţa, la prînz şi seara. Ediţie „print” nu există.]  Ediţia critică poate apărea în momentul în care o operă literară a înregistrat un succes şi numai calculat în numărul de exemplare vîndute. Se ocupă cu ştersăturile, omisiunile, adausurile făcute de autor. [Elaborarea unei ediţii critice durează ani. Precizarea cu „numai calculat” e impenetrabilă.]  Ediţia critică reprezintă ediţia în care numărul de publicaţii tipărite este cu mult mai mare decît numărul publicaţiilor vîndute. [Chiar dacă înlocuim „publicaţii” cu „exemplare”, tot trăsnaie rămîne.]  Rafturile bibliotecilor sunt pline de ediţii critice la adresa marilor autori: Creangă, Eminescu, Arghezi etc., ediţii care depăşesc cu mult numărul operelor scrise de autorii mai sus menţionaţi. [Aici, aritmetica e amarnic contorsionată.]  O ediţie înseamnă, reşedinţa unui ziar, revistă, etc şi echipa care o fomează: editor, ziarişti, reporter şi fotograf. [Adică o ediţie e un imobil şi o echipă în acelaşi timp.]  Ediţia reprezintă numărul total al unei publicaţii la data scoaterii lui pe piaţă. [Ce poate să însemne „numărul total al unei publicaţii”?]

Problema gravă nu e că aceşti oameni nu au învăţat pentru un examen. Nicio disciplină nu e esenţa esenţelor. Poţi să ajungi ministru şi dacă nu ştii ce-i aia „ediţie critică”. Dar cine scrie asemenea enormităţi la o materie, mă îndoiesc că străluceşte la alta. Cînd 7 ori 9 fac 25, Sena e capitala Franţei. Problema e că tinerii care scriu astfel n-au instrumente elementare ale raţionării şi ale redactării logice. Că nu ştiu ceva, că pun virgule aiurea, că fac dezacorduri - e lesne remediabil. De speriat e că ei nu ştiu că nu ştiu. Unii dintre ei nici nu vor să ştie. Trec prin facultate din cu totul alte motive decît pofta şi plăcerea de a afla şi de a gîndi. ªcoala i-a aruncat în lume cu sinistre goluri de cultură generală, de logică, de limbă română; i-a dotat, vorba lor, cu multiple „omisiuni”. Mîine, aceste fete şi aceşti băieţi se vor vedea în viaţa socială şi nu vom avea motive să ne mirăm de involuţia, pe multiple planuri, a lumii româneşti.
George PRUTEANU
www.pruteanu.ro

*
Sunt mai deșteptați studenții în 2012? Probabil că da: există forma de învățământ la distanță. :O


Comerţ cu sentimente de Boris Ioachim

Sunt negustor abil de sentimente,
Îţi vând iluzii – tu îmi vinzi poveşti,
În nopţi bizare şi incoerente –
Când, tu, îmi spui, minţind, că mă iubeşti.

ªi-ţi vând şi clipe dulci – falsificate -
Tu dai, la schimb, sărut după sărut…
Dar, dincolo de şoapte-nduioşate –
Eşti prefăcută şi sunt prefăcut.

Ce mercantil ne cântărim, cu grijă,
Fiece gest, fiece fals alint!
Iubirea noastră-i doar o frântă tijă –
Senină, tu, mă minţi – senin te mint.

Cu cât cinism ne afişăm comerţul
De sentimente false, nefireşti!
Fără să ştim că, pân’ la urmă, preţul
Acesta e: suntem doi inşi groteşti.

Eşti vânzătoare aprigă de vise,
În care nici, măcar, tu nu mai crezi…
Îţi dau, la schimb, săruturi reci şi stinse –
E un comerţ în care pierd – şi pierzi.

…Sunt negustor abil de sentimente –
Îţi vând iluzii – tu îmi vinzi poveşti,
În nopţi bizare şi incoerente –
Când, tu, îmi spui, minţind, că mă iubeşti…
Balada sotului prins in flagrant !

-Draga mea, nu fii nervoasa,
S-a-ntâmplat netam-nesam:
Cu masina înspre casa
Prin furtuna conduceam…
Când deodat’ din sant apare
Drept în fata ochilor
O… ceva, o … aratare,
Si-am frânat sa n-o omor.

Era palida si trasa,
Uda, plina de noroi
Si-am zis: “-Hai, te iau acasa
Sa manânci ceva la noi !”
S-a spalat, i-am dat mâncare
Si-o camasa, dar nu-i bai
Era dintre cele care
Tu nu le mai foloseai.
I-am dat fusta de matasa
Si-un pulover galben-pai.
Fiindca te faceau cam grasa,
Oricum nu le foloseai.

Rupti, pantofii din picioare
I-am schimbat, o bucurai !
Cu acel model pe care
Tu nu îl mai foloseai.
Când sa plece de la mine
M-a-ntrebat pe-un ton soptit:
-Nu mai ai cumva, crestine,
Si-altceva nefolosit?

Alte discuții în legătură

A murit poetul adrian paunescu rosu gheorghe rosu gheorghe Incepand de astazi Flacara poeziei lui ADRIAN PAUNESCU nu mai palpaie, dar ne va lumina neincetat. Odihna vesnica neobositului poet! (vezi toată discuția)
Intra aici cu sufletul si esti mai acasa ca oriunde... justitiarul3 justitiarul3 Daca iubesti poezia, daca esti fascinat de frumusetea cuvantului... nu sta pe ganduri, scrie, scrie asa cum stii tu, incepe cu putin si mai ales nu-ti fie ... (vezi toată discuția)
De la mos craciun pentru toti membrii comunitatii avocatnet.ro Valeriu TUDOR Valeriu TUDOR Aseara-a venit Mos Craciun, Mosul cel darnic si cel bun. Sper ca din sacul plin cu toate V-a adus Mosul multa sanatate! Petreceti sarbatorile cu ... (vezi toată discuția)