avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 513 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Declaratie Unica 112 si certificatul de semnatura ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Declaratie Unica 112 si certificatul de semnatura electronica - de la 01.09.2011 aceasta declaratie se va depune numai online!

Are cineva idee cum se completeaza declaratiia 112 pentru o asociatie de proprietari care are numai conventii civile si calculeaza si plateste urmatoarele impozite datorate pentru acestea? Ce pozitii in declaratie se completeaza?
Astazi, 16.02.2011, in ziarul Libertatea s-a publicat un articol in care dl Opaina a explicat ce trebuie sa plateasca asociatiile de proprietari in cazul in care au conventii civile, si anume:
- Administratorul, contabilul, îngrijitorul, instalatorul, mecanicul şi cenzorul din afara asociaţiei se pot angaja prin convenţie civilă de prestări servicii. În acest caz, asociaţia are ca obligaţii fiscale: impozitul, cotele pentru şomaj şi pensii pentru angajat. Nu se plătesc şomaj şi pensii în cazul pensionarilor şi al lucrărilor ocazionale. Contractul individual de muncă cu normă întreagă sau parţială e o altă variantă de angajare pentru administrator, contabil, instalator etc. În acest caz, obligaţiile fiscale sunt: impozitul, cotele pentru sănătate, şomaj şi pensii pentru angajat. Pentru angajator, există şi cotele pentru (ITM), accidente, boli profesionale, fondul de concedii şi creanţe salariale. Nu se plăteşte şomaj în cazul pensionarilor. Cea mai avantajoasă formă pentru asociaţie (plăteşte cu 30% mai puţine taxe) şi pentru persoană (aceleaşi drepturi pentru pensie şi şomaj ca în cazul unui contract de muncă) e convenţia civilă. Pentru toate taxele şi impozitele se completează Declaraţia unică 112, care se depune la Administraţia Financiară până la 1 iulie, după care se poate transmite online.

- Preşedintele, cenzorul, membrul de comitet se pot angaja prin contract de mandat. Obligaţiile fiscale sunt aceleaşi ca în cazul contractelor de muncă. Anul acesta, pentru contractele de mandat au crescut cheltuielile asociaţiei cu salariile cu 50%!

- Dacă prestatorul este persoană fizică autorizată, asociaţie familială, microîntreprindere, societate comercială sau altă formă juridică, există contractul de prestări servicii. Valoarea brută e mai mare, dar taxele nu mai sunt în sarcina asociaţiei.
Nu il sufar deloc pe Opaina , chiar il consider un pic "pe-afara" in unele cazuri . E cel putin ciudat ca afirma astfel de lucruri , care desfiinteaza tot ceea s-a discutat aici si ne da atata bataie de cap de ceva timp. Ar fi extrem de simplu daca ar fi asa si s-ar lamuri multe probleme, dar tind sa nu-i dau dreptate , chiar daca imi convine . Parerea mea.
Ultima modificare: Joi, 17 Februarie 2011
rain4est, utilizator
Comunicat 17.02.2011

ÎN ATENŢIA ASOCIAŢIILOR DE PROPRIETARI
Pornind de la întrebările formulate de asociaţiile de proprietari cu privire la
impozitarea veniturilor plătite unor persoane fizice şi având în vedere legislaţia
privind organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, precum şi legislaţia în
materie fiscală, DGFP Argeş pune la dispoziţie următorul material menit să clarifice
parte din problemele cu care se confruntă această categorie de contribuabili.
I. Încadrarea veniturilor obţinute de către PRESEDINTELE si
CENZORUL asociaţiei de proprietari
Preşedintele, membrii comitetului executiv şi cenzorul sau membrii comisiei de
cenzori sunt aleşi sau revocaţi din funcţie de adunarea generală a proprietarilor,
membri ai asociaţiei de proprietari. (Legea nr. 230/2007, art.27)
Pentru angajarea şi eliberarea din funcţie a persoanei care ocupă funcţia de
administrator de imobile sau a altor angajaţi sau prestatori, adunarea generală a
proprietarilor mandatează comitetul executiv reprezentat de preşedintele asociaţiei de
proprietari. (Legea nr. 230/2007, art.27)
Remuneraţia primită de preşedintele asociaţiei de proprietari potrivit legii
privind înfiinţarea, rganizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi sumele
primite de membrii comisiei de cenzori reprezintă venituri asimilate salariilor.
(Legea nr.571/2003, art.55)
Mai departe, obligaţiile de plată şi declarare le regăsiţi la pct. IV din material.
II. Încadrarea veniturilor obţinute de către ADMINISTRATORUL
asociaţiei de proprietari
În baza art. 34 şi art. 35 din Legea nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
asociaţiilor de proprietari, cu modificările şi completările ulterioare, asociaţia de proprietari angajează
persoane fizice atestate pentru funcţia de administrator. Persoanele fizice atestate pot fi angajate prin
încheierea unui contract individual de muncă, conform celor stabilite prin negociere directă.
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, la art. 7 alin.
(1) pct. 2 precizează că orice activitate desfăşurată de o persoană fizică într-o relaţie de
angajare este activitate dependentă.
Mai departe, obligaţiile de plată şi declarare le regăsiţi la pct. IV din material.
III. Încadrarea veniturilor obţinute de către PERSOANA CARE
PRESTEAZA SERVICII DE CURATENIE in cadrul asociaţiei de
proprietari (fără să aibă încheiat contract individual de muncă cu asociaţia)
Încadrarea, din punct de vedere fiscal, a veniturilor obţinute din activităţi desfăşurate în baza
unui contract/convenţie civilă încheiată potrivit Codului civil se efectuează având în vedere
prevederile art. 7 alin. (1) pct. 2 subpct. 2.1 din Codul fiscal, astfel cum au fost modificate prin OUG
nr. 82/2010 (publicată în M.O. nr. 638/10.09.2010) şi prevederile art. III din OUG nr. 58/2010,
modificate prin OUG nr. 82/2010.
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
Direcţia Generală a Finanţelor Publice Argeş
B-dul. Republicii nr. 118
Pitesti, jud. Arges
Tel : 0248/21 15 11
MINISTERUL FINAN
ELOR PUBLICE
 Primul pas constă în efectuarea unei analize a activităţii pe care o desfăşoară
femeia de serviciu în cadrul asociaţiei respective, pentru a vedea dacă este sau nu activitate
dependentă. Astfel că plătitorul de venit va analiza cele 4 criterii de la art. 7 din Codul fiscal, şi dacă
cel puţin unul dintre criterii este îndeplinit atunci activitatea va fi reconsiderată ca fiind
activitate dependentă.
Prevederea legală de la art. 7 alin. (1) pct. 2 subpunctul 2.1:
„Orice activitate poate fi reconsiderată ca activitate dependentă dacă îndeplineşte cel puţin
unul dintre următoarele criterii:
a) beneficiarul de venit se află într-o relaţie de subordonare faţă de plătitorul de venit,
respectiv organele de conducere ale plătitorului de venit, şi respectă condiţiile de muncă impuse de
acesta, cum ar fi: atribuţiile ce îi revin şi modul de îndeplinire a acestora, locul desfăşurării activităţii,
programul de lucru;
b) în prestarea activităţii, beneficiarul de venit foloseşte exclusiv baza materială a plătitorului
de venit, respectiv spaţii cu înzestrare corespunzătoare, echipament special de lucru sau de
protecţie, unelte de muncă sau altele asemenea şi contribuie cu prestaţia fizică sau cu capacitatea
intelectuală, nu şi cu capitalul propriu;
c) plătitorul de venit suportă în interesul desfăşurării activităţii cheltuielile de deplasare ale
beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizaţia de delegare-detaşare în ţară şi în străinătate, precum şi
alte cheltuieli de această natură;
d) plătitorul de venit suportă indemnizaţia de concediu de odihnă şi indemnizaţia pentru
incapacitate temporară de muncă, în contul beneficiarului de venit."
La pct. 2.2. de la acelaşi articol se precizează că în cazul reconsiderării unei activităţi ca
activitate dependentă, impozitul pe venit şi contribuţiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor
fi recalculate şi virate, fiind datorate solidar de către plătitorul şi beneficiarul de venit.
Mai departe, obligaţiile de plată şi declarare le regăsiţi la pct. IV din material.
 Al doilea pas va fi efectuat doar atunci când se constată că nu este vorba despre o
activitate dependentă.
Aşadar, dacă în urma analizei reiese că nici unul din cele 4 criterii nu este îndeplinit atunci se
vor avea în vedere prevederile de la art. III din OUG nr 58/2010, modificate prin OUG nr.
82/2010, prevederi care se aplică veniturilor de natură profesională. Conform acestora, “în
sistemul public de pensii şi în sistemul asigurărilor pentru şomaj, prin venituri de natură
profesională, altele decât cele de natură salarială, se înţelege acele venituri realizate din drepturi
de autor şi drepturi conexe definite potrivit art. 7 alin. (1) pct. 13^1 din Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi/sau venituri rezultate din activităţi
profesionale desfăşurate în baza contractelor/convenţiilor încheiate potrivit Codului civil.
Asupra acestor venituri se datorează contribuţiile individuale de asigurări sociale şi asigurări
pentru şomaj.”
Mai departe, obligaţiile de plată şi declarare le regăsiţi la pct. V din material.
IV. Impozitul pe venit şi contribuţiile V. sociale – în cazul veniturilor din
salarii şi din activităţi dependente
 Sub aspectul impozitului pe venit, văzând şi prevederile art. 55 din Codul fiscal şi
ale Normelor metodologice de aplicare a acestui articol, aprobate prin HG nr. 44/2004, veniturile
din activităţi dependente sunt considerate venituri din salarii, în situaţia în care nu este
încheiat un contract de muncă potrivit Legii nr. 53/2003 privind Codul muncii.
Pentru determinarea impozitului pe venit se va aplica regula de determinare a impozitului
pentru veniturile din salarii realizate în afara funcţiei de bază, conform prevederilor art. 57 alin.
(2) lit. b) din Codul fiscal, adică prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinată ca
diferenţă între venitul brut şi contribuţiile obligatorii pe fiecare loc de realizare a acestora.
 Sub aspectul contribuţiilor sociale obligatorii, potrivit art. 296^4 alin. (1) din titlul
IX^2 „Contribuţii sociale obligatorii” al Legii nr. 571/2003, persoanele fizice pentru câştigul brut
realizat din activităţi dependente datorează contribuţiile sociale individuale, astfel:
- contribuţia individuală de asigurări sociale - 10,5%
- contribuţia individuală de asigurări sociale de sănătate -5,5%
- contribuţia individuală la bugetul asigurărilor de şomaj - 0,5%
EXCEPTII DE LA DATORAREA CONTRIBUTIILOR:
1. PENSIONARII: La art. 296^16 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal se precizează că pentru
veniturile din activităţi dependente realizate de persoanele fizice, care au calitatea de
pensionari nu se datorează contribuţia individuală de asigurări pentru şomaj şi nici
contribuţia la bugetul asigurărilor de şomaj datorată de angajator.
2. PRESEDINTELE si CENZORUL: La art. 296^16 alin. (4) lit. b) se precizează că pentru
veniturile din activităţi dependente realizate de catre presedintele si cenzorul asociatiei
de proprietari in baza contractului de mandat, nu se datoreaza contributia individuala
de asigurari pentru somaj si nici contributia la bugetul asigurarilor de somaj datorata
de angajator.
Art. 296^3 lit. c) din Codul fiscal precizează că sunt contribuabili ai sistemelor de asigurări
sociale şi persoanele juridice care au calitatea de angajator precum şi entităţile asimilate
angajatorului care au calitatea de plătitori de venituri din activităţi dependente.
Cotele de contribuţii sociale obligatorii datorate de angajatorii şi de către entităţile
asimilate angajatorului care au calitatea de plătitori de venituri din activităţi dependente sunt
următoarele:
- 20,8% pentru contribuţia de asigurări sociale datorată de angajator;
- 5,2% pentru contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată de angajator;
- 0,85% pentru contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate;
- 0,5% pentru contribuţia la bugetul asigurărilor de şomaj datorată de angajator;
- 0,15% - 0,85% pentru contribuţia de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale,
diferenţiată în funcţie de clasa de risc, conform legii, datorată de angajator;
- 0,25% pentru contribuţia la Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale, datorată de
angajator.
EXCEPTII DE LA DATORAREA CONTRIBUTIILOR:
1. La art. 296^16 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal se precizează că sunt exceptate de la plata
contributiei pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate veniturile
din activităţi dependente realizate de catre presedintele si cenzorul asociatiei de
proprietari in baza contractului de mandat.
2. Coroborând prevederile referitoare la contribuţiile de asigurări din Codul fiscal cu cele din
legile speciale, se pare ca pentru veniturile care nu sunt realizate în baza unui contract
individual de muncă (încheiat în condiţiile Codului muncii) nu se datorează de către
angajator contribuţia de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale şi
nici contribuţia la Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale.
 Referitor la obligaţiile declarative şi la termenele de declarare şi plată veţi avea în
vedere următoarele:
- Plătitorii de salarii şi de venituri asimilate salariilor au obligaţia de a calcula şi de a reţine impozitul
aferent veniturilor fiecărei luni la data efectuării plăţii acestor venituri, precum şi de a-l vira la
bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc aceste
venituri.(art. 58 din Codul fiscal)
- Contribuţiile sociale individuale se reţin şi se virează la bugetele şi fondurile cărora le aparţin
până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se datorează, împreună cu
contribuţia angajatorului sau a persoanelor asimilate angajatorului datorată potrivit legii.(alin. (9)
al art. 296^18 din Codul fiscal)
- Plătitorii de venituri din salarii sunt obligaţi să depună lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii
următoare celei pentru care se datorează contribuţiile, formularul 112 "Declaraţiei privind
obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor
asigurate", aprobat prin HG nr.1397/2010.
- Plătitorii de venituri din salarii au obligaţia să completeze fişele fiscale pe întreaga durată de
efectuare a plăţii salariilor şi vor transmite organului fiscal competent o copie, pentru fiecare an,
până în ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul fiscal expirat. Modelul şi
conţinutul formularelor se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor publice.
- Cât priveşte înregistrarea în vectorul fiscal, aveţi obligaţia să vă înregistraţi pentru impozitul pe
venitul din salarii şi pe venituri asimilate salariilor, precum şi pentru contribuţiile de asigurări.
Obligaţia înregistrării în vectorul fiscal intervine doar daca nu sunteţi înregistrat deja pentru aceste
obligaţii fiscale. Pentru înregistrare veţi depune formularul 010 „Declaraţie de înregistrare
fiscală/Declaraţie de menţiuni pentru persoane juridice, asocieri şi alte entităţi fără personalitate
juridică” reglementat prin OMFP nr. 262/2007, cu modificările şi completările ulterioare.
V. Impozitul pe venit şi contribuţiile sociale – în cazul veniturilor din
activităţi profesionale
 Impozitul pe veniturile realizate în baza unor contracte/convenţii civile încheiate
potrivit Codului civil, se determină conform prevederilor art. 52 sau art. 52^1 din Codul fiscal, în
funcţie de opţiunea exercitată prin contract.
Potrivit art. 52 plătitorul de venit calculează, reţine şi virează, prin reţinere la sursă, impozitul
cu titlu de plăţi anticipate în contul impozitului pe venitul net anual impozabil, în cotă de 10%
aplicată la venitul brut.
Potrivit art. 52^1 plătitorul de venit calculează, reţine şi virează , prin reţinere la sursă, la
momentul plăţii veniturilor, impozitul în cotă de 16% aplicată la venitului brut. În acest caz, impozitul
este final.
 Referitor la contribuţii, pentru veniturile de natură profesională se datorează
contribuţia individuală de asigurări sociale (10,5%) şi contribuţia individuală la bugetul
asigurărilor pentru şomaj (0,5%).
Baza lunară de calcul la care se datorează contribuţiile individuale de asigurări sociale şi de
asigurări pentru şomaj este venitul brut.
Obligaţia declarării, calculării, reţinerii şi plăţii contribuţiilor individuale de asigurări sociale şi
de asigurări pentru şomaj, corespunzătoare veniturilor de natură profesională, revine plătitorului de
venit.
EXCEPTII DE LA DATORAREA CONTRIBUTIILOR:
Nu se reţin contribuţii individuale pentru veniturile realizate în baza
contractelor/convenţiilor încheiate potrivit Codului civil de persoanele fizice asigurate în alte
sisteme, neintegrate sistemului public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, precum şi
persoanelor care au calitatea de pensionari. (OUG nr.82/2010, art.III alin.5)
 Referitor la obligaţiile declarative şi la termenele de declarare şi plată veţi avea în
vedere următoarele:
- Impozitul pentru veniturile din activităţi desfăşurate în baza unui contract/ convenţie civilă, se
virează la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost plătit
venitul. (art. 52 şi art. 52^1 din Codul fiscal)
- Cele două contribuţii sociale individuale se reţin şi se virează la bugetele şi fondurile cărora le
aparţin până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se datorează.(alin. (9) al
art. 296^18 din Codul fiscal)
- Pentru impozitul pe veniturile rezultate din activităţi profesionale desfăşurate în baza
contractelor/convenţiilor civile şi pentru cele două contribuţii individuale, plătitorii de venituri sunt
obligaţi să depună lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se
datorează contribuţiile, formularul 112 "Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor
sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate", aprobat prin HG nr.
1397/2010.
- Pentru impozitul pe veniturile obtinute din desfasurarea de activitati in baza unor
contracte/conventii civile, care nu genereaza venituri din salarii, de catre persoane fizice care sunt
asigurate in alte sisteme sau care au calitatea de pensionari, platitorii de venituri sunt
obligati sa depuna lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii următoare perioadei de
raportare, formularul 100 „Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat”.
Director executiv adjunct
Dr.ec. Marin Ţurlea
Virginia.
Buna ziua,

Eu am depus declaratiile pe luna ianuarie 2011, astfel:

- Decl 100 - pentru o conventie civila (o reparatie ocazionala in luna ianuarie)
platit numai impozitul pe venit

- Decl 112 - astfel:
A) presedinte / cenzor (pensionari - indemnizatie asimilata salariului) -
- am selectat sectiunea A, tip de contract de munca 3 (alte categorii de
persoane care realizeaza venituri asimilate salariilor),
- modificat nr de ore de munca la minimul admis
- programul a calculat toate contributiile contribuabil / angajator
B) contabil / ingijitor (persoane active cu carte de munca in alta parte) -
- am selectat sectiunea C - tipul de contract "18" persoane care realizeaza
venituri din conventii civile.......
- programul a calculat CAS si somaj

Cand am adaugat creantele (in prima sectiune a declaratiei) s-au calculat automat toate contributiile mai putin impozitul pe venit.
Pentru impozitul pe venit am adaugat 2 tipuri de creante:
- pentru presendinte / cenzor (impozit pe venitul din salarii - 602)
- pentru contabil / ingrijitor (impozit pe venitul din activitati profesionale in baza conventiilor civile - 616)

Surprinzator declaratia s-a validat din prima miscare =D>

Pusa pe CD (nu se accepta memory stick); si duse ambele declaratii la administratia de sector (sectorul 1). Depus, luat stampila si numar si GATA ! =D>
Toata lumea multumita, nu au spus nimic (ca sunt 2 declaratii).

Plata am facut-o prin banca in cele 2 conturi (contul pentru impozit si contul asigurarilor de stat pentru celelalte contributii).

Ma mai documentez cu privire la problema conventiilor civile versus contracte de munca. Astept un raspuns de la ITM (sper sa il primesc in intervalul legal) si apoi vom mai vedea.

O zi buna !

Dl Mereuta Mihai, presedintele Asociatiei Habitat a initiat o actiune de completare a unor formulare ce vor ajunge la guvern prin care reprezentantii asociatiilor de proprietari cer ca salariile platite de asociatii sa fie impozitate doar cu cota de 16%. Cine este interesat scanez formularul si-l transmit.

Alte discuții în legătură

Despre angajari de pensionari in functii in ap oret20 oret20 Revin cu intrebarea mea, pe acesta tema deoarece informatiile pe care le am sunt contradictorii. Ce obligatii financiare are Asociatia de Proprietari pentru ... (vezi toată discuția)
Contributii pentru venituri din contracte civile doina62 doina62 contractele de conventie civila(femeie servici,administrator,cenzor,presedinte) creaza obligativitatea de a plati doar impozitul de 16%?.Si ce declaratie se ... (vezi toată discuția)
Contributie angajator ceapraga ceapraga Administratora noastra a fost angajata cu conventie civila. In momentul de fata are contract de munca. Cenzora are contract de mandat. As dori sa stiu care ... (vezi toată discuția)