Bâzdâgania nr. 19 – Credinţele
Unu. Vrei sã fii crezut? Dovedeşte! Înainte de a ajunge avocat am învãţat cã avocatura este, dintr-un anumit unghi de vedere care priveşte importanta materie a probelor, ştiinţa practicãrii metodice a îndoielii. Pe scurt, problema dovezii, atât în viaţa de zi-cu-zi cât şi în justiţie stã astfel: orice afirmaţie trebuie însoţitã de dovada irefutabilã a adevãrului ei. Altfel, în justiţie pierzi procesul (statistic vorbind) iar în viaţa de zi-cu-zi ajungi sã crezi unele afirmaţii numai pentru cã se potrivesc cu alte afirmaţii pe care le crezi adevãrate pentru cã-ţi plac, cu toate cã sunt nedovedite.
Doi. Prezumţiile. Sã ne înţelegem: o afirmaţie nedoveditã nu este nici adevãratã, nici falsã, este doar nedoveditã. Afirmaţia nedoveditã nu are valoare de adevãr. Este neutrã din unghiul de vedere al adevãrului. Va primi o valoare, un “+” sau un “-“ dupã dovadã. Insa nu este bine sã presupui fãrã nicio dovadã cã lichidul care miroase a alcool din paharul din faţa ta este alcool etilic pentru cã s-ar putea sã fie alcool metilic şi sã fie ultimul lucru pe care-l bei înainte de a orbi şi a intra în comã. Dacã aţi prins ideea trec mai departe.
Trei. Asimetria din realitate. Pot sã afirm absolut orice. Pot zice cã Putin este un extraterestru malefic? Sigur cã pot. Pot zice cã … Desigur. Pot sã dovedesc orice? Nici mãcar în vis. Mulţimea afirmaţiilor care se pot face este mult mai întinsã decât mulţimea dovezilor care pot fi aduse în sprijinul afirmaţiilor fãcute. Pânã şi mincinoşii ştiu asta. De aceea, încã de pe vremea când strãmoşii noştri se ridicaserã pe labele dinapoi şi vânau în savana africanã, au ajuns la adevãrul cã orice afirmaţie nedoveditã poate fi respinsã exact în acelaşi fel, printr-o altã afirmaţie nedoveditã egalã şi de sens contrar.
Patru. Prezumţiile legale. În drept, pentru a corecta anumite probleme care conduc la consecinţe absurde sau vãdit nedrepte legiuitorii din toate timpurile au instituit prezumţii, adicã afirmaţii împotriva cãrora fie nu se poate face nicio dovadã (în drept le zicem prezumţii absolute), fie afirmaţii presupuse ca adevãrate pânã la proba contrarã (în drept le zicem prezumţii relative). Folosul adus de aceste prezumţii în funcţionarea sistemului de drept este greu de estimat însã, oricum am privi problema, este uriaş. Dreptul, ca sã fie drept, nu poate funcţiona fãrã prezumţii. Altfel, ar trebui sã dovedesc tot felul de lucruri care deşi sunt foarte probabil adevãrate, pot fi greu de dovedit (gândiţi-vã cã ar trebui sã faceţi dovada cã sunteţi de bunã credinţã atunci când cumpãraţi ceva, etc.)
Cinci. Prezumţiile din realitatea de zi-cu-zi. Însã pentru cercetarea realitãţii astfel de prezumţii cum sunt cele din drept prin care presupunem ceva ca fiind adevãrat fãrã nicio dovadã nu au nicio valoare. De fapt, greşesc, prezumţiile au valoare şi în viaţa de zi-cu-zi, însã una negativã. Cu cât o persoanã foloseşte mai multe astfel de prezumţii pentru “cercetarea realitãţii” cu atât este, de fapt, mai ruptã de realitate. Uneori este bine sã fie aşa pentru cã realitatea poate fi al naibii de urâtã (Amintiţi-vã de filmele “La vita e bella!” sau "Viata lui Pi"), însã, înafarã de cazuri exreme, folosirea unui numãr prea ridicat de astfel de prezumţii si fictiuni comod si aleator ajustabile, mai ales din cele absolute, care nu permit dovada, în viaţa de zi-cu-zi te pot transforma într-un fel de lunatic convins cã universul a fost fãcut în 6 zile de un tip cumsecade care deşi este un fel de Giga-Superman, atotputernic şi omniscient si se opune cu înverşunare unui tip rãu şi cam prost nu se descurcã cu problema gestionãrii rãului produs de tipul-rãu-şi-abject motiv pentru care noi, copiii preferaţi ai tipului bun, suntem chinuiţi de tipul-rãu etc; cã lumea este condusã de o conspiraţie mondialã care ascunde contactele secrete dintre guverne şi extratereştrii şi foloseşte vaccinurile ca sã provoace cât mai multe cazuri de autism; cã liderii planetari conspirã şi implanteazã cipuri cu care controleazã oamenii … etc. Orice.
Şase. Ce-i greşit în privinţa prezumţiilor din realitate? În lege prezumţia este o consecințã pe care legea sau judecătorul o trage dintr-un fapt cunoscut spre a stabili un fapt necunoscut. Aşadar, logic şi legal pentru a prezuma un fapt ca fiind adevãrat trebuie sã exite o legãturã logicã cu un alt fapt dovedit ca adevãrat. Prezumţia cã Osho era Baghvan nu are nicio legãturã logicã cu vreun fapt dovedit. Este o simplã afirmaţie. La fel ca o mulţime de alte afirmaţii.
Şapte. Sinergia faptelor. Pus astfel în luminã, ancorat în sinergia faptelor, recursul la logica-de-bun-simţ nu eludeazã meandrele concretului. Glumesc, desigur. Însã parafraza dupã “titanul” gândirii filosofice româneşti (Da, chiar am pus cuvantul “titan” între ghilimele) este oarecum îndreptãţitã. Pentru cã teoria este doveditã a fi adevãratã şi doar practica este greşitã vãtãmarea unei persoane fãcutã de un chirurg se numeşte malpraxis; pentru ca teoria nu este dovedita aceeaşi vãtãmare fãcutã de unul care crede în şi solicitã intervenţia forţei esoteric-transcedentale pentru reuşita operaţiei este escrocherie. Faptul de a susţine cã existã forţe sau fiinţe sau entitãţi dincolo de posibilitatea dovezii produce un rãu social major pentru cã deschide în faţa copiilor o poveste care poate fi frumoasã dar nu duce nicãieri iar binele minor fãcut de astfel de poveşti poate fi produs mai uşor pe altã cale.
~ final discuție ~