avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 863 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Codul rutier, contravenţii şi ... Declarat vinovat de agentul de circulație ...
Discuție deschisă în Codul rutier, contravenţii şi probleme conexe

Declarat vinovat de agentul de circulație deși toatã lumea mã considerã nevinovat

Bună ziua!
Am avut ghinionul să am un accident de circulație, doar cu pagube materiale, în care deși mă consideram 100% nevinovat, m-am trezit cu surpriza că sunt declarat vinovat de agentul care nu era la fața locului în momentul accidentului. Nefericirea s-a întâmplat astfel:
Circulam regulamentar pe un drum cu o bandă pe sens și am semnalizat stânga cu intenția de a vira pe un drum secundar. M-am asigurat. Din față nu venea nici o mașină, iar în spate era un logan care semnaliza tot stânga cu intenția de a vira pe același drum. În timp ce executam manevra la stânga (trecusem peste axul drumului cu aproximativ 1/2 m) am zărit cu coada ochiului o mașină care se angajase în depășire cu viteză destul de mare. Am frânat instinctiv, iar "bizonul" a făcut o manevră de evitare a mea prin stânga, acroșându-mă cu partea lui dreaptă, s-a redresat și a revenit apoi pe sensul normal de mers și oprindu-se la o distanță considerabilă.
Ne-am dat jos din mașini, nu ne-am înțeles asupra culpei și am sunat la 112. Aceștia m-au îndrumat spre secția de poliție datorită absenței victimelor.
Șoferul mașinii din spatele meu, care probabil a văzut mai limpede faptele a oprit și m-a asigurat că celălalt participant la accident e de vină și mi-a lăsat nr. de tel. pentru orice eventualitate.
Am plecat spre secția de poliție și încă de la ajungerea mea acolo agentul care se ocupa de caz fără să vadă prea multe dovezi mi-a sugerat să fac înțelegere amiabilă că e mai bine. Am crezut inițial că vorbește cu celălalt șofer, dar ..... nu. Am rămas stupefiat ...... Am încercat să aflu pe ce se bazează când mă declară vinovat, și mi-a motivat faptul că se bazează pe urmele de pe mașini (a mea stânga față, a celuilalt dreapta și mai mult spate, pe portieră). I-am explicat agentului că a făcut o manevră de evitare și din acea cauză a fost lovit mai mult în spate, dar nu l-am convins. Am solicitat să vină și martorul (șoferul mașinii din spatele meu) dar nu l-a interesat pe domnul agent. Totuși l-am sunat și a venit omul destul de repede la poliție. I s-au pus câteva întrebări, dar domnul agent nu a fost interesat, deși îmi susținea cauza și i-a spus să plece fără măcar o declarație scrisă.
M-am ciondănit puțin cu domnul polițist pentru că nu mă lăsa să dau niște telefoane să mai aflu o părere și pentru că iî cam dicta celuilalt ce să scrie în declarație și la sfârșit am specificat pe procesul verbal că nu dau asigurarea celuilalt, că nu sunt de acord cu măsura luată și că mă consider nevinovat.
În procesul verbal este trecut faptul că nu m-am asigurat la efectuarea manevrei la stânga și conform art 108/1/b/3 și 100/2 am primit 4 puncte amendă și 3 puncte penalizare.
Menționez faptul că eram în mașină cu soția și cu cei doi copii ai noștri iar celălalt conducător auto cu soția acestuia.
Toate mențiunile de mai sus le-am făcut și în declarația de la poliție, mai puțin faptul că martorul a venit la poliție și nu i s-a luat declarație scrisă.
Vă rog, dacă puteți, să-mi spuneți dacă conform codului rutier sunt eu vinovat și să mă sfătuiți cum să procedez.
Vă mulțumesc anticipat!!!!
cyan a scris:


Cu toate ca exista cutuma cu "e vinovat ala din spate"! Iar chestia cu cutuma asta cred ca vine de la faptul ca cel din spate are o mai mare "vizibilitate" a situatiei, poate sa anticipeze mai bine decat cel care se afla in plin proces de schimbare a directiei de mers prin viraj.


Nu e chiar o cutumă și în nici un caz nu vine din faptul că cel din spate are o vizibilitate mai bună.

De regulă vinovăția celui din spate se constată conform prevederilor art. 51 din OUG nr. 195/2002, privind circulația pe drumurile publice, conform cărora „conducătorul unui vehicul care circulă în spatele altuia are obligaţia de a păstra o distanţă suficientă faţă de acesta, pentru evitarea coliziunii”

În speța de față nu e incident acest articol deoarece un vehicul care depășește nu circulă în spatele altuia, deci nu se pune problema de a se aplica acea „cutuma” despre care se tot vorbește.

În mod sigur cel care a efectuat virajul la stânga avea obligația să se asigure că din spate nu vine nimic, nefiind suficient doar să semnalize, cu atât mai mult cu cât în spatele lui mai era oprit un alt auvehicul, care putea semnaliza sau nu, sau putea să nu-i funcționeze semnalizatorul din spate, sau ar mai fi putut fi și alte împrejurări pentru care cel care depășea să nu fi avut cum să anticipeze intenția celui care intenționa să vireze la stânga.

Cu privire la audierea martorului de către agentul constatator, aceeastă practică nu este una obișnuită. În procesele verbal de contravenție există menționați doar martori asistenți, atunci când e obligatoriu și foarte rar sunt menționați martori oculari la cele consemnate, pentru smplul fapt că agentul constatator nu are obligația de strânge dovezi cu privire la fapta constatată, cu excepția celor la regimul vitezei, unde avem prevederi speciale prin care constatarea acelor fapte se face cu mijloace tehnice omologate care asigură înregistrarea video.

Singura șansă este de a solicita încuviințarea probei cu martorul respectiv în fața instanței, dar până acolo mai este cale lungă.
Ultima modificare: Sâmbătă, 19 Aprilie 2014
Patrick_, utilizator
hotumattua a scris:


Din tot dialogul acesta se pare ca, intr-adevar, este vorba despre acel \"blind spot\", dintre \"oglinda\" si \"coada ochiului\". L-am sesizat si eu, era sa iau si eu plasa, marimea lui depinde de geometria masinii; probabil ca la masini mai pricopsite este inexistent.
Exista un principiu de drept: audiatur et altera pars. De aceea, ce m-a surprins neplacut la initiatorul forumului, este ca nu ne spune ce a declarat si cealalata persoana implicata in accident. Cum in orice minciuna exista si un dram de adevar, declaratia acestuia ne-ar fi ajutat sa ne facem o idee mai apropiata de adevar.




Nu cunosc cu certitudine ce a declarat cealaltă persoană implicată în accident, dar câteva lucruri le pot spune sigur în dialogul următor petrecut în secția de poliție:
"- Agentul către bizon: Ia spuneți domnu X domnul din față a semnalizat sau nu?
- Bizonul: Nu.
- Agentul către bizon: Păi scrieți domnule X în declarație!!!
- Agentul către bizon: Dar între dumneavoastră și domnul (eu) era o altă mașină?
- Bizonul: Nu.
- Agentul către bizon: Haideți domnule X .... păi scrieți tot ... !!!!!!
- Eu către agent: Păi ce faceți domnule agent îi dictați declarația !!!!!!!!!!!!!! Lăsați-l să scrie el ce s-a întâmplat!!!!!!!
- Agentul către mine: Nu-i dictez nimic, nu vedeți că-i pun doar întrebări? Mă asigur că are declarația completă.
- Eu către agent: Păi mie mi se pare că-l ajutați să completeze declarația ..... vă rog să nu-i mai dictați!!!!
- Agentul către mine: Păi vă ajut și pe dumneavoastră ..... se uită pe declarația mea și spune: Ați ajuns la finalul declarației și nu ați terminat de scris ????? Trebuie să vă încadrați în formular !!!!!
- Eu către agent: Păi dacă e nevoie îmi mai dați o foaie sau voi scrie și pe spate (pe partea unde se făcea schema).
- Agentul către mine: Nu, nu, nu se poate, trebuie să vă încadrați în formular !!!! (oricum terminasem declarația) Ca să mă ajute .... Ați trecut în declarație că nu ați consumat alcool nici dvs nici dl X?
- Eu către agent: Nu. Voi trece.
După aceea nu a mai dictat/ întrebat nimic."
Acesta a fost dialogul din secția de poliție din care eu îmi pot da seama ce a scris dl. X în declarație. Și mai știu că motiva faptul că el era în depășire și eu am intrat în el.
Cea ce am vrut să subliniez prin dialogul de mai sus este faptul că agentul l-a ajutat pe față pe dl X să completeze declarația și îmi pare rău că nu am scris asta în declarația mea sau în procesului verbal.
Referitor la dovezile existente, urma de impact de pe portiera dreapta spate a mașinii d-lui X este de formă alungită și la fel de afundată pe toată lungimea ei ceea ce conform legilor fizicii arată faptul că s-a "zgâriat" de mine și nu l-am lovit eu. Dacă aș fi intrat eu în el în timp ce era în depășire îl izbeam și rămânea pe portieră o înfundătură aproximativ circulară. Aceste lucruri cred eu că îmi confirmă spusele și anume faptul că atunci când l-am văzut venind (fiind deja în intersecție cu cel puțin 1/2 m) am frânat și dl. X a încercat să mă ocolească prin stânga făcând o buclă, dar nu a reuși și m-a acroșat astfel.
Vă mulțumesc!
Un PAȘTE fericit tuturor!!!

Ultima modificare: Sâmbătă, 19 Aprilie 2014
do_rulik81, utilizator
"Cutuma" respective este si norma, chiar de interzicere a depasirii altei masini in intersectia cu un drum....mai mult, atunci cand se semnalizeaza o depasire sau efectuarea unui viraj la stanga, masina care circula in spatele celei ce se angajeaza in depasire are obligatia sa se asigure ca si ea poate efectua in siguranta depasirea si ca nu dubleaza pe cel ce deja este angajat in depasire....toate astea coroborate cu neatentia celui de-al treilea autovehicul care circula din spate, il exonereaza pe cel care s-a angajat in virajul pe un alt drum din stanga, acesta avand prioritate in efectuarea oricarei manevre pe drumul principal, daca nu ii venea din fata nici o masina caruia trebuia sa ii acorde prioritate de dreapta!
Nu stiu in dreptul carei intersectii dirijate exista permisiunea de depasire, sincer, prin stanga. Atat in localitate cat si in afara. As fi tare curioasa ca sa vad o astfel de intersectie.
AVLIL a scris:

Nu stiu in dreptul carei intersectii dirijate exista permisiunea de depasire, sincer, prin stanga. Atat in localitate cat si in afara. As fi tare curioasa ca sa vad o astfel de intersectie.


Dacă considerați intersecția unui drum principal cu un drum secundar care are un semn de cedare a trecerii sau un stop intersecție dirijată, atunci sunt destul de multe, atât în localitate, cât și în afara localității ....

Alte discuții în legătură

Accident pe linie tramvai costi84 costi84 Buna ziua, Va rog sa ma ajutati cu un raspuns pentru urmatoarea situatie:astazi, mergand pe un drum cu 2 benzi pe sens, la mijloc linie de tramvai in ambele ... (vezi toată discuția)
Tamponare - viraj la stanga, depasire coloana fjt1 fjt1 Buna ziua Circulam in afara localitati pe un drum cu 2 benzi o banda pentru fiecare sens, ploaie, m-am asigurat din timp am semnalizat cu mai mult de 100m am ... (vezi toată discuția)
Accident rutier - cine este vinovat? cicidaniela cicidaniela buna ziua as dori sa stiu daca sunt vinovat sau nu si cum pot sa demonstrez ca nu sunt vinovat multumesc, fapt : ma aflam pe DN1, sosea cu o banda pe ... (vezi toată discuția)