avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 880 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Codul rutier, contravenţii şi ... Declarat vinovat de agentul de circulație ...
Discuție deschisă în Codul rutier, contravenţii şi probleme conexe

Declarat vinovat de agentul de circulație deși toatã lumea mã considerã nevinovat

Bună ziua!
Am avut ghinionul să am un accident de circulație, doar cu pagube materiale, în care deși mă consideram 100% nevinovat, m-am trezit cu surpriza că sunt declarat vinovat de agentul care nu era la fața locului în momentul accidentului. Nefericirea s-a întâmplat astfel:
Circulam regulamentar pe un drum cu o bandă pe sens și am semnalizat stânga cu intenția de a vira pe un drum secundar. M-am asigurat. Din față nu venea nici o mașină, iar în spate era un logan care semnaliza tot stânga cu intenția de a vira pe același drum. În timp ce executam manevra la stânga (trecusem peste axul drumului cu aproximativ 1/2 m) am zărit cu coada ochiului o mașină care se angajase în depășire cu viteză destul de mare. Am frânat instinctiv, iar "bizonul" a făcut o manevră de evitare a mea prin stânga, acroșându-mă cu partea lui dreaptă, s-a redresat și a revenit apoi pe sensul normal de mers și oprindu-se la o distanță considerabilă.
Ne-am dat jos din mașini, nu ne-am înțeles asupra culpei și am sunat la 112. Aceștia m-au îndrumat spre secția de poliție datorită absenței victimelor.
Șoferul mașinii din spatele meu, care probabil a văzut mai limpede faptele a oprit și m-a asigurat că celălalt participant la accident e de vină și mi-a lăsat nr. de tel. pentru orice eventualitate.
Am plecat spre secția de poliție și încă de la ajungerea mea acolo agentul care se ocupa de caz fără să vadă prea multe dovezi mi-a sugerat să fac înțelegere amiabilă că e mai bine. Am crezut inițial că vorbește cu celălalt șofer, dar ..... nu. Am rămas stupefiat ...... Am încercat să aflu pe ce se bazează când mă declară vinovat, și mi-a motivat faptul că se bazează pe urmele de pe mașini (a mea stânga față, a celuilalt dreapta și mai mult spate, pe portieră). I-am explicat agentului că a făcut o manevră de evitare și din acea cauză a fost lovit mai mult în spate, dar nu l-am convins. Am solicitat să vină și martorul (șoferul mașinii din spatele meu) dar nu l-a interesat pe domnul agent. Totuși l-am sunat și a venit omul destul de repede la poliție. I s-au pus câteva întrebări, dar domnul agent nu a fost interesat, deși îmi susținea cauza și i-a spus să plece fără măcar o declarație scrisă.
M-am ciondănit puțin cu domnul polițist pentru că nu mă lăsa să dau niște telefoane să mai aflu o părere și pentru că iî cam dicta celuilalt ce să scrie în declarație și la sfârșit am specificat pe procesul verbal că nu dau asigurarea celuilalt, că nu sunt de acord cu măsura luată și că mă consider nevinovat.
În procesul verbal este trecut faptul că nu m-am asigurat la efectuarea manevrei la stânga și conform art 108/1/b/3 și 100/2 am primit 4 puncte amendă și 3 puncte penalizare.
Menționez faptul că eram în mașină cu soția și cu cei doi copii ai noștri iar celălalt conducător auto cu soția acestuia.
Toate mențiunile de mai sus le-am făcut și în declarația de la poliție, mai puțin faptul că martorul a venit la poliție și nu i s-a luat declarație scrisă.
Vă rog, dacă puteți, să-mi spuneți dacă conform codului rutier sunt eu vinovat și să mă sfătuiți cum să procedez.
Vă mulțumesc anticipat!!!!
silviu_n a scris:


Domnule, cum puteti sustine asa ceva, masina d-lui X circula cu usa deschisa, sau se deplasa lateral, cum sa va loveasca cu usa dreapta spate??? Nu realizati ca dvs l-ati acrosat, in momentul in care ati schimbat directia de mers, lovindu-l in portiera? Urma care a ramas ar fi fost „aproximativ circulara” daca el ar fi stationat dar, fiind in miscare, urma este continua pana la spatele masinii.

Dinamica accidentului a fost urmatoarea:

Domnul do_rulik81, urmand sa efectueze un viraj la stanga, cu cca 50-100 m inainte de intersectie, se asigura, constatand ca din fata nu circula niciun autovehicul iar in spatele sau circula un alt autovehicul care, de asemenea, semnaliza intentia de a vira (sau de a depasi, nu cunoastem acest lucru) si semnalizeaza intentia de a vira. In momentul in care patrunde in intersectie, dl do_rulik81 incepe manevra de a vira la stanga, fara a se asigura ca poate efectua manevra in siguranta, lovind autovehiculul d-lui X, aflat in depasire, in portiera dreapta spate. Acesta este si momentul in care il zareste „cu coada ochiului”, intrucat autovehiculul intrase deja in raza lui vizuala.


Domnule, dumneavoastră sunteți într-o mare eroare. După părerea dumneavoastră nici un argument nu are relevanță ...... are relevanță doar ce credeți dumneavoastră. Ce legătură are mersul cu ușa deschisă???????? Sau lateral???????
Dumneavoastră nu aveți capacitatea de a vă imagina cele întâmplate, dacă ați avea măcar răbdarea să citiți cele relatate de mine ați vedea că e posibilă acroșarea mea cu portiera dreapta spate. Îmi pare rău că nu vă pot atașa un desen ....
Luați 2 obiecte dreptunghiulare, simulați mișcările relatate de mine și veți vedea că e posibil.....
Tot pentru simulare, urcați-vă în mașină, mergeți cu 50 km/h și frânați brusc. Veți vedea că vă opriți în max 5 m. Domnul x s-a oprit după vreo 40.
Dar, ȘTIU pentru dumneavoastră nu are relevanță nici viteza cu care circula dl X .......
Ba vă spun eu că are ......
Din această cauză l-am văzut în ultimul timp .....
Dar încă o dată, pentru dumneavoastră nu are importanță, contează doar că trebuia să mă asigur și să recunosc că sunt vinovat .... iar cel care a depășit nu avea nici o obligație ......
silviu_n a scris:

Uitati ce prevede art. 54 din OUG 195/2002:


Sa luam de bun ce considerati dvs. ca @do_rulik81 este vinovat ptr ca nu s-a asigurat.

Acest articol pe care il citati se aplica sau nu si in cazul dlui X?

Doar si dl X a executat o manevra de schimbare a directiei de mers prin efectuarea depasirii!

Nu era si el obligat "sa se asigure ca o poate face fara sa perturbe circulatia sau sa puna in pericol siguranta celorlalti participanti la trafic".

Considerati ca numai @do_rulik81 este vinovat de producerea accidentului.
1. X nu are absolut nicio vina?
2. A intrat in depasire intr-o intersectie, avea sau nu avea voie?
3. Era obligat conf. art. 54 pe care il citati X sa se asigure sau nu?
4. A existat un martor. Nu a fost luat in considerare de politist ptr ca el nu efectueaza "cercetari". Dar analizare imprejurarilor producerii accidentului nu inseamna "cercetate", daca exista martori care pot descrie accidentul de ce sa nu fie luat in seama? Daca murea unul martorul era luat in seama?

Majoritatea il "apara" pe @do_rulik81, dvs. impreuna cu agentul de politie sunteti singurii care il considerati vinovat de producerea accidentului.
Ramane ca judecatorul sa decida daca doar unul este vionvat sau ambii conducatori auto sint vinovati.

Ca urma era circulara, rombica, elipsoida nu are importanta, impactul intre doua vehicule poate avea diverse forme geometrice, bineinteles si forme neregulate.:)
Ultima modificare: Luni, 21 Aprilie 2014
cyan, moderator
In cazul lui X se aplica art.45:
§ 3. Depasirea
ART. 45
[...]
(2) Conducatorul vehiculului care se angajeaza in depasire trebuie sa se asigure ca vehiculul care circula in fata sau in spatele lui nu a initiat o asemenea manevra.
(3) Atunci cand prin manevra de depasire se trece peste axa care separa sensurile de circulatie, conducatorii de vehicule trebuie sa se asigure ca din sens opus nu se apropie un vehicul si ca dispun de spatiu suficient pentru a reintra pe banda initiala, unde au obligatia sa revina dupa efectuarea manevrei de depasire.


1. Sa spunem ca X nu a respectat prevederile art.118 din Regulament;
2. Daca intersectia era una dirijata (asa cum se intelege din descriere), atunci avea voie sa depaseasca;
3. Obligativitatea de a se asigura intervine la initierea manevrei. Din punct de vedere rutier, X efectua o depasire regulamentara intrucat atat din fata cat si din spate nu circulau alte vehicule. Accidentul s-a produs cand X se afla (deja) in depasire iar do_rulik81 a initiat virajul la stanga;
4. Agentul constatator a stabilit, pe baza declaratiilor celor implicati, ca do_rulik81 nu s-a asigurat la schimbarea directiei de mers, acrosand autoturismul aflat in depasire. Asupra procesului verbal de contraventie, initiatorul are dreptul sa faca plangere contraventionala. Petentul poate aduce martori sau poate solicita expertiza tehnica.


Logica (cu care eu nu sunt de acord) acestui topic ar fi urmatoarea (cred ca este si un principiu de drept, dar eu, neavand studii juridice, n-as putea sa il enunt):
Dvs sunteti la volanul propriului autoturism, oprit la semafor, cand sunteti lovit din spate de un sofer neatent. Din nefericire (neglijenta, lipsa de bani, timp, etc), dvs circulati cu ITP-ul (sau RCA-ul) expirat, fapt ce contravine art.10 din Codul rutier:
ART. 10
(1) Este interzisa circulatia pe drumurile publice a vehiculelor care nu corespund din punct de vedere tehnic, a celor al caror termen de valabilitate a inspectiei tehnice periodice a expirat, precum si a celor neasigurate pentru raspundere civila pentru caz de pagube produse tertilor prin accidente de circulatie.

Acest fapt va face vinovat de producerea accidentului, pentru ca dvs nu aveati voie sa circulati, de fapt, pe drumurile publice?

Eu ii doresc initiatorului succes in demersul in justitie, desi il consider incorect si sortit esecului, iar mie imi doresc sa nu il intalnesc in trafic. O saptamana buna va doresc!
Chiar daca era intersectie dirijata nu avea voie sa initieze o manevra de depasire deoarece cel din fata lui (martorul) semnalizase si el intentia de schimbare a directiei de drum.

Nu ramane decat sa aflam deznodamantul dupa postarea hotararii judecatoresti definitive in cazul in care @do_rulik81 va depune contestatie si ne va tine la curent cu desfasurarea procesului.

O saptamana la fel de buna si vorba francezului "Drive safely!" :)
silviu_n a scris:
In plus, intersectiile cu un drum secundar sunt intotdeauna semnalizate, fie pe drumul principal cu semnul corespunzator (intersectie cu drum fara prioritate),fie pe drumul secundar se afla instalat semnul de „cedeaza trecerea” sau „stop”, dupa caz. Asadar, aceste intersectii sunt dirijate iar in intersectiile dirijate depasirea este permisa.


N-a discutat nimeni ca intersectia ar fi fost nedirijata, in afara de dv. In intersectia dirijata, singura de care noi vorbim, depasirea auto care fac stanga se face prin partea lor dreapta.

Atunci cand raspundeti cuiva, ajuta sa cititi intrebarea, caci daca eu intreb despre intersectii dirijate si-mi raspundeti despre cele nedirijate ca atat atentie imi dati, asta nu ajuta cu nimic pe nimeni.
Care este ideea sa incercati sa dovediti ceea ce nu se poate dovedi pe un forum, nu stiu, cert e ca nu avem date suficiente pentru a da un verdict, desi dv. il aveti deja formulat si de neclintit.

:offtopic: Aici incercam sa il ajutam pe cel care scrie aici cu sfaturi; daca staful dv. e sa nu faca plangere, ok, dar nu e scopul forumului sa ii aratati ce sofer bun sau rau este, caci aceste remarce personale contravin Regulamentului de postare in prezentul forum.

Va multumesc pentru intelegere.

Alte discuții în legătură

Accident pe linie tramvai costi84 costi84 Buna ziua, Va rog sa ma ajutati cu un raspuns pentru urmatoarea situatie:astazi, mergand pe un drum cu 2 benzi pe sens, la mijloc linie de tramvai in ambele ... (vezi toată discuția)
Tamponare - viraj la stanga, depasire coloana fjt1 fjt1 Buna ziua Circulam in afara localitati pe un drum cu 2 benzi o banda pentru fiecare sens, ploaie, m-am asigurat din timp am semnalizat cu mai mult de 100m am ... (vezi toată discuția)
Accident rutier - cine este vinovat? cicidaniela cicidaniela buna ziua as dori sa stiu daca sunt vinovat sau nu si cum pot sa demonstrez ca nu sunt vinovat multumesc, fapt : ma aflam pe DN1, sosea cu o banda pe ... (vezi toată discuția)