Eu sunt impotriva controalelor exagerate, a controalelor de rutina, fara motiv... a oricarei activitati a persoanelor juridice sau fizice.
Am fost oprit acum cativa ani buni in trafic de politie. Intreb care este scopul opririi, ce s-a intamplat... si mi se spune ca "e un control de rutina". L-am trimis la regulament, am bagat in viteza si-am plecat cu masina.
Ganditi-va cum se bloca activitatea unui magazin cand intrau doi comisri de la garda financiara in control fara nici un motiv. Practic, fara a avea vreo abatere, se inchidea pravalia cateva ore sau o zi intreaga. In acest timp pierderea era a firmei, a clientilor si a statului.
Ceea ce solicitati aici, controlul, auditul obligatoriu anual al asociatiilor de proprietari, nu este prevazut nici macar la persoanele juridice ce au activiatati mai riscante: baruri, jocuri de noroc, comercializarea tigarilor, a armelor, a medicamentelor... Riscuri pentru multe categorii de oameni, pentru multi oameni si nu numai pentru cei ce lucraeaza efectiv in aceste domenii.
Ori activitatea unei asociatii de proprietari, poate afecta, in bine sau in rau, situatia membrilor acelei asociatii si nu a altor categorii, bresle, salariati, consumatori...
Iar legea 230/2007 este permisiva in sensul efectuarii verificarilor financiar contabile si a verificarii intregii activitati a asociatiei. Cei interesati pot face verificarea prin participarea la gestionarea asociatiei din pozitia de simplu membru, cenzor, presedinte, membru in comitet... Pot angaja experti de la CECCAR sa faca verificari punctuale, cu obiective clare.
Membrii asociatiei de proprietari interesati de buna gestionare a acesteia pot participa la activitatea si verifica orice document al asociatiei.
De ce trebuie sa ne oblige vreo lege sa ne verificam cand o putem face fara obligatie!?
Eu cred ca un membru al asociatiei nu poate sa-si doreasca asemenea obligatii decat daca nu vrea sa priceapa, nu vrea sa cunoasca legislatia, daca are ura, suparare personala pe cei alesi sa gestioneze asociatia...
Eu nu vad ce vecini ar accepta sa faca parte din comitetul executiv, sa fie presedinte, stiind ca vor fi vizitati, anchetati ori vor trece de cateva ori pe an pragul unor institutii ca ITM, Sanepid, DNA, ANAF si altele la care se face referire in mesajele de mai sus.
Atentie sa nu cumva sa vi se indeplineasca ceea ce va doriti!:coffee:
@Adriantot,
Buna ziua! Va multumesc pentru atentia acordata subiectului, pt.timp alocat!
Discutam. Ne spunem parerea, parerile. Sunt o mie de asociatii, o mie de cazuri. O singura lege, multe interpretari. Zeci, sute de asociatii neverificate zeci de ani de nimeni. De ce sa nu ne spunem parerea? Considerati corect sa fie presedinte, ales de cativa vecini, cel ce nu stie sa scrie trei fraze? Omul acela manageriaza o asociatie. Daca nu exista alta persoana in asociatie care doreste a fi presedinte, sau cenzor, de ce Legea nu permite, sau nu mentioneaza expres, ca aceste functii foarte importante pot fi si ele \\"externalizate\\", ca si activitatea de administrare?
De ce sa fie functii onorifice, nesalarizate dar si fara raspundere si sa nu fie posturi/ functii remunerate, dar cu raspundere. De ce Legea lasa loc de interpretari si cand acel presedinte trebuie sa raspunda de ceva, de orice, invoca faptul ca nu este platit, nu-l intereseaza!
Concret!
Functii ca presedinte al unei asociatii, cenzori sa fie remunerate, sau aceea persoana sa dea o declararie scrisa ca refuza suma oferita de Adunarea Generala a Proprietarilor, dar sa raspunda pentru tot ceea ce semneaza: OP, Decizii, Hotarari! Cenzorii sa fie persoane care, remunerati fiind, sa se implice in verificarea activitatii. Sa fie Comisie de cenzori, ori din cadrul asociatiei, daca sunt persoane care sa fi terminat studii economice, sau au macar cunostinte minime despre matematica si economie, aritmetica. Verificarea activitatii administratiei este o functie cu activitate luna de luna, nu din cand in cand! Sa solicite, sa aiba acces la fisierele cu modalitatile de calcul, sa vada facturile luna de luna!
Concluzia!
Daca din asociatie nu se obliga nimeni sa participe activ la buna derulare a activitatii, la gestionarea a cateva zeci de miliarde de lei, anual, atunci sa se externalizeze si functiile de presedinte si cenzor. Hotararile se iau in Adunarile Generale, care stim...ce cvorum au! Comitetul executiv este de fapt: un grup de vecini buni. Se vad des, la o bere, prietenii de familie, semneaza dupa ce pun tara la cale, ca buni prieteni, cumetri, cumnati! Raman functiile executive: presedinte/ vicepresedinte, cenzori-comisie, administrator!
Orice Adunare Generala a Proprietarilor/Locatarilor va vota \\"competenta\\"!
Ramane ca Legea 230 \\"sa dea voie\\" ca managerul blocului si cenzorii, ca si administratorul sa fie \\"servicii prestate, externalizate\\", daca in interiorul asociatiei: sunt numai pensionari, sunt persoane ocupate, sunt persoane cu \\"conflic de interese\\", sunt persoane care nu stiu, nu vor sau nu pot (scrie, macar), dar, care vor sa fie si la ei ca la altii (alte asociatii), bine-zi de zi, luna de luna!
Nimeni nu vorbeste despre controale de rutina, fara motiv. Eu nu am precizat asa ceva, cititi va rog comentariile mele.
Da, Legea spune, permisiv. Daca legea ar spune \\"se predau situatiile activ/ pasiv, luna de luna si la sfarsitul exercitiului financiar sa fie insotite de un raport de expertiza\\" ar fi rau?
Prea costisitor pentru cine? Cei interesati, suntem toti, noi toti proprietari/ locatari! Cine are timp de sedinte, cate sedinte si reconvocari la convocari, cu cvorum, la orice ora sau zi din saptamana, sau luna din an, sa ne punem de acord ca vrem ceva, orice!? Niciodata! Se fura locatarii intre ei, dispar covoare scoase pe casa scarii, biciclete din fata usii, flori de apartament cu ghivece mari, orice, si becul si senzorul din fata usii atunci cand un \\"domn\\" se muta, probabil pe considerentul \\"l-am platit, este al meu\\"!
De ce vedeti asa lucrurile? Care este motivul de speriat? De ce sa nu verifice ITM-ul si firmele acestea, asociatiile, macar la sfarsitul anului? De ce sa se sperie cineva daca are 5 angajati, sau 2 angajati si trei prieteni \\"gospodari\\" care iau si ei un banut cinstit, ca doar nu fac munca gratis, mai schimba si ei un bec, mai toarna o alee. Aceea persoana este pfa, emite factura? Acele cheltuieli sunt legale? Aaa \"note de mana\" inca, pana cand?
Aceea verificare a cuiva de la protectia si sanatatea in munca a facut-o vreodata cineva la asociatii? Nu cred. Exista toalete ecologice din loc in loc, sau la fiecare asociatie pentru personalul de serviciu? Daca omul acela personal de serviciu, batran, pensionar, sau femeie, munceste, pazeste usa de la intrare 8 ore, ii pasa cuiva, presedintelui, comitetului executiv? Incropim. Un administrator, spune familia sa, a decedat la domiciliul sau, dar vorbind cu locatarii unei scari, despre repartitoare. Abia se instalasera repartitoarele, locatarul nu intelegea ceva...si s-a aprins discutia, admi.suferea cu inima. A decedat. Daca se intampla la locul de munca, era accident de munca, acesta fiind pensionar, avand conventie civila, pe aceea vreme-legala, platea doar 16% impozit pe salarii, putea fi considerat accident de munca?
De ce nu vedem si partea de protectie pe care Legea 230, o poate oferi pentru: presedinte, cenzori, administratori, si nu doar pe cea de \\"speriat, controlat, verificat\\"?
Expertii contabili \\"fug de asociatii\\". Tribunalele sunt pline de procese. Locatarii/ proprietarii nu primesc raspuns la solicitari. Pana si termenele \\"7 zile\\", \\"10 zile\\", sa contesti o lista, sa ti se raspunda, sunt nerespectate de managerii asociatiei. Au mici portite. Si-au creat mici scapari. Schimba datele de afisare a listelor, invoca neridicarea corespondentei, multe!
Sunt ca si la noi in tara, blocuri vechi, cladiri rezidentiale si in alte tari.
Nu ne comparam noi cu ei, veti spune. Asa este. Nu ne uitam in gradina altora. Putem, stim ce avem de facut, aici, in conditiile noastre, pe solul nostru.
Se vor schimba lucrurile si la noi, opinia unei generatii conteaza? Nu a unei persoane, a unei generatii? Suntem generatia de dupa 89, care locuim la bloc. Se construiesc blocuri. Nu \"construim\" alte legi, dar sa le aplicam pe cele pe care le avem, adaptandu-le.
O discutie civilizata, despre viata, nu ar trebuie sa supere pe nimeni! Este, la modul general, o problema din miile de altele sesizate, citite de ani de zile peste tot, presa scrisa, online! Nimeni nu verifica asociatiile, nici macar la inchiderea exercitiului financiar!
Poate nu ar trebui sa face tot ce putem ca generatiile urmatoare sa achite doar cat consuma, sa aiba listele de plata pe tableta, sa vorbeasca cu admin sau/ si presedinte online, email, sa fie transparenta si legala activitatea asociatiilor, asa cum o distinsa moderatoare are un link foarte interesant, atasat ca mottou al domniei sale, pe acest site. Nu-i dau numele, nu am permisiunea.
Sunt zeci de asociatii foarte frumos si bine manageriate, transparent, corect, clar. Deci se poate.
Obligativitatea expertizarii anuale nu ar trebui sa sperie, ci ar fi motiv ca multi manageri de asociatii sa spuna \"vedeti, eram, suntem in regula\"! Ba, chiar motiv de renegociere a salariilor :) fie si cu 0,0xx banuti!
@MarianBratu,
Apreciez implicarea, timpul, cu respect, nu si raspunsul! Nu sunt de acord cu cele inserate.
Am observat ca sunteti contabil, sau/ si expert contabil. Felicitari. Incatata de cunostinta. Citesc siteul de foarte mult timp. Atunci cand intreb ceva, cand lansez in dezbatere o speta, ma informez, citesc, nu pierd timp punand intrebari fara rost/ sens, si de cele mai multe ori, aproape tot timpul, am primit raspunsuri avizate fie de la specialisti, moderatori, fie de la alti \\"patiti/ partasi de suferinta\\". Le multumesc si pe acesata cale, ca de fiecare data!
In primul rand, cautati alta comparatie. Cea de mai sus parca nu ar putea avea semnul egal, cu subiectul topingului. Un strop de respect, cere, siteul.
Vorbim de Legi si aplicarea lor, fata de practici si tupeu, nelege! Simplu.
Cum sa facem, ce putem face ca generatiile viitoare, imediat viitoare, nu nepotii nepotilor nostri, sa nu gaseasca dezordinea asta in miile de asociatii. Copilul prietenei mele si daca se muta la Pitesti, gaseste aceleasi \\"practici\\". Legea permite doar daca, legea este permisiva. Zece ani fara audit, fara expertiza. Sau sa auzi \\"Primaria locala a trimis o doamna draguta, a verificat daca exista administrator si a plecat, cu procesul verbal semnat, ca totul este in regula!\\"
Despre ce discutam? Fara glume, va rog frumos!
Protectia muncii, sanatatea, salarizarea Managerilor asociatiei; presedinte, cenzori-comisie, admin., transparenta deciziilor luate, dar si raspunderea, raspunderea rulajului de miliarde, cuantumul taxelor virate la stat, buna intelegere si aplicare a legii, Legilor, nu sunt de luat in deradere!
O auditare anuala, o expertizare anuala ar aduce locuri de munca pentru breasla expertilor contabili competenti, primele generatii s-ar sacrifica ce-i drept, pt dezastrul ce-l vor gasi-pe alocuri, dar urmatorii ani...incet, incet va fi mai bine! Exista si termene de prescriere. Asadar ar fi de lucru la timpul prezent, fara prea mult trecut de verificat! Pe de alta parte \\"s-ar limpezi si apele\\" la Asociatii, nu credeti? Suntem statul cu cele mai multe taxe si legi. Cunoastem.
Ce ar insemna un articol, doua in plus? Nu sunt costuri, ar fi doar beneficii in aceleasi costuri: pt. proprietari/ locatari, pt.stat, pt.experti-contabili competenti-acreditati, pt. generatiile viitoare de locuitori 'la bloc\", pt. noi toti!