handsu a scris:
Nu pot sa-mi dau seama cum este amintit Lothar Kreyssig pe o pagina cu discriminarea (?) tiganilor ? Sa inteleg ,ca legile privind discriminare nu sunt bune ?
Varga Attila spunea ca “relatiile sociale sunt ordonate, daca sunt reglementate legal”, dar aceasta constatare se refera in special la relatiile sociale conflictuale. O relatie care nu este conflictuala da nastere la o practica sociala, care nu necesita decat respectarea ei. In cazul reglementarii relatiei majoritate-minoritate avem de-a face mai degraba cu un conflict latent de alteritate care se bazeaza pe atitudinea “indiferent-binevoitoare”-in cel mai bun caz- a majoritatii fata de eforturile minoritatii de a-si pastra identitatea, in timp ce nationalitatea dominanta manifesta tendinta de inglobare definitiva, de asimilare lingvistica si culturala a minoritatii.
O doleanta naturala a minoritatilor nationale (etnice, lingvistice, religioase) este reglementarea prin lege a situatiei lor
in masura in care isi asuma si obligatiile aferente cetateniei lor (ca de aceea sasii nu sunt discriminati...). Iar in cazul etniei rrome, cred ca aici avem o reala problema.
Daca doriti, putem dezvolta abordarile juridice ale reglementarilor actuale, putem discuta problema dreptului le identitate ca drept individual sau colectiv, sau cum problema se situeaza intre drepturile omului si si drepturile de autodeterminare interna, etc. Stiati, de exemplu ca NU exista o definitie consacrata a “minoritatii nationale/etnice”, ci doar o definitie recomandata de raportul Capotorti din cadrul ONU? Iar lipsa unei definitii face mai usoara nu numai codificare conceptului, dar si eludarea responsabilitatilor…
Iar in ceea ce priveste strict acele legi speciale din sistemul de drept RO– de discriminare pozitiva – pe care le-am citat in posturile anterioare, perspectiva mea este urmatoarea: este foarte important cine a initiat aceste legi, caci stim ca Legea minoritatilor nationale face drumul de la o camera la cealalta a Parlamentului de imediat 20 de ani, iar propunerile vin din partea minoritatilor care isi asuma si obligatiile aferente cetateniei lor.
Caci daca statul reglementeaza fara a consulta doleanta minoritatii, ne aflam intr-adevar in fata unei discriminari din partea autoritatilor, insa daca acesta reglementari vin in intampinarea doleantelor minoritatii, avem de-a face cu o discriminare pozitiva, pe care majoritatea ar trebui sa o accepte ca pe un cost al unei convietuiri reciproc avantajoase (ex. mediatorii sanitari in scolile in care copilul dvs si copilul rrom isi petrec jumatate din zi in acelasi spatiu…