avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 410 soluții astăzi
Forum Discuţii diverse Discuţia la modă Dear Madonna,
Discuție deschisă în Discuţia la modă

Dear Madonna,

Va propun sa adaugati argumente pentru a o convinge pe Madonna ca in Romania tiganii nu sunt discriminati, argumente pe care le vom trimite dupa ce le vom aduna la un loc, sau le vom trimite asa cum le-am conceput fiecare aici. -daca ne este permis. Politicos, decent si fara patima, va afla ceea ce nu a stiut si cine stie...poate va reveni cu alte sentimente.
Cel mai recent răspuns: peraspera , utilizator 22:32, 16 Noiembrie 2009
Anna63 a scris:

Eu una nu am auzit tigan sa se plinga ca e discriminat.Poate ar fi bine daca s-ar intampla asta ,ar fi un semn ca vor sa se schimbe.



1. Iata cateva aspecte ale legislatiei care creeaza premisele pentru o discriminare pozitiva a etniei rrome.

ORDIN nr. 1.540 din 19 iulie 2007
privind interzicerea segregarii scolare a copiilor romi si aprobarea Metodologiei pentru prevenirea si eliminarea segregarii scolare a copiilor romi
EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 692 din 11 octombrie 2007

ART. 1
(1) Prezentul ordin are ca obiectiv prevenirea, interzicerea şi eliminarea segregării, văzută ca formă gravă de discriminare, cu consecinţe negative asupra accesului egal al copiilor la o educaţie de calitate.
(2) Pentru atingerea acestui obiectiv se interzice, începând cu anul şcolar 2007-2008, formarea claselor I şi a V-a segregate, având preponderent sau numai elevi romi.

ORDIN nr. 1.539 din 19 iulie 2007
privind normele de încadrare şi de activitate ale mediatorului şcolar
EMITENT: MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETÃRII ªI TINERETULUI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 670 din 1 octombrie 2007
ART. 1
(1) Unităţile de învăţământ preuniversitar în care se impune furnizarea serviciilor de mediere şcolară, servicii prestate de către mediatorul şcolar, vor fi identificate ca urmare a aplicării setului de criterii de tip educaţional, socioeconomic şi cultural, menţionat în prezenta metodologie.
(2) Criteriile de tip educaţional sunt următoarele:
3. şcoala este multietnică sau este o şcoală în care predomină elevi de etnie romă;
4. limba de predare este diferită de limba maternă;
5. cultura minorităţii este slab reprezentată la nivelul şcolii;
ORDIN nr. 1.529 din 18 iulie 2007
privind dezvoltarea problematicii diversităţii în curriculumul naţional
EMITENT: MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETÃRII ªI TINERETULUI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 670 din 1 octombrie 2007
ART. 2
(1) În documentele curriculare - planuri-cadru, programe şcolare, manuale şcolare, auxiliare curriculare, autorii vor include aspectele referitoare la diversitatea culturală (etnică, lingvistică, religioasă etc.), în funcţie de specificul domeniilor disciplinare.
(2) În programele şcolare vor fi incluse, în funcţie de specificul domeniilor disciplinare, obiective-cadru, obiective de referinţă, competenţe generale, competenţe specifice, teme/conţinuturi ale învăţării, activităţi de învăţare, valori şi atitudini referitoare la diversitatea culturală - etnică, lingvistică, religioasă etc.
(3) În învăţământul gimnazial şi în cel liceal, în programa pentru disciplina Istorie va fi abordată problematica istoriei tuturor minorităţilor din România.

ORDIN nr. 619 din 14 august 2002
pentru aprobarea functionarii ocupaţiei de mediator sanitar şi a Normelor tehnice privind organizarea, funcţionarea şi finanţarea activităţii mediatorilor sanitari în anul 2002
EMITENT: MINISTERUL SÃNÃTÃŢII ªI FAMILIEI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 655 din 3 septembrie 2002

ART. 1
Dezvoltarea sistemului de mediatori sanitari comunitari din cadrul comunităţilor de romi reprezintă obiectivul 2 al intervenţiei 12 - Promovarea sănătăţii femeii şi copilului la nivel comunitar - din Programul de sănătate a copilului şi familiei, conform anexei nr. 3…
ART. 2
Funcţionarea mediatorilor sanitari comunitari, angajaţi pe durata determinata, se finanţează din bugetul Ministerului Sănătăţii şi Familiei, prin fondurile alocate derulării Programului de sănătate a copilului şi familiei, titlul "Transferuri", în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului sănătăţii şi familiei şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 85/65/2002.

2. dl Premier a declarat: “Este vorba despre numarul de romani, de cetateni romani, atentie, de cetateni romani de etnie roma care constituie un grup de multe ori cu caracteristici infractionale deosebit de periculoase care se inmulteste la Roma”.

Stiti cumva care este stadiul de solutionare a sesizarii depuse in data de 21.05.2007 de catre Romani CRISS la Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD) ?

3. Intr-o comuna cu populatie majoritara rroma, X o organizatie a comunitatii religioase Y a reusit sa convinga 82% din familiile care au copii de varsta scolara, sa-si trimita copii la scoala, ne mai inregistrandu-se cazuri de abandon scolar. Aceeasi organizatie a intermediat angajarea intretinatorilor de familie in proportie de 60%, iar vanzarea de produse pe baza de alcool etilic a scazut din localitate a scazut in mod alarmant pentru micii intreprinzatori din comuna.
Vi se pare o utopie ? Daca nu, oare ce metode s-au utilizat : bau-bau sau motivarea pozitiva ?
Daca ei se considera romani si fac mare tam-tam pe aceasta tema, sunt jigniti sa fie apelati romi, tigani, de ce in aceste reglementari, ordine, se face referire la etnie? La placinte-inainte?

Ma gandesc sa organizez o grupare de persoane neglijate sau discriminate ( pe un criteriu anume) de societatea, statul roman si sa cerem drepturi "in oglinda"- echivalente cu ale romilor; o idee anterioara pe care am avut-o a fost sa ma inscriu la un partid al romilor...ca sa pot formula cereri de pe pozitia omului discriminat.
In continuarea expunerii mele anterioare si dincolo de orice analize gramaticale ale oximoronului “discriminare pozitiva”, sau ale experientei sterilizarii coercitive ale femeilor de etnie roma(cazuri extreme, care au dus la Rezolutia Parlamentului European privind situatia romilor in UE, urmata de programe de finantare a incluziunii), va voi da un exemplu din experienta mea de dascal, un exemplu care sa ilustreze atitudinea copiilor fata de problema:

Desi listat in majoritatea metodologiilor pedagogice ca un subiect taboo, sau de evitat in dezbaterile propuse in clasa, am experimentat atitudinea elevilor fata de problema discriminarii prin lansarea dezbaterii unui “balloon debate”. Task-ul pe scurt: intr-un balon care pierde altitudine se afla 5 persoane, singura solutie de a salva macar o persoana este de a renunta la celelalte 4, care echipate cu un colac de salvare vor plonja in ocean. Alegeam componenta “echipajului” in asa fel incat sa acopar “sensibilitatile” in functie de varsta grupului. Aveam e.g. un savant astmatic in varsta care detinea secretul neimpartasit al tratamentului impotriva cancerului, pe Miss World care era si desteapta si caritabila, etc. si includeam invariabil un personaj de etnie roma, tanar, frumos si destept, absolvent de studii superioare, cu o familie nu prea mare (3 copii), care reusise sa infiinteze un spital care trata cu un success fara precedent afectiunile cardio-vasculare pe baza unor remedii patentate tot de oameni din comunitatea al carui lider spiritual era. Spitalul primea pacienti din toate colturile lumii, ceea ce a facut ca regiunea sa se bucure de o dezvoltare turistica deosebita.
In 90% din cazuri, alegerea copiilor cadea pe savantul batran iar numai cca.1% optau pentru destoinicul lider rom. Deciziile erau initial dezbatute in grupuri ponderate de 4-5 elevi.
Nici cand am schimbat parametrii problemei, lasand 2 privilegiati de soarta in balon, situatia nu s-a schimbat prea mult.
La sustinerea argumentatiilor, nu de multe ori a trebuit sa resping din fasha vehementa exprimarii in cazul contraargumentelor aduse NU INDIVIDULUI ROM din speta, ci stereotipului cu care era asimilat.

Nu ma intelegeti gresit, nu doresc sa ma erijez in aparatorul romilor – am si eu experientele mele personale cu incercarea de educare a acestora, atitudine care deja implica o anumita condescendenta – ci incerc solutii, avand in vedere ca nu se pot aplica principiile joint venture “if you can’t beat them, join them”.

Iar daca propriul meu copil ma intreaba “mama, de ce nu i-ai dat ceva (micutului cersetor), ii spun ca nu ii dau pentru ca probabil ii fac mai mult rau decat bine pe termen lung, chiar daca mi se rupe inima. Nu ma intrebati ce-I raspund daca ma roaga sa fiu mai explicita asupra termenului “probabil” :hm:


Am consultat DEX si apoi Larousse on line, pentru a verifica sensurile cuvantului Discriminare=discrimination. Am o banuiala ca doar pentru ca zicem "tiganii astia sunt..." nu facem o discriminare, caci atunci ar insemna ca noi discriminam de dimineata pana seara, peste tot: "ce cauti mosule in autobuz, te cauta moartea pe acasa"- mosul este roman, fost...sa zicem, profesor universitar; "Bai tarane, vezi ca imi rupi ciorapii cu papornita", "baietica, scoala-te sa imi dai locul, ce-i si cu tinerii astia!", "Ochelaristo, vezi ca iti...", "Hai mamaie, eu vin de la munca, nu de la distractie"...Toate aceste apelative, avand in vedere ca sunt foarte uzuale si se folosesc pentru a desemna persoane necunoscute, sunt jigniri sau discriminari, daca vrem sa pastram aceleasi criterii. Toti oamenii in varsta sunt mosi, babe, spunem si tarani si tigani, tinerii pot fi mucosi, fetele pipite, etc.?!
Discriminarea se refera la tratament dezavantajant, zic eu (ex: daca am bate un tiganus care cerseste in autobuz, daca nu am primi in scoli copiii romilor, daca i-am izola in zone speciale, daca i-am lasa fara asistenta medicala pentru ca nu platesc asigurarile, daca i-am pedepsi-dar cum? cand fura curentul- daca nu l-a achitat dl. Becali inainte, etc). As vrea sa stiu ce parere aveti.
Ultima modificare: Luni, 7 Septembrie 2009
peraspera, utilizator
peraspera a scris:

Am consultat DEX si apoi Larousse on line, pentru a verifica sensurile cuvantului Discriminare=discrimination. Am o banuiala ca doar pentru ca zicem "tiganii astia sunt..." nu facem o discriminare(...) As vrea sa stiu ce parere aveti.

Ceea ce ati exemplificat Dvs. sunt invective.
INVECTÍVÃ s. f. 1. vorbă de ocară; injurie, insultă. 2. expresie violentă în unele scrieri literare, cu functie stilistică sau în scop polemic ori satiric. (< fr. invective, lat. invectivae)

Cadrul legislativ din România contine prevederi care interzic discriminarea pe criteriul de rasa, nationalitate, etnie, limba, religie, categorie sociala, convingeri, sex sau orientare sexuala, apartenenta la o categorie defavorizata sau orice alt criteriu care are ca scop restrângerea sau înlaturarea recunoasterii, folosintei sau exercitarii, în conditii de egalitate, a drepturilor omului si a libertatilor fundamentale sau a drepturilor recunoscute de lege, în domeniul politic, economic, social si cultural sau în orice alte domenii ale vietii publice.

Implicit, si taranul ar putea face o sesizare la CNCD in cazul in care intr-un anunt publicitar pt locuri de munca s-ar preciza ca agricultorii nu pot accede la postul respevtiv, desi conditiile de studii ar fi indeplinite. In schimb nu poate face sesizare la acelasi for pentru ca cineva I s-a adresat cu “da-te la o parte mai tarane!”

Diferenta, prin aplicarea principiilor de discriminare pozitiva este ca daca romului I se adreseaza cineva cu “da-te la o parte mai tigane!”, el poate sa faca sesizare la CNCD pentru ca si-a castigat dreptul de a fi numit rrom, ba mai mult, daca cineva de alta etnie decat rroma I se adreseaza cuiva tot de alta etnie dacat cea rroma cu “tigan i…..t”, reprezentantii comunitatii rrome pot sesiza CNCD pentru denigrare si alterarea imaginii comunitatii, indemn la ura rasiala si incitare la discriminare.

Solutia este relativ simpla. Un “da-te la o parte mai rromule”, n-ar mai trebui sa creeze nicio problema cu implicatii juridice.

Cum se solutioneaza asemenea sesizari: hotararea nr.74/11.03.2003 a Colegiului director National pentru Combaterea Discriminarii , speta Lia-Lucia Epure, jurnalista, autoarea articolului intitulat Rromania), in care afirma ca : Cine este de vina pentru imaginea negativa care ne umileste in fata altor popoare, privilegiate doar pentru ca, de sute de ani, traiesc experienta normalitatii? Toti suntem de vina … Autoritatile pentru ca nu fac legi restrictive pentru banditi, hoti si golani! Si nu in ultimul rand, pentru ca acceptam rusinea de a fi asimilati cu hotii, banditii si criminalii”. Colegiul a hotarat faptele prezentate acte de discriminare conform dispozitiilor art.2 alin1 si 2 din OG 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare adoptata si modificata prin L.48/2002.
Ultima modificare: Luni, 7 Septembrie 2009
godspeed, utilizator

Alte discuții în legătură

Reactii vehemente handsu handsu Ce parere aveti despre politica est-europeana (\"expusa\" de Madonna si urmata de reactii vehemente din partea publicului) privind minoritatea roma ? Trebuie ... (vezi toată discuția)
Persoane de etnie roma ce ocupa spatiu abuziv Josephine_Morrani Josephine_Morrani Bunza ziua, Cui ma pot adresa? Povestea este lunga si am sa incerc sa relatez doar ce este important. Intr-un apartament al unei case nationalizate,cateva ... (vezi toată discuția)
Impartirea copiilor din doua clase pe criterii ce tin de dreptul la sanatate andreya_dj andreya_dj Buns seara. Avem o problema intr-o clasa care e formata de anul trecut. suntem in clasa 1 si ne-au venit colegi noi in clasa..(copii care nu au frecventat 1 ... (vezi toată discuția)