Legea nr. 93/2023, publicată în Monitorul Oficial al României din 18 aprilie 2023, s-a dorit a fi un instrument menit să ajute contribuabilii să „recupereze” mai repede de la bugetele locale sumele stabilite în favoarea lor prin hotărâri judecătorești definitive. Nu este, evident, vorba despre o recuperare în adevăratul sens al cuvântului, ci de compensarea creanțelor fiscale certe, lichide și exigibile pe care le au de încasat de la autoritățile publice locale, inclusiv a celor stabilite prin hotărâri rămase definitive și nestinse până la intrarea în vigoare a legii, cu taxele și impozitele datorate la bugetul de stat, curente sau viitoare, indiferent dacă obligațiile și, respectiv, creanțele supuse stingerii sunt administrate sau nu de aceeași autoritate publică.
Citește articolulProcedura de compensare a obligațiilor fiscale ale contribuabililor, ce este prevăzută de Codul de procedură fiscală, a fost extinsă recent printr-o lege nouă. Cu această ocazie, prezentăm cum se aplică de-acum mecanismul. În esență, compensarea se aplică atunci când o firmă are o datorie la stat, iar statul are, concomitent, o datorie la acea firmă. Citește articolul
Mecanismul compensării a fost extins recent prin lege pentru a permite contribuabililor să compenseze sumele pe care le au de încasat de la autoritățile fiscale locale (restituiri obținute în instanță) cu sumele pe care le au de plătit la autoritățile fiscale centrale. Deși modificarea a fost dată, de principiu, pentru a ajuta contribuabilii, specialiștii și Guvernul atrag atenția că principalii „câștigători” ai măsurii sunt, de fapt, autoritățile locale, care pot încurca activitatea persoanelor fizice și juridice, dar și a Fiscului. Citește articolul
Mecanismul compensării, ce permite firmelor să-și acopere datoriile fiscale cu sumele de recuperat de la Fisc, se extinde astfel încât să se aplice și atunci când creanțele sunt administrate de entități publice diferite, conform unei legi oficializate marți. Însă asta numai dacă firma deține o hotărâre judecătorească definitivă. De exemplu, regula se aplică atunci când primăria are o datorie la firmă, aceasta din urmă optând să o compenseze cu datoriile sale către Fisc (chestiune imposibilă până acum). Citește articolul
Practica recentă arată că organele fiscale nu au abandonat încercările de a tergiversa pe cât posibil restituirea sumelor pe care contribuabilul le-a achitat în temeiul unui act administrativ-fiscal ce a fost anulat definitiv de instanțele judecătorești. Ne referim la situația în care contribuabilul solicită instanței de contencios administrativ, pe lângă anularea actelor nelegale emise împotriva sa (decizia de soluționare a contestației fiscale, decizia de impunere) și restabilirea situației anterioare impunerii de sume suplimentare de plată prin restituirea sumelor achitate în temeiul acestora, cu privire la care autoritățile fiscale invocă excepția inadmisibilității. Citește articolul
Firmele care au datorii la stat, dar care, în același timp, au bani de primit de la autoritățile publice, pot scăpa de executarea silită, conform prevederilor legale actuale. Totuși, pentru a beneficia de această posibilitate, companiile trebuie să urmeze o procedură recent publicată în Monitorul Oficial. Citește articolul