Sistemul de clasificare a contribuabililor în funcție de riscul fiscal urmează să fie operaționalizat, teoretic, în ianuarie 2026. De la acel moment, orice firmă va putea să obțină (deși nu întotdeauna), la cerere, încadarea sa de risc, așa cum reiese dintr-o ordonanță oficializată recent. Citește articolul
Guvernul a stabilit recent, prin OUG, că Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) nu mai poate să ceară contribuabililor informații pe care deja le are, atunci când adună date pentru determinarea situației fiscale reale. Practic, autoritățile încep să dea măsuri concrete prin care să simplifice interacțiunile cu firmele și persoanele fizice datorită proiectelor de digitalizare pe care le implementează treptat. Citește articolul
Controlul inopinat este unul dintre tipurile de controale pe care le pot face inspectorii din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), însă până acum nu era indicat în mod expres cine anume este competent să-l deruleze. Această chestiune a fost clarificată recent printr-o ordonanță de modificare a Codului de procedură fiscală. Citește articolul
Mai nou, inclusiv inspecțiile fiscale pot fi derulate direct din birou, conform unor modificări importante date prin ordonanță de urgență. Asta în condițiile în care, până acum, singurul tip de control ce putea fi derulat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) direct din birou era verificarea documentară. Citește articolul
Vechile prevederi sumare referitoare la controalele antifraudă ale Fiscului au fost extinse semnificativ printr-o ordonanță oficializată pe final de 2022. În esență, s-a stabilit că aceste controale se derulează în funcție de riscul fiscal, inspectorii urmând să se ducă în special la contribuabilii unde sunt șanse mari să fie nereguli. Însă controalele antifraudă pot fi făcute în continuare și fără a avea ca punct de plecare analiza de risc. Citește articolul
Orice contribuabil supus unui control fiscal poate să capete acces, la cerere, la toate documentele și informațiile pe care le adună despre el, în cadrul respectivului control, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), conform unei ordonanțe oficializate recent. Practic, în acest fel este pusă în aplicare o decizie de acum câțiva ani a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul
Verificarea documentară (așa-numitul desk audit) este un tip de control fiscal care se derulează exclusiv de la distanță. Totuși, deoarece regulile acestuia erau destul de sumare, Guvernul a operat, prin OUG, mai multe modificări și clarificări la ele. Citește articolul
Autoritățile vor să încurajeze conformarea voluntară a contribuabililor, motiv pentru care, mai nou, firmele vor avea ocazia să-și rezolve problemele identificate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) înainte de a risca selectarea pentru o inspecție fiscală. Măsura face parte dintr-o ordonanță de urgență cu multiple modificări procedural-fiscale. Citește articolul
Guvernul a făcut demersuri legale pentru ca inspecțiile fiscale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) să se desfășoare tot mai mult de la distanță (adică la sediile instituției), vizitele inspectorilor la sediile firmelor urmând să se rărească. Așa reiese dintr-o ordonanță care se aplică deja. Vorbim, practic, de o schimbare radicală față de regulile vechi, ce prevedeau că inspecțiile fiscale se derulează de obicei în spațiile de lucru ale firmelor vizate. Citește articolul
Regulile tuturor tipurilor de controale fiscale, ce sunt detaliate în Codul de procedură fiscală, suferă modificări importante printr-o ordonanță oficializată joi. Astfel, avem noutăți mai ales în privința inspecțiilor fiscale, dar vizate sunt și controalele antifraudă, verificările documentare, controalele inopinate și verificarea situației fiscale personale. Totodată, e bine de știut că mai multe măsuri ce erau incluse în forma de proiect au dispărut din forma oficială a ordonanței. Citește articolul