Companiile mari și mijlocii care sunt obligate, în prezent, să depună fișierul SAF-T pot face anumite verificări recomandate de specialiști și pot folosi mai multe teste recomandate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pentru a verifica dacă declarația 406 este corectă și completă înainte de depunerea online. În același timp, ANAF atenționează că dacă identifică formulare incorecte sau incomplete, va atenționa firmele că e nevoie de modificări la fișierul SAF-T înainte de a decide să aplice amenzi. Citește articolul
2025 este anul în care va interveni obligația raportării fișierului SAF-T pentru contribuabilii mici, prin declarația 406, conform calendarului oficial stabilit de Fisc. Însă specialiștii recomandă companiilor mici să înceapă din timp pregătirile pentru implementarea raportării SAF-T, deoarece în acest proces pot apărea probleme care să complice estimările inițiale. Citește articolul
Dincolo de depunerea lunară sau trimestrială a fișierului SAF-T prin declarația 406, există un termen special numai pentru partea de active a acestui formular, conform regulilor stabilite de Fisc. Concret, partea de active a fișierului SAF-T se raportează o singură dată pe an, la termenul situațiilor financiare anuale. Asta înseamnă că activele vor fi raportate, pentru prima oară, de firmele mijlocii în primăvara anului 2024. Citește articolul
Raportarea SAF-T aferentă lunii decembrie 2022, pe care firmele mari trebuie să o depună până la 31 ianuarie 2023, vine cu o complicație legată de situațiile financiare anuale - anumite date ar putea să se schimbe după acel termen. Din acest motiv, specialiștii sfătuiesc depunerea declarației 406, cu datele disponibile în prezent, la termenul legal și ulterior rectificarea acesteia. Citește articolul
Lista faptelor care se trec în cazierul fiscal al contribuabililor, indiferent că sunt persoane fizice sau juridice, se modifică, spre finalul lunii ianuarie 2023, pentru a include noi sancțiuni apărute în anii trecuți, conform unei hotărâri date de Executiv înainte de finalul anului 2022. Citește articolul
Perioada de grație stabilită pentru noii mari contribuabili, adică cei care au obligația de raportare a fișierului standard de control fiscal (SAF-T), prin declarația 406, începând de la 1 iulie 2022, a ajuns la final. Astfel, data de 31 ianuarie 2023 este termenul pentru toate obligațiile lunare și trimestriale de raportare pentru intervalul iulie - decembrie 2022. Începând cu raportările pentru 2023, noii mari contribuabili riscă, teoretic, amendarea dacă ratează termenele din legislație. Citește articolul
Guvernul a stabilit recent, prin OUG, că Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) nu mai poate să ceară contribuabililor informații pe care deja le are, atunci când adună date pentru determinarea situației fiscale reale. Practic, autoritățile încep să dea măsuri concrete prin care să simplifice interacțiunile cu firmele și persoanele fizice datorită proiectelor de digitalizare pe care le implementează treptat. Citește articolul
Intrarea în anul 2023 vine cu o obligație nouă foarte importantă pentru companiile mijlocii. Acestea trebuie să înceapă raportarea fișierului SAF-T prin intermediul declarației 406, conform calendarului oficial stabilit de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) prin Ordinul 1.783/2021. În acest context, în sinteza de față reunim cele mai importante aspecte legate de noua obligație declarativă. Citește articolul
Dincolo de raportarea lunară sau trimestrială a fișierului standard de control fiscal (SAF-T), contribuabilii mari trebuie să mai depună formularul și anual, dar strict pentru partea de active. Raportarea activelor se face la termenul depunerii situațiilor financiare anuale, însă specialiștii avertizează că prima astfel de declarare intervine abia în 2023. Când vine vorba de firmele cu an financiar diferit de cel calendaristic sau de firmele care au început raportările în iulie 2022, Fiscul a stabilit o regulă specială. Citește articolul
Trei proiecte majore pentru digitalizarea relației contribuabililor cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) vor trece în 2023 printr-o etapă nouă de implementare. Ne referim la raportarea fișierului SAF-T și la sistemele e-Transport și e-Factura. Citește articolul