Pentru a reduce numărul copiilor care intră în sistemul de protecție specială a statului, precum și pentru a sprijini familiile vulnerabile în vederea evitării separării acestora de copii, din cauza sărăciei, a șomajului sau a problemelor de sănătate ale copilului, Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității Sociale a pus pe hârtie vara trecută intenția de a crea un cadru normativ care să pună bazele unei platforme („Observatorul copilului”) prin intermediul căreia vor fi înregistrați și monitorizați copiii aflați în risc de separare de familie. Legea ce conține acest cadru a fost publicată miercuri în Monitorul Oficial. Citește articolul
Agresorii din cazurile de violență domestică nu vor mai putea încasa alocația de stat pentru copii, banii urmând să poată fi încasați doar de părintele căruia i-au fost încredințați, pentru creștere și educare, copiii și pe numele căruia s-a emis ordin de protecție, potrivit unei legi ce se va aplica din 13 mai. Citește articolul
În scopul prevenirii violenței domestice, Ministerul Familiei și Ministerul Afacerilor Interne au venit cu o metodologie ce reglementează o serie de măsuri destinate diminuării fenomenului și creșterii gradului de conștientizare a efectelor acestuia atât de către agresor, cât și de către victimă. Printre altele, polițiștii vor vizita periodic familiile în care au avut loc acte de violență între soți și vor informa agresorii în legătură cu consecințele acțiunilor lor, iar victimele, în legătură cu măsurile de sprijin de care pot beneficia. Citește articolul
Transferul imediat, de la o unitate de învățământ la alta, al elevilor care sunt victime ale violenței în familie, fără aprobarea prealabilă a Inspectoratelor școlare, constituie subiectul unei propuneri legislative adoptate în 22 februarie 2023 de către Senatul României. Această măsură ar putea proteja în mod eficient victimele minore ale abuzului domestic, atrag atenția inițiatorii proiectlui. Citește articolul
Victimele violenței domestice ar putea beneficia de protecție gratuită inclusiv pentru căile de atac, nu doar în primă instanță, dacă o propunere legislativă înregistrată marți la Senat va ajunge să se aplice. În prezent, acestea au dreptul să beneficieze de asistenţă juridică doar pentru prima înfăţişare în instanţă. Citește articolul
Cetățenii străini împotriva cărora s-a emis un ordin de protecție, ca urmare a savârșirii unor agresiuni împotriva cetățenilor români din familia lor, își pot pierde temporar dreptul de ședere pe teritoriul României, potrivit unei propuneri legislative înregistrate marți la Senat. Încălcarea ordinului de protecție se pedepsește cu închisoare de la șase luni la cinci ani. Citește articolul
Printr-un proiect pus în dezbatere de Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS), autoritățile stabilesc o serie de măsuri de evaluare, orientare și de furnizare a unor servicii integrate de protecție și sprijin pentru victimele violenței domestice, reunite sub umbrela unui program național, ce ar trebui să fie funcțional în cel mult trei ani. Citește articolul
După câțiva ani de stat în Parlament, o lege care își propunea să nu le mai permită agresorilor să facă presiuni pe victimele violențelor domestice să-i scape de închisoare a fost oficializată joi seară și se va aplica de duminică. Departe de intenția inițiatorilor săi, legea nu face altceva decât să scoată din Codul penal un text în mod aproape inutil: chiar dacă împăcarea părților nu mai e posibilă, retragerea plângerii penale rămâne posibilă în continuare. Citește articolul
Legislația privind prevenirea şi combaterea violenţei domestice a fot modificată în 19 august, după ce o lege apărută în Monitorul Oficial a stabilit acordarea, în mod obligatoriu, de asistență din partea unui avocat persoanelor care solicită un ordin de restricție și care nu au un avocat propriu. Măsura se va aplica, efectiv, din 22 august. Citește articolul
Ordinele de protecție pot fi emise împotriva unui membru de familie care comite acte de violență împotriva altui membru de familie, iar rolul unei astfel de măsuri este să fie asigurată protecția persoanei aflate în pericol, prin diverse modalități (de exemplu, obligația pentru persoana violentă de a părăsi, temporar, locuința familiei). În același timp, un ordin de protecție poate fi revocat, dacă sunt îndeplinite și anumite condiții, printre care și inexistența unui risc de recidivă, din partea agresorului, constatată de serviciul de probațiune. O problemă apare, însă, dacă revocarea ordinului de protecție este cerută de o persoană care nu era implicată într-un proces penal, pentru că în privința unei astfel de persoane serviciul de probațiune nu poate face o analiză precum cea de mai sus. Înalte Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a clarificat, recent, cum trebuie procedat într-o asemenea situație. Citește articolul