Angajatorii privați și cei publici cu peste 50 de angajați sunt obligați să recurgă la telemuncă sau, dacă asta e imposibil, să adopte programe decalate de muncă - OUG nr. 192/2020 și HG nr. 935/2020 sunt reglementările recente care impun condițiile. Pentru toate celelalte firme, modificarea contractelor se poate face din proprie inițiativă.
Pe lângă asta, firmelor li s-a dat mână liberă să treacă la munca la domiciliu sau telemuncă și fără consimțământul salariatului: "Pe durata stării de alertă, angajatorii dispun munca la domiciliu sau în regim de telemuncă, acolo unde specificul activității permite, cu respectarea prevederilor Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă" scrie în recenta ordonanță. Trecerea la munca de acasă ori telemuncă nu se face, ca regulă, fără acordul părților, dar acum este o situație excepțională, dictată de evoluția răspândirii COVID-19 în țară.
Din mecanismul telemuncii/muncii la domiciliu a fost scos, pe perioada stării de alertă, doar consimțământul salariatului - nu are un cuvânt de spus în sensul acceptării sau nu a acestei modificări. Dar toate celelalte aspecte din lege trebuie respectate, așa cum indică inclusiv ordonanța.
Util: Telemunca vs. munca la domiciliu: Care sunt principalele diferențe și asemănări
Așa cum cere legea însă, modificările de acest fel trebuie comunicate în Revisal înainte să se producă efectiv. "Avem decizia unilaterală de trecere la telemuncă sau muncă la domiciliu (iar nu un acord între părți), dar rămâne obligația comunicării în Revisal. Mai trebuie menționat și temeiul legal, dar și perioada. La perioadă vor fi și unele discuții, dar cred că precizarea «pe perioada instituirii măsurilor prevăzute în OUG 192/2020» este acoperitoare", a explicat consilierul juridic Dan Năstase pe marginea subiectului.
Decizia unilaterală de trecere la telemuncă (o decizie ce privește, practic, o modificare contractuală) trebuie să cuprindă, pe lângă chestiunile generale, prevăzute de Codul muncii pentru orice contract de muncă, și aspectele cuprinse art. 5 alin. (2) din Legea nr. 81/2018.
Potrivit unui ghid întocmit de Inspecția Muncii, la contractele în derulare, în Revisal se modifică tipul de contract "din Contract individual de munca în Contract individual de munca cu clauza de telemunca". Revenirea, adică încetarea clauzei de telemuncă se face prin modificarea simetrică - din "Contract individual de munca cu clauza de telemunca în Contract individual de munca".
Atenționare de la Inspecția Muncii: "În sistemul REGES/REVISAL, intervalulde timp încare se aplică clauza de telemuncă este determinatde datele calendaristice care sunt completate în câmpul Data la care produce efectepentru înregistrarea, respectiv încetarea clauzei de telemuncă. În consecință, se recomandă acordarea unei atenții deosebite completării corecte a acestor informații".
Decizia unilaterală de trecere la munca la domiciliu va conține, pe lângă elementele generale, și pe cele prevăzute de art. 109 din Codul muncii, respectiv faptul că angajatul lucrează de acasă, perioada de aplicare a măsurii, programul și obligația angajatorului de a asigura transportul la și de la domiciliul angajatului al materiilor prime, materialelor ș.a. asemenea. În Revisal, modificarea tipului de contract se face destul de similar telemuncii.
Mulți angajatori au avut surpriza neplăcută de a afla că banii pentru telemuncă, acordați în această perioadă de Guvern firmelor pentru achiziția unor echipamente (câte 2.500 de lei pentru fiecare telesalariat), nu sunt accesibili celor care nu au făcut acte ori care au trecut tardiv în Revisal modificarea contractelor.
Nu este exclus ca Executivul să mai acorde, de anul viitor, anumite facilități celor care au recurs la telemuncă/muncă la domiciliu din proprie inițiativă. Din acest motiv, firmele ar trebui să respecte întregul cadru legal și să transmită modificările la timp în registrul salariaților.