Cele mai multe noutăți legislative din sfera relației companiilor cu statul țin de activitatea autorităților fiscale, însă anul 2021 a venit cu modificări și în relația cu alte entități publice. De la contul obligatoriu în Spațiul Privat Virtual (SPV) și verificarea identității prin video, iată reperele anului ce stă să se încheie.
1. Contul obligatoriu în SPV, aplicabil din martie 2022. Planul autorităților este de a trece de la o relație hibridă cu contribuabilii la o relație derulată în principal online. În acest sens, s-a stabilit că, de la 1 martie 2022, contul în SPV este obligatoriu pentru a relaționa cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). De la aceeași dată, autoritățile
vor ignora documentele transmise în format tipărit - adică acestea nu vor mai fi luate în considerare.
2. Reactivarea Comisiei fiscale centrale. Această entitate poate să devină indirect un prieten pentru companii, deoarece este responsabilă de interpretarea unitară a legislației fiscale. În ce fel? Firmele trebuie să-i urmărească cu atenție deciziile, pentru că acestea pot fi folosite pentru a cere reexaminarea contestațiilor fiscale (atunci când interpretarea comisiei este contradictorie interpretării date la soluționarea unei contestații).
3. Structurile de soluționare a contestațiilor și cele vamale se mută în subordinea Ministerului Finanțelor (MF). După câteva amânări, activitatea de soluţionare a contestaţiilor făcute de firme și de persoanele fizice va trece de la ANAF la MF până la 31 martie 2022. Tot în cursul anului viitor se vor muta la MF și structurile vamale.
4. Pentru anumite firme se schimbă din ianuarie unitatea fiscală cu care interacționează. Mai exact, ANAF a stabilit recent o nouă listă a marilor contribuabili, care este mai cuprinzătoare decât cea veche. Astfel, o sumedenie de firme medii se vor vedea în postura de firme mari de la 1 ianuarie 2022. Această reclasificare are mai multe efecte - de la
prețurile de transfer și
SAF-T la
administrare, controale și contestații.
5. Harta unităților fiscale din toată țara, modificată. Printr-un ordin dat recent de ANAF, harta unităților fiscale din toată țara a fost modificată. Astfel, contribuabilii ar trebui să verifice noua listă pentru a-și da seama dacă sunt afectați sau nu de această măsură. În esență, documentul stabilește arondarea localităților din România la unitățile fiscale teritoriale.
6. Reguli generale pentru identificarea prin video în relația firmelor cu statul. Autoritatea pentru Digitalizarea României a reglementat în toamnă verificarea online, prin video, a identităţii persoanei în relaţiile de afaceri şi cu autorităţile şi instituţiile publice. În esență, vorbim de o nouă modalitate de verificare la distanță a identității persoanelor fizice și juridice. O primă entitate care a introdus verificarea prin video este chiar ANAF, însă acest lucru s-a întâmplat cu mult înainte să apară regulile date recent.
7. Relaționarea la distanță cu Registrul Comerțului se menține pe termen lung. Firmele și persoanele fizice vor relaționa cu Oficiul Național al Registrului Comerțului, online sau prin intermediari, pe termen lung. Adică pe toată durata stării de alertă și încă un an după terminarea acesteia. Însă probabil că firmele deja s-au obișnuit cu starea curentă a lucrurilor, din moment ce relaționarea la distanță a fost introdusă încă de la începutul pandemiei de coronavirus.
8. Noi instituții publice care renunță la ștampilă. La începutul anului curent,
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și
Ministerul Dezvoltării au anunțat că ștampila poate să dispară din relația lor cu mediul de afaceri. Eliminarea ștampilei a fost decisă cu mult înainte de 2021, însă a rămas ca fiecare instituție și autoritate publică să stabilească individual în ce situații ștampila este opțională.
Bonus: Alte schimbări notabile în relația cu ANAF. Deși nu vorbim de modificări legislative, e bine de amintit că ANAF a luat măsuri pentru
a evita soluțiile contradictorii la asistența telefonică (prin dezvoltarea Call center-ului), dar și că există o nouă modalitate de a relaționa la distanță cu instituția -
printr-un chat online. În plus, altă schimbare notabilă, care urmează a fi implementată în 2022, este
apariția sistemului e-Transporturi, prin care Fiscul va urmări transporturile de bunuri pe teritoriul României.