Regimurile impozitului micro și impozitului pe profit au suferit în 2024 unele modificări importante. Din acest motiv, sintetizăm astăzi principalele noutăți apărute în cursul anului 2024 pentru plătitorii acestor impozite.
Înainte de toate, de precizat că
nu mai reluăm noutățile aplicabile de la
1 ianuarie 2024, care au fost date până la finalul lui 2023.
Acestea pot fi găsite, în esență, în articolul de aici. Astfel, în sinteza de astăzi ne axăm pe noutățile
apărute în cursul anului 2024 (după 1 ianuarie și până în ultima zi a anului).
1. Impozitul minim global de 15%, introdus în primele zile din 2024. Impozitul minim global de 15%, ce este reglementat printr-o directivă europeană, se implementează în România începând cu anul 2024, așa cum reiese dintr-o lege oficializată la început de ianuarie 2024. În esență, vorbim de un impozit minim pe profit efectiv în cotă de 15%, ce este datorat de grupurile multinaționale și naționale mari în situațiile în care rata efectivă de impozitare din România ajunge să fie sub acest nivel minim (din cauza facilităților fiscale). Toate articolele de urmărire pe tema acestui impozit pot fi găsite
în secțiunea specială de aici.
2. Deducerea pentru cheltuielile de cercetare-dezvoltare, accesibilă și plătitorilor impozitului minim pe cifra de afaceri. Facilitățile fiscale pentru cheltuielile de cercetare-dezvoltare au fost extinse pentru a acoperi și plătitorii impozitului minim pe cifra de afaceri (așa-numitul IMCA, ce e diferit de impozitul minim global), conform unei OUG oficializate în septembrie 2024, dar cu aplicabilitate pentru tot anul 2024. Concret, marile firme recapătă acces la facilitățile pe care le aveau înainte de apariția IMCA.
3. Un nou tip de venit e considerat neimpozabil la calculul rezultatului fiscal. Lista veniturilor neimpozabile la calculul rezultatului fiscal, la impozit pe profit, a fost extinsă de Guvern prin OUG în mai 2024. Măsura se aplică începând cu anul fiscal 2024.
4. Noutăți la impozitul suplimentar pentru „petroliști” și „găzari”. Rămânem tot la sfera impozitului pe profit, acolo unde, de la 1 ianuarie 2025, impozitul suplimentar pe cifra de afaceri (supranumit ICAS) a fost extins pentru a se aplica tuturor „actorilor” din sectoarele petrol și gaze naturale. Măsura a fost dată prin lege pe final de 2024, dar precizăm că
există și unele corecturi care urmează să fie date la început de 2025.
5. Monitorizarea pe orizontală, implementată la marile firme. Monitorizarea pe orizontală, o practică utilizată pe plan internațional pentru creșterea conformării voluntare, este introdusă oficial și în România, conform unui ordin al Fiscului dat la început de 2024. Vorbim de un proiect-pilot ce vizează rezolvarea în timp real a problemelor legate de impozitul pe profit și TVA-ul datorate de marii contribuabili selectați de Fisc.
6. Noutăți combinate pentru impozit micro și impozit pe profit. Trecem mai departe la noutățile care vizează ambele regimuri de impozitare a afacerilor. Pe de o parte, în martie 2024 a venit o OUG cu
redefinirea întreprinderilor legate, în contextul aplicării impozitului micro (de fapt, corecturi pentru ceea ce s-a aplicat de la 1 ianuarie 2024). Pe de altă parte, în noiembrie 2024 a venit un HG cu
modificări la normele Codului fiscal pentru implementarea unora dintre noutățile de la impozit micro și impozit pe profit introduse la 1 ianuarie 2024.
7. Bonificații pentru firmele bun-platnice. În septembrie 2024, Executivul a dat prin OUG bonificații unice pentru contribuabilii corecți, care se aplică numai plătitorilor de impozit micro și impozit pe profit. Acestea vizează impozitele pe afacerile din 2024 și se vor „vedea” efectiv în practică în 2025.
8. Noutățile pentru 2025. În fine, am ajuns și la schimbările date de Executiv, prin OUG, în ultima zi a anului 2024, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2025. În primul rând, vorbim de o înjumătățire a plafonului de venituri în funcție de care se aplică impozitul micro sau impozitul pe profit (de la 500.000 la 250.000 euro). În al doilea rând, vorbim de reapariția impozitului pe construcțiile speciale, pentru persoanele juridice. În al treilea rând, vorbim de majorarea impozitului pe dividendele distribuite de firme (de la 8% la 10%).