avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 495 soluții astăzi
Aspecte juridice

Aspecte juridice

ACCES PREMIUM
Noua lege ONRC

Modificări privind posibilitatea autorizării în parte a activităților economice prevăzute în actul constitutiv. De ce nu se mai pot trece în act „toate” codurile CAEN

AVA Lawyers în Aspecte juridice
20 Ianuarie 2023 | 1 | 16361 | Timp de citire: 2 min.

În trecut, până la intrarea în vigoare a Legii 265/2022 (noua lege privind registrul comerţului), care are incidenţă asupra înregistrării la registrul comerţului, la înmatriculare, multe societăți obișnuiau să completeze în actul constitutiv ca obiect de activitate aproape toate activitățile economice prevăzute de Codul CAEN. Acum însă acest lucru nu mai e posibil. Iată de ce: Citește articolul

ACCES PREMIUM
Directivă europeană oficială

UPDATE Din 2024, producătorii de alimente, firmele de curierat și cele ce gestionează deșeuri vor trebui să ia măsuri de securitate cibernetică

avocatnet.ro în Aspecte juridice
19 Ianuarie 2023 | 1 | 2085 | Timp de citire: 2 min.

Din octombrie 2024, și mai multe companii care oferă oamenilor servicii importante prin intermediul unor rețele sau sisteme informatice vor avea de îndeplinit obligații ce țin de securitatea cibernetică, pentru a fi protejate mai bine împotriva atacurilor informatice. Măsura este cuprinsă într-o directivă europeană oficializată recent (și care trebuie transpusă inclusiv la noi) care include pe listă afaceri precum producția și distribuția de alimente, serviciile poștale și de curierat sau gestionarea deșeurilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Proiect: Operaționalizarea procedurii prin care se poate cere, direct la OSIM, anularea sau decăderea drepturilor titularilor de mărci

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
19 Ianuarie 2023 | 0 | 2529 | Timp de citire: 3 min.

Conform Legii nr. 84/1998 privind mărcile şi indicaţiile geografice, anularea înregistăririi unei mărci și decăderea din drepturi a titularului mărcii pot fi obținute fie pe cale judiciară (competent fiind Tribunalul București), fie printr-o procedură administrativă, direct la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM). Calea administrativă de a obține anularea ori decăderea a fost oficializată printr-o ordonanță publicată anul trecut, în decembrie. Dar mai e necesară și înființarea la nivelul OSIM a unui serviciu de anulări și decăderi, în cadrul căruia vor fi organizate și vor funcționa comisii de specialitate, un proiect de hotărâre în acest sens fiind pus acum în dezbatere la Ministerul Economiei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Obligația de a desemna un responsabil cu gestionarea deșeurilor, extinsă. Managementul deficitar al deșeurilor este sancționat acum mai dur

avocatnet.ro în Aspecte juridice
19 Ianuarie 2023 | 1 | 3205 | Timp de citire: 3 min.

Regimul deșeurilor a primit, recent, noi modificări printr-o lege care se aplică de luna asta. Concret, vorbim de noi fapte sancționate, inclusiv penal, precum și de amenzi mult mai mari pentru companii și persoane fizice. Totodată, prin înlocuirea unor termeni s-a ajuns la extinderea unor obligații în privința managementului deșeurilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Lipsa obligativității înregistrării și declarării la registrul comerțului ca sediu secundar a unei locații de depozitare

AVA Lawyers în Aspecte juridice
18 Ianuarie 2023 | 0 | 3898 | Timp de citire: 2 min.

S-a întâmplat deseori ca autoritățile să pretindă operatorilor economici să înregistreze ca sediu secundar o locație cu privire la care a fost încheiat un contract de prestării servicii de depozitare, în caz contrar firmele riscând o amendă. Însă din punct de vedere juridic, cu excepția situației în care se desfășoară fie și parțial activitate în locația respectivă, depozitul nu trebuie înregistrat la registru ca sediu secundar. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Impactul măsurilor asigurătorii în materie penală asupra activității companiilor

Schoenherr și Asociații în Aspecte juridice
16 Ianuarie 2023 | 0 | 1873 | Timp de citire: 4 min.

Pentru a funcționa eficient, orice companie, indiferent de structura societară, are nevoie de stabilitatea capitalului social și a resurselor generatoare de venituri. Orice factor de impact cu potențial negativ, fie și temporar, asupra acestor resurse, poate genera dezechilibre majore asupra bunei desfășurări a afacerii și evoluției companiei. Un astfel de efect este generat, spre exemplu, de dispunerea măsurilor asigurătorii de către organele judiciare penale, procuror/ judecător/ instanța de judecată, în cadrul procesului penal. În practică, absența unei reacții eficiente pentru ridicarea/ restrângerea acestor măsuri poate conduce la situații în care o companie să fie „condamnată” la insolvență mult înainte de a fi condamnată sau achitată în procesul penal în care este parte. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 16 - 22 ianuarie 2023

avocatnet.ro în Aspecte juridice
16 Ianuarie 2023 | 0 | 973 | Timp de citire: 1 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii care începe astăzi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: Viza anuală pentru autorizația de mediu va putea fi acordată firmelor și fără vizita de amplasament, în anumite condiții

avocatnet.ro în Aspecte juridice
16 Ianuarie 2023 | 1 | 3226 | Timp de citire: 2 min.

Vizita de amplasament necesară alături de documentația aferentă pentru obținerea vizei anuale a autorizației de mediu nu mai e obligatorie dacă nu au apărut între timp poluări, reclamații sau sunt respectate obligațiile de raportare pentru activitatea autorizată, printre altele. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Măsurile de debirocratizare, extinse

Din iulie, autoritățile locale sunt vizate și ele de obligațiile de simplificare în relația cu contribuabilii

Orlando Surugiu-Pânzaru în Aspecte juridice
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
15 Ianuarie 2023 | 0 | 2324 | Timp de citire: 4 min.

Din iulie 2023, inclusiv autoritățile locale trebuie să pună în aplicare măsurile de debirocratizare care până acum erau obligatorii doar pentru autoritățile centrale, așa cum reiese dintr-o lege apărută recent în Monitorul Oficial. Astfel, relația persoanelor fizice și juridice cu aceste entități ar trebui să se simplifice în curând. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Clarificare: Obligația de a înregistra contractele de închiriere vizează doar persoanele fizice și doar închirierile ne-turistice

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Ianuarie 2023 | 0 | 23113 | Timp de citire: 2 min.

Înregistrarea contractelor de închiriere la Fisc era posibilă și până la 1 ianuarie, fiind utilă pentru conferirea caracterului de titlu executoriu contractului și putând fi făcută și în cazul închirierilor făcute de către persoanele juridice, nu doar de către persoanele fizice. De la 1 ianuarie, persoanele fizice sunt obligate însă la înregistrarea contractelor, din nou, după ce obligația a fost eliminată câțiva ani, întrucât aici există un risc de nedeclarare mai mare în prezent. Persoanele juridice au libertatea de a folosi SPV pentru a înregistra aceste contracte, dar nu sunt obligate. Citește articolul