Persoanele impozabile stabilite în România, care importă şi achiziţionează bunuri sau servicii dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene (UE), pot să solicite rambursarea taxei pe valoare adăugată (TVA) plătite în acel stat. Procedura de primire a cererilor a fost actualizată recent, prin intermediul unui act normativ publicat în Monitorul Oficial, document care aprobă şi noile modele ale formularelor utilizate în acest scop. Citește articolul
Contribuabilii români care încheie contracte cu persoanele juridice străine sau cu persoanele fizice nerezidente și care prestează servicii pe teritoriul României trebuie să le declare la organele fiscale prin formularul 017, potrivit unui ordin recent publicat al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Aceștia trebuie să știe că modificările privind datele din formular trebuie să fie declarate într-un termen mai scurt decât până acum. Citește articolul
Declarația informativă 394 privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național de persoanele înregistrate în scopuri de taxă pe valoarea adăugată (TVA) reprezintă cea mai nouă dintre provocările la care sunt supuși contribuabilii în ultima perioadă, având în vedere faptul că încă ne aflăm în perioada de testare a softului de completare, dar și pentru că formularul presupune foarte multe incertitudini în ceea ce privește modul efectiv de completare, așa cum vom prezenta în cele ce urmează. Citește articolul
Reevaluarea clădirilor nu este o cerință obligatorie a legilor contabile din România. Dacă doresc, companiile pot efectua prezentarea clădirilor la valoare justa prin reevaluarea clădirilor. Deci, reevaluarea este o metodă de evaluare alternativă a costului de achiziție diminuat cu amortizarea. Citește articolul
Sunt multe persoane care mă întreabă ce este o autofactură şi când trebuie ea folosită. În acest context, am decis să explic ce este autofacturarea, simplu şi pe înţelesul tuturor. Citește articolul
Pentru serviciile primite de la furnizorii externi, companiile românești trebuie să acorde o atenție sporită modului în care întocmesc contractele cu firmele prestatoare din străinătate. Terminologia folosită, precum și anumite clauze introduse în documente pot genera intrepretări diferite ale Fiscului, traduse în taxe suplimentare pe care firma din România va trebui să le plătească statului sau pot duce chiar la nedeductibilitatea unor cheltuieli. Citește articolul
Contribuabilii au de transmis la Fisc, până cel târziu diseară, mai multe raportări, conform calendarului obligațiilor fiscale stabilit de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) pentru luna în curs. Citește articolul
Firmele care aveau obligaţia depunerii situaţiilor financiare aferente anului trecut până la 30 mai 2016 şi nu au făcut-o nici până în prezent riscă să fie dizolvate, potrivit unui act normativ în vigoare din 2015. De altfel, autoritățile fiscale au atenţionat recent contribuabilii în acest sens, prin intermediul unui comunicat de presă. Citește articolul
Lista documentelor financiar-contabile ce trebuie păstrate timp de cinci ani, cu începere de la data încheierii exercițiului financiar în cursul căruia au fost întocmite, a fost actualizată la startul lui 2016 şi cuprinde în prezent un număr de 25 de astfel de acte, pe care le vom prezenta în articolul de faţă. De altfel, nerespectarea obligaţiei de a păstra aceste documente se sancţionează cu amendă, care diferă în funcţie de tipul contribuabilului şi mărimea sa. Citește articolul
Pentru serviciile primite de la furnizori, documentația care le însoțește este foarte importantă în cazul unui control de la Fisc. Citește articolul