Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) are dreptul de a verifica situaţia fiscală a persoanelor fizice supuse impozitului pe venit. Astfel, la solicitarea Fiscului, persoanele verificate au obligaţia de a depune o declaraţie de patrimoniu şi de venituri, prin care să declare anumite elemente. Și cum verificarea situației fiscale personale se desfășoară de câteva zile în noi condiții, vă prezentăm azi cine poate verifica veniturile, cum se stabilesc veniturile nedeclarate, ce documente trebuie să prezinte inspectorii la verificări şi ce drepturi şi obligaţii aveţi în timpul controlului. Citește articolul
Sistemul de split TVA va fi implementat începând cu luna octombrie a acestui an în mod opțional de către firmele înregistrate în scopuri de TVA, el urmând să devină obligatoriu, în schimb, la începutul anului viitor. Introducerea acestui sistem de plată defalcată a TVA-ului va crea probleme suplimentare firmelor de curierat, precum și altor firme care desfășoară activități economice în baza unor contracte de mandat și care încasează contravaloarea unor bunuri în numele clienților lor. Astfel, firmele de curierat vor deconta sumele încasate în numele partenerilor lor în funcție de sistemul de plată și încasare al TVA-ului aplicat de aceștia. Citește articolul
Firmele înregistrate în scopuri de TVA pot alege să implementeze noul sistem de plată diferențiată a TVA-ului începând cu luna octombrie, cu trei luni înainte ca măsura să devină obligatorie, conform unui act normativ publicat recent în Monitorul Oficial. Aceste întreprinderi vor fi obligate să asigure tranzacții separate în ceea ce privește plata și încasarea TVA-ului, atât în relația cu statul, cât și cu partenerii comerciali. Având în vedere că sumele aferente TVA-ului vor fi blocate într-un cont special, firmele vor suferi o pierdere de lichiditate pe termen scurt ce se poate accentua în cazul companiilor care fac investiții consistente în stocuri de marfă. Citește articolul
Firmele înregistrate în scopuri de taxă pe valoarea adăugată (TVA) vor avea un cont special pentru plata/încasarea TVA-ului, fie de la 1 octombrie 2017 (variantă opțională), fie de la începutul anului viitor, când o asemenea prevedere va deveni obligatorie. Pentru conturile de TVA deschise la Trezorerie, operatorilor economici le vor fi puse la dispoziție gratuit, în format electronic, extrasele de cont cuprinzând operațiunile efecutate. Citește articolul
Contribuabilii care au datorii fiscale pot să scape mai nou de executarea silită sau de măsurile asigurătorii și prin prezentarea de scrisori de garanție emise de instituțiile financiare nebancare (IFN-uri), se arată într-o ordonanță recentă a Guvernului. În trecut, acest lucru nu era posibil, deoarece doar băncile puteau emite scrisori de garanție, conform legislației fiscale. Citește articolul
Executarea silită a datoriilor fiscale poate fi suspendată într-o nouă situație, conform unui act normativ recent intrat în vigoare. Mai exact, este vorba de cazul în care datornicul anunță Fiscul că intenționează să depună o scrisoare de garanție sau o poliță de asigurare de garanție. Citește articolul
Aplicarea sistemului de plată defalcată a taxei pe valoarea adăugată (numită și split TVA) urmează să devină opțională de la 1 octombrie și obligatorie începând cu anul viitor, potrivit unui act recent publicat. Practic, sistemul se va aplica, în principal, întreprinderilor înregistrate în scopuri de TVA și presupune deschiderea unui cont bancar distinct pentru operațiunile privind această taxă. După implementarea acestei măsuri, orice plată efectuată între două companii plătitoare de TVA se va face cu două ordine de plată în două conturi bancare distincte, ceea ce ar putea da naștere unor abuzuri. Citește articolul
Condițiile în care se desfășoară inspecția fiscală, controlul inopinat și verificarea situației fiscale personale au suferit modificări semnificative duminică, potrivit unui act normativ care a adus schimbări mai multor aspecte reglementate de Codul de procedură fiscală. Din acest motiv, am ales astăzi șapte dintre aceste schimbări ca să vi le prezentăm pe scurt. Citește articolul
Introducerea plății defalcate a taxei pe valoarea adăugată (split TVA) se vrea o măsură de combatere a evaziunii fiscale, însă implementarea unui asemenea mecanism va avea un impact consistent asupra firmelor înregistrate în scopuri de TVA, indiferent că acestea aplică ori nu sistemul de TVA la încasare. Totuși, impactul noilor prevederi s-ar putea dovedi mai mic, cel puțin la o primă vedere, pentru companiile care aplică sistemul TVA la încasare, așa cum reiese dintr-o analiză efectuată de specialiștii de la Viboal Findex. Citește articolul
Mecanismul de plată defalcată a taxei pe valoarea adăugată (split TVA) va fi obligatoriu din 2018, însă firmele pot alege implementarea acestui sistem din octombrie. Trecerea la un nou sistem de plată și de înregistrare a operațiunilor privind TVA-ul va crea numeroase probleme firmelor plătitoare de TVA și partenerilor lor de afaceri. Modificările vor afecta serios companiile care se confruntă deja cu probleme de lichiditate, astfel că multe dintre ele ar putea fi nevoite să ceară linii de credit pentru nevoile de finanțare pe termen scurt. Citește articolul